En dan nu…..?

….. terug naar het dagelijks leven…!

image

We zijn weer thuis en troffen een luid spinnend poezenbeest aan dat gisteren de hele avond niet bij me weg te slaan was. Vandaag ook niet, trouwens.

Morgen, wanneer Zonne naar de BSO gaat, zal ik berekenen wat de Spaanse Uitspatting me gekost heeft. Dan begint het werkend leven ook weer. Met meer structuur en meer “getting things done”. Ik ben benieuwd: vooralsnog heb ik het gewoon druk…

Ondanks de heerlijke tijd in Málaga merkte ik dat ik het toch wel weer erg fijn vind om weer thuis te zijn en structuur te hebben. Balans, daar draait het duidelijk om, voor mij…

Ik ben blij dat ik er een maandje geleden opnieuw achter kwam dat hoogdravende radicale voornemens en veranderingen het niet doen voor mij. Ik was er al helemaal klaar voor om verder door het leven te gaan als een nieuw en improved me, gisteren….

Maar nee. We blijven bij de vier voornemens en één klus deze maand. Babysteps, immers…..!
Dus… een nieuw ochtendritueel, een social media dieet, meer structuur in mijn werk en méér drinken.

Ik meldde me niet aan voor één van de drie happinessprojecten die ik de afgelopen dagen tegenkwam. Geen challenges meer voor mij: daar ben ik nadat ik ze jarenlang op blogs tegenkwam, wel een beetje klaar mee.

Challenges zijn zó 2014… 🙂

Ook: niet een complete inventaris maken van de inhoud van mijn keukenkastjes en daar een dwingend weekmenu omheen fabrieken.

Geen kastje per dag project. Het was tempting om dat wél te doen nu ik net terug ben van een bijna-leeg appartementje naar een huis met rommelige kastjes en uitpuilende lades… Maar in plaats van dan meteen een kastje per dag kan ik natuurlijk ook gewoon af en toe een kastje opruimen. En dus niet meteen iedere dag een ander. Want ik weet inmiddels dat dat’m dat niet gaat worden voor mij. Liever ben ik blij met vier of acht opgeruimde kastjes dan dat ik teleurgesteld ben omdat ik er deze maand geen 31 opruimde.

Ik maakte dus ook geen nieuw ambitieus trainingsschema. Ik ben nog steeds geblesseerd. Die 7a komt er ooit wel, echt. Maar dagelijks wat yoga en soms nog wat extra krachtoefeningetjes daaraan toegevoegd is óók al heel wat.

Nadat we gisteren dus thuis kwamen, was vandaag een  “rustig thuis”- dagje. Ik pakte de koffers uit en gaf mezelf een schouderklopje. Het zou niet de eerste keer geweest zijn dat de half uitgepakte koffers nog een halve week of langer door het huis slingerden. Ook gingen we naar de bieb en alle boeken waren op tijd. we hadden zelfs vier dagen later kunnen gaan. En er werden boodschappen gedaan. Nee, ik budgetteer niet meer, maar ik lette – zoals altijd – wél op de centen en bleef onder de 50 euro. Primaprima. Wéér een schouderklopje. En ik maakte ook nog eens een risotto zoals het hoort, met steeds wat kippenbouillon erbij gieten en roeren. en met veel (verstopte) bloemkool erdoor. Zelfs Zonne vond hem lekker.

Tussenstand van de maandvoornemens:

Het nieuwe ochtend ritueel:

Op tijd naar bed: check. Broodtrommeltje: niet van toepassing. Yoga in de ochtend: vandaag voor het eerst gedaan dit jaar. Ik overwoog een hilarisch “ik kan er geen bal van, ben zo stijf als een hark en heb geen balans filmpje” te maken als tegenhanger van al die zichzelf dubbelvouwende perfect beheerste lijven. En om u te vermaken natuurlijk… Maar dat filmpje houdt u van mij tegoed.

