Toeslagen

Ik moet nog steeds een beetje wennen aan het idee dat ik “zomaar” geld krijg van de overheid. Ik heb namelijk recht op een (voor mij nieuwe) toeslag, namelijk kindertoeslag / kindgebonden budget. Wat iets anders is dan kinderbijslag. Blijkbaar. Om het overzichtelijk te maken, denk ik….

Het is in ieder geval 124 euro per maand. Dat is hoger dan wanneer ik met zijn tweeën een kind gehad had want er zit ook een eenoudertoeslag in verrekend, als ik het goed begrijp.

Ik blijf erbij dat het wel een beetje gek is om geld te ontvangen omdat je een kind hebt. Dat vind ik ook van kinderbijslag, die niet eens inkomstenafhankelijk is. Om die reden geef ik ieder kwartaal evenveel aan goede (kinder-)doelen als de hoogte van de kinderbijslag die ik ontvang. Er zijn zát kinderen die het veel beter kunnen gebruiken dan Zonne (en ik…). 

Dat ik een hogere toeslag ontvang dan wanneer ik niet alleenstaand zou zijn, is in zekere zin wel verdedigbaar: het is lastiger om fulltime te werken en fulltime een kind op te voeden en de boel thuis zo’n beetje te regelen en zo, wanneer je alleen bent. Dat is ook de reden dat ik parttime werk en (dus) minder geld verdien. In die zin word ik nu dus een beetje “beloond” voor het jongleren met werk, school, kinderopvang en eigen tijd.

Overigens vind ik de combi werk en kind helemaal niet zo zwaar, ook niet als alleenstaande moeder. Gelukkig kan ik mijn tijd zelf indelen. De combi ZZP (met onzekere inkomsten) en alleenstaande moeder zijn, dat is pittiger. Vooral vanwege het Zwaard van Damocles dat boven mijn hoofd hangt voor Als Het Mis Gaat (lees: géén WW, géén WAO. En that sucks. Echt. Daar heb ik regelmatig de zenuwen van…).

Anyway ik dwaal af….

Over 2016 ontving ik vorige week al zo’n 1.000 euro. Waarschijnlijk ga ik na de aangifte nog meer krijgen over dit jaar.
En over 2017 krijg ik blijkbaar maandelijks een voorschot: vandaag ontving ik voor januari al 124 euro.
Over 2015 krijg ik nog zo’n 4.000 euro kindgebonden budget en bijna 950 euro zorgtoeslag. Daar zit men nog even op.
Ik kreeg dus al de eerste maand van 2017 betaald en een voorlopige betaling over 2016. En nog niks over 2015. Lekker logisch (not)…

Anyway. Krijg ik me toch in ene geld… van de overheid… het moet niet gekker worden!!

Het is verleidelijk om die maandelijkse 124 euro die ik vanaf nu blijkbaar maandelijks ga ontvangen, apart te houden. Tis geld dat ik krijg omdat Zonne er is, ik zou één of ander dedicated Zonne-doel van die toeslag kunnen betalen. Maar ik ben dus niet zo van de potjes. Het geld gaat gewoon op de grote hoop, ook als ze op zwemles of zo gaat. Wél geeft het meer ruimte voor alle dingen die ik volgend jaar van plan ben of gewoon nodig heb: aflossen, sparen, beleggen, leuke dingen doen. En ook gewoon boodschappen halen, dat ook…

Stiekem vind ik het best een lekker idee dat ik in ieder geval iets aan vaste maandinkomen ga hebben volgend jaar. Ook al is het dan “maar” 124 euro. En oh ja, ook nog 104 euro kinderopvangtoeslag. Plus nog een betaling van de crowdfundingprojecten waaraan ik deelneem.

Daar kan ik toch al bijna iedere maand de boodschappen van betalen!

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

10 reacties op Toeslagen

  1. Wieteke zegt:

    Ook bij je belasting wordt je gecompenseerd voor de combinatie werken en kind opvoeden: de inkomensafhankelijkecombinatiekorting. Dat is ook een dikke 100 euro per maand bij modaal en hoger. Die heb je tot je kind 12 wordt. Volgend jaar gaat mijn voorlopige teruggaaf van bijna 200 per maand naar rond de 50. Dan heb ik alleen nog hypotheekrenteaftrek.
    Het kindgebondenbudget gaat dan weer iets omhoog. Ook bij mij zit daar de alleenstaandeouderkorting in verwerkt die vroeger in de belasting zat.

