Een Spaans Oud-en-Nieuw

Oud-en-Nieuw in Nederland probeer ik te vermijden. Dat deed ik al toen ik nog een partner had, maar voor singles als ik is het een nòg stommere avond. Alleen thuis zitten is eigenlijk geen optie, want zielig. Maar ergens gevraagd worden is ook niet altijd leuk. Massale feesten zijn niet mijn ding. Dan blijft er weinig over.

Ook toen we nog samen waren maar zeker in de jaren erna, vierde ik Oud-en-Nieuw meestal in Fontainebleau, waar we dan met een man/vrouw of vier tot tien een huis(-je) huurden. Het idee was om dan overdag te klimmen en ’s avonds maak je het dan samen gezellig, met spelletjesavonden of gewoon, gezellig keuvelend.

Het probleem is echter dat het weer in Fontainebleau, dat iets onder Parijs ligt, nu niet persé heel goed is zo eind december / begin januari. Net als in Nederland, immers. En dat betekent dat het nogal veel van je kan vergen om in die kou of nattigheid aan koude rotsen te gaan hangen met je voeten – zonder sokken – in veel te kleine schoentjes met weinig isolatie. Ook voor een kleuter is het best aanpoten, de hele dag buiten. En de volgende dag weer. Zonne ging zelfs als zuigeling van tien weken oud mee naar Bleau, ik gaf borstvoeding met mijn kont in de sneeuw. Dat kan allemaal best maar tis niet echt comfortabel. En eigenlijk heb je onder zulke omstandigheden niet zo veel te zoeken in zo’n klimgebied….

Toen Zonne een jaar oud was, boekte ik een reis naar  La Palma. Dat was in 2012-2013. Ik had toen een goed jaar, ik verdiende heel veel geld dat jaar. Ik deed mijn eerste aflossing van de hypotheek. En ik leefde totaal niet spaarzaam. Die reis kostte dan ook een paar duizend euro, als ik het me goed herinner, en ik heb niet eens mijn best gedaan om te zoeken naar een eventueel goedkopere optie. Ik wilde gewoon naar een plek waar het redelijk weer was, zonder kans op tropische ziekten (ik vond mijn meisje te jong voor allerlei inentingen) en zonder kans op jetleg.

In 2013, toen Zonne twee jaar oud was, ging ik voor 2013-2014 weer eens naar een huis in Bleau . Dat was toen redelijk leuk. Maar niet super. Dat lag vooral aan het gezelschap waar ik gewoon nét niet lekker bij paste.

Dus gingen we het jaar erna, in 2014-2015 met zijn tweetjes winterkamperen. Inmiddels was ik zwaar aan het consuminderen geslagen en zo’n vakantietje paste daar wondergoed in. Het was ook echt superleuk.

Toch koos ik het jaar erna, vorig jaar dus, weer voor Fontainebleau (geen linkje want ik blogde er niet over)…. Dat was oké, maar toch weer niet zo superleuk. Slecht weer, vooral.

La Palma was eigenlijk het leukste: met zijn tweetjes in een huisje, leuke dagtripjes maken, toeristje spelen. Al een tijd geleden, toen duidelijk werd dat ik een behoorlijke zak met geld zou gaan ontvangen over 2015, besloot ik dat we dat dit jaar wéér gaan doen. Maar dan wel met iets minder budget. Want… óók aflossen en beleggen etcera etcetera natuurlijk….

We gaan naar Málaga, van de 29e tot de 4e. Met een goedkope vlucht en compensatiebomen want eigenlijk gaat het tegen mijn gevoel in om in zo’n milieu-onvriendelijk vliegtuig te gaan zitten….

En we gaan in een airbnb appartementje zitten. Een goedkope maar wel op een leuke plek. Ik heb ook al een fietsgidstour gereserveerd, voor op onze eerste volle dag, om de stad een beetje te verkennen. Het plan is ook om géén auto te huren maar met het openbaar vervoer naar het appartement te gaan, en dan ter plekke lopend of met een huurfiets de stad te gaan verkennen. Veel tapas te eten maar soms ook gewoon in het huisje wat te koken…

Ja. Leuk. Zin in!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 1011001, genieten, leukedingendoen, stedentrip, vakantie. Bookmark de permalink .

8 reacties op Een Spaans Oud-en-Nieuw

  1. greet zegt:

    Leuk. Ik vind de Spaanse oud en nieuw traditie ook zo leuk. Samen op het dorpsplein, wachten tot de klok twaalf uur slaat en op elke slag een druif opeten(dat brengt geluk)…en daarna feesten. Ook grappig, in één dorpje vinden de oude bewoners het lastig om zo lang op te blijven dus zij doen het om twaalf uur smiddags al. In elk geval een gezondere en goedkopere traditie dan vuurwerk afknallen.
    Veel plezier samen in Spanje!

    Like

  2. Wat leuk. Ik heb ook altijd een hekel gehad aan de feestdagen en dit lijkt me een perfecte ontsnapping.

    Liked by 1 persoon

  3. Mom4life zegt:

    Superleuk idee! Wat zou ik dat ook graag doen!

    Liked by 1 persoon

  4. Bouk zegt:

    Oh wat een fijn vooruitzicht! Ik heb ook helemaal niks met die dagen en het liefst taai ik hem ook af naar een iets warmer klimaat en geen bekenden om me heen…Maarja…ben gescheiden en de papa wil de kids ook graag deels hebben…Dus ooit als ze niet meer mee hoeven, ga ik er van tussen….heerlijk. Heel veel plezier samen.

    Liked by 1 persoon

  5. Wat een heerlijk plan! Het liefst vlucht ik met kerst en oud en nieuw ook het land uit, maar meestal blijf ik om mijn moeder te plezieren met kerst toch maar in Nederland. Ik heb dit jaar een vrij consuminderige oplossing gevonden voor oud en nieuw: ik slaap een nachtje in een natuurvriendenhuis, middenin de bossen. Eind van de middag fiets ik dan naar vrienden die daar 5 km vandaan wonen en een feestje geven. En op 1 januari loop ik ’s ochtends zo het bos in voor een nieuwsjaarswandeling 🙂

    Liked by 1 persoon

  6. hvampting zegt:

    Wat een heerlijk plan!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.