Social Media dieet:

Gisteren kreeg ik veel lieve reacties en persoonlijke verhalen op mijn blog naar aanleiding van mijn bitterzoete studieschuld-afgelost-feestje en die verdienden allemaal een reactie. Dat kostte tijd…. máár die tijd had ik ook ná kinderbedtijd kunnen maken….
En…. vandaag merkte ik hoe fijn ik het vind om de dag te beginnen met blogjes lezen. Nadat ik om bespaar-redenen het abonnement op de krant opzegde, zijn blogjes daarvoor in de plaats gekomen. Zonder blogs is ’t echt saai. Zonne en ik lezen allebei tijdens het ontbijt. Ik geloof dus niet persé dat iedere maaltijd “KWALITEIT TIJD” zou moeten zijn. Tijdens het avondeten kletsen wij. Of ik zeg iedere halve minuut dat ze nog een hapje moet eten, ook gezellig… 🙂 .
Tijdens het ontbijt vind ik een beetje lezen geen énkel probleem. Shoot me.

Tja maar ik ging dus op social-media dieet. Wat te doen….? Limiteren tot een kwartiertje in de ochtend en niet op de telefoon maar op de tablet om in ieder geval de telefoonstaar-gewoonte te doorbreken, leek me wel een aardig idee…. of…. hm…. daar ga ik even over nadenken….
Gedurende de dag zat ik steeds meer en vaker effe op die damn telefoon. In de ochtend ging het nog goed maar in de loop van de middag… hm… Even iets opzoeken. En dan ook maar meteen even FB checken en Instagram. Kijken of er nog nieuwe leuke blogjes zijn. En of er reacties op de mijne zijn…

Het hielp ook niet mee dat Zonne zo heerlijk alleen aan het spelen was. Om maar ‘es iemand anders dan mezelf hiervoor verantwoordelijk te stellen, pfff…….

Kortom: het ging mis vandaag. Zojuist heb ik drie apps gedownload die mijn telefoongedrag in kaart brengen en me met signaaltjes en uitdagingen gaan proberen los te weken van dat ding.
Stap 1 is dat ik merk hoe vaak ik wel niet met die telefoon in mijn hand zit. Dat was vandaag dus te vaak. Stap 2 is mezelf een schop geven en minderen, zéker op dit soort wat ongestructureerde licht vervelingsdagen. Pfff!

Gestructureerder werken:

Dat staat voor morgen op het programma.

Meer thee drinken:

Gisteren vijf koppen na thuiskomst, om een uur of vier. Vandaag 6 koppen and counting. Ik heb de reminders voor thee gewoon ingepland in mijn agenda, werkt prima. Sommige voornemens gaan wél goed…

Mooiste moment van de dag:

Gisteren: die hele blije Ot die zo blij was dat we er weer zijn en de hele avond luid spinnend bij me lag. Ze was laatst hartstikke ziek. Dan is dat nu extra genieten!
Vandaag: Ik doe een raar dansje bij het welterusteliedje. Zonne giert het uit. Mijn hart knijpt samen van geluk.

Daglicht: plus 1 minuut in de namiddag. Jeuj!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, ontstressen, opruimen, poes. Bookmark de permalink .

4 reacties op En dan nu…..?

  1. Haha, lekker bezig ben je! Goh, dat social media dieet, dat zou ook wel iets voor mij zijn… Maar ja, ik ben ook al per 1 januari met yogacapriolen in de ochtend begonnen (een stuk of drie zonnegroetjes hoor, meer is het niet, en ik wed dat ik er op een filmpje nog veel hilarischer uit zou zien dan jij), ik heb mijn mooie momentenpot al én ik wil in 2017 minder geld uitgeven aan boodschappen en minder voedsel verspillen. Babysteps, babysteps…

    Liked by 1 persoon

  2. Nans zegt:

    Hé…. ik ben ook aan de yoga… Zitten we hier nu zomaar in een trend?
    Het is zowat mijn enige echte voornemen (ik twijfel nog over een bespaaractie). Ook hier is de yoga beslist filmwaardig – als slapstick dan wel. Er gebeurt van alles terwijl ik yoga doe. Gisteren viel er een kat op me (met dank aan zoon – don’t ask) en vandaag wilde zoon percé meedoen – op 2 cm afstand dan wel met mij in standje acrobatiek voor gevorderden.

    Adem in…. adem uit…

    Like

Reacties zijn gesloten.