Nieuwjaarsdag in Málaga

Oh… wat was het een feest in de stad!
Wij gingen op oudejaarsavond om negen uur de stad in, nadat we vooraf al een flink dutje gedaan hadden.

In Málaga gaat het feest veel minder over alcohol en veel meer over samen plezier maken, tijdens de nieuwjaarsnacht. Geen agressie. Geen gedoe.

Dus we dansten.

Er waren overigens welgeteld twee volwassenen en vier kinderen die dansten. Waaronder jij en ik. Maar….dat mocht de pret niet drukken. Wij hadden in ieder geval veel plezier en een aantal kijkers denk ik ook…

Ik had leuk (oog- en glimlach-) contact met een mooie jonge vrouw met prachtige ogen en een hoofddoek. En ook met de dansende meneer met hoed (de andere volwassene die danste… en hij was wèl een local…).
Het meisje van Noord-Afrikaanse afkomst, van een jaar of acht, danste het beste van ons allemaal.

Om een uur of tien gingen we nog even wat drinken en eten, bij de geweldig sympathieke mevrouw die met veel theater, gebaren en (Spaanse) expressie op haar onnavolgbare authentieke wijze al die toeristen bedient. Van 12 tot 24. Iedere dag. Inmiddels zijn we daar vaste klant. Morgen zoek ik uit hoe haar zaakje eigenlijk heet om even reclame te maken.

Een uurtje later waren we weer terug op het plein. Inmiddels werd het podium bevolkt met lokale beroemdheden die lokale hits zongen. Het plein was vol. Heel vol.

Graag was ik gebleven om het plaatselijke gebruik van de druiven mee te maken. Precies om 12 uur ’s nachts eten de Malagueños 12 druiven: iedere klokslag een druif erbij. Blijkbaar is het nogal moeilijk om 12 druiven in 12 seconden te eten. Iedere druif staat voor één maand geluk en volgens de gids die ons de eerste dag wegwijs maakte, zijn Malagueños zó bijgelovig dat ze in tranen uitbarsten wanneer die twaalf druiven niet blijken te passen….

Ik had het graag gezien….

Maar…. om half 12 moest jij wel èrg je best doen om het leuk te houden. Je sputterde ook niet erg tegen toen ik je voorstelde om naar ons appartementje te gaan….

Daar aangekomen zijn we het dak op gegaan. Met dekens. We hebben de ligstoelen tegen elkaar aangeschoven en jij was opeens klaarwakker. Samen hebben we de klok en het feestgedruis gehoord. Zo gingen we knus het nieuwe jaar in….

Gisteren was het best bewolkt, maar vandaag scheen de zon weer. We ontbeten wederom in één van de beroemde ontbijt-tentjes om daarna even te relaxen en UNO te spelen in het restaurant. Weer terug in het appartement was er na het tandenpoetsen nog keer relaxtijd: Ik las en schreef, jij maakte zingend een puzzel. Sinds we hier in Malaga zijn hebben we eigenlijk steeds doorgesjeesd dus een versnelling lager was wel even prima…

Terug de stad in, lukte het me eindelijk, na twee mislukte pogingen op de twee eerdere dagen, (één keer bestelde ik blijkbaar een kilo huzarensalade) om tapas te bestellen. Jij had binnen no time contact met een meneer die posters stond te maken voor toeristen. Na twee snoepjes en drie koekjes kreeg je van hem een poster kado met een mooie Spaanse danseres erop, helemaal op maat gemaakt met je naam.

De tapas was heerlijk. De wijn ook.

Vervolgens bezochten we het Moorse fort Alcazaba, uit de 11e eeuw…. Lekker dwalen door gangetjes en over pleintjes met prachtige uitzichten. Op zondag is de toegang gratis, just our luck!

image

…. en we gingen naar het strand…. waar het ook zónder jas prima toeven was….

image

… we namen voor de derde dag op rij koffie met churros (die je in een warme chocolademelk doopt, die ik maar even saus noem, zo dik is ‘ie….), dit keer op een terrasje tussen de gezellige luidruchtige spanjaarden…

image

… en we liepen opnieuw door de hoofdstraat die – in de verte – wat weg heeft van La Rambla in Barcelona. Maar dan wat relaxter.

Morgen gaan we – denk ik – een fiets huren en een stukje van de kustlijn volgen. Of misschien gaan we iets heel anders doen, we zien wel!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in genieten, leukedingendoen, ontstressen, stedentrip, vakantie, Zonnekind. Bookmark de permalink .

10 reacties op Nieuwjaarsdag in Málaga

  1. Gerlinde zegt:

    Aaah, daar zou je toch zo blijven. Heerlijk, wens jullie nog een prachtige restvandevakantie!

    Like

  2. Nans zegt:

    Klinkt heerlijk!
    Wat knap van Zonne dat het haar lukte om tot middernacht op te blijven. Zoon haalde het tot negen uur 🙂 (en stuurde me om middernacht weg toen ik hem probeerde te wekken…)

    Liked by 1 persoon

  3. Floortje zegt:

    Haha, die chocoladesaus, dat is dus hun warme chocolademelk. Het kan er bij mijn schoonouders nog steeds niet in dat ik het chocoladepudding noem, zeker als het niet opgewarmd is heeft het écht de structuur van vla!

    Enne, die druiven dat doen ze overal in Spanje. Veel mensen ontvellen hun druiveb (zo passen ze beter in je mond, 12 tegelijk). Als je het leuk vindt, doe je hey toch gewoon alsnog met z’n tweetjes? Om 12u smiddags slaat dw klok ook 12 keer 😉 Veel plezier met zijn twee!

    Like

    • Ilse zegt:

      Wij waren oudjaar bij Spaanse vrienden en die doen ook het druivenritueel en wij gezellig met ze mee. Het is goed te doen hoor als je niet te grote druiven zonder pitjes hebt. Vriendin haalt alleen de schil van grote exemplaren af en eventueel de pitjes eruit. Dat is hier makkelijk met de pitloze druiven. Het is leuke traditie en geeft ook veel lol naast het geluk dat beloofd wordt.

      Liked by 1 persoon

  4. propriis zegt:

    Heerlijk, zo samen. Ik ben jaloers! Geniet ervan met z’n tweetjes. Prachtige herinneringen!

    Liked by 1 persoon

  5. Mammalien zegt:

    Heerlijk, klinkt het. En zien de Churro’s er uit..

    Hier ook een 7 jarige die het eigenlijk net niet volhield tot twaalf uur. Heeft op zijn tandvlees drie vuurpijlen voorbij zien komen en dacht toen “dat hij nu maar wilde gaan slapen”… 🙂

    Like

  6. Lis zegt:

    ik heb het net even geprobeerd, 12 druiven in 12 seconden… lukt inderdaad niet. Maar mijn kinderen lachen zich in elk geval een breuk om mama… 😀
    Gelukkig nieuwjaar, ik hoop weer veel moois van je te lezen komend jaar! Malaga is een goed begin, geniet ervan samen!

    Liked by 1 persoon

  7. Wat ziet dat er allemaal heerlijk uit zeg! En zo klinkt het ook 🙂 Geniet ervan, volgens mij is er geen betere manier om het nieuwe jaar in te luiden!

    Like

  8. Gewoon Vlijtig zegt:

    Heerlijk. Geniet ervan.

    Like

Reacties zijn gesloten.