    De toeslagen zijn ontstaan omdat degenen die het het meeste nodig hadden en waarvoor de betrefffende belastingkorting voor bedoeld was er vaak geen gebruik van maakten omdat ze onvoldoende belasting betaalden. Je kunt alleen een korting krijgen op iets dat je betaald.
    Dus betaalde je 7000 belasting en had je 8000 aan kortingen hield het toch echt op bij 7000. En aangezien de standaardkorting en de arbeidskorting samen al best hoog zijn en dan nog wat hypotheekrenteaftrek houd je soms erg weinig te betalen belasting over.

    Liked by 1 persoon

  2. Maria zegt:

    Als het goed is krijg je ook nog inkomensafhankelijke combinatiekorting tot Zonne 12 is!

    Like

  3. Michel zegt:

    Ik heb dat als collega-zzper ook… De behoefte aan toch een soort van ‘vast inkomen’, hoe klein dat ook is.

    Liked by 1 persoon

  4. Suuz zegt:

    Toen ik verderging als alleenstaande moeder kreeg ik ook ineens een storting op mn rekening met bijbehorende brief over KIT/KGB. Ik moest het googl’en. Had er nog nooit van gehoord.
    Ik heb met alle toeslagen etc ook nooit het gevoel gehad dat ik het heel slecht had. Maar het scheelt wel dat ik een koophuis, daardoor waren mn lasten heel beheersbaar.

    Ik kan ook niet zeggen dat ik het als zwaar heb ervaren, maar voor mij ligt dat ook bij onze co-ouderschapregeling en een goed netwerk.

    Enerzijds is het niet nodig dat je geld krijgt omdat je een kind hebt. Maar als het nu eenmaal zo geregeld is, dan zou ik er (als ik jou was) gewoon van genieten.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      ik heb er dus geen verstand van, dat blijkt wel… Maar… als je co-ouder bent, krijg je dan beide zo’n toeslag? Voor hetzelfde kind? Of allebei de helft…?

      Co-ouderschap lijkt me eerlijk gezegd op sommige punten (andere weer totaal niet!) best prettig. Dat je soms gewoon ook geen kind hebt bijvoorbeeld, zeker wanneer je bijvoorbeeld weer eens zou willen gaan daten. Dat is bij een 24/7 ouderschap toch wel wat meer gedoe.

      Like

      • propriis zegt:

        Nee, omdat ze bij mij ingeschreven staat, zijn de alleenstaande-ouder-kortingen en toeslagen voor mij. Volgens de belastingdienst kan een kind nl maar op 1 plek wonen en met dat inkomen wordt gerekend. Mijn ex krijgt dat dus niet.
        Maar aangezien wij allebei 50% vd zorg hebben is dat best krom, aangezien we dus ook allebei 50% van haar levensonderhoud betalen.
        Zo kregen we destijds ineens ook meer kinderopvangtoeslag (obv mijn inkomen) terwijl hij gewoon meebetaalt en ouderlijk gezag heeft enzo.

        Co-ouderschap is fijn in onze situatie. We hebben haar allebei steeds een hele week. Dus geen drukke heen-en-weer-acties, maar alles vaste prik. Ook de opvangadressen zijn elke week gelijk; ongeacht bij wie ze is. Dat geeft (zo hopen wij) rust. En hoewel het soms een lange week is als ze weg is, is het ook fijn als je soms even je handen vrij hebt.

        Vooral de vakanties zijn vrij lang vind ik. Vorig jaar zag ik haar bijna 4 weken niet in de zomer. Dat was veel.

        Like

  5. KruidigMeisje zegt:

    Maar je werkt toch ook voor ons? Voor ons als maatschappij voed je Zonne op. Daar gaan wij van genieten (vast wel), dus dat werk mag beloond worden.
    Meestal wordt zorgen niet of uiterst slecht betaald, maar dat op deze manier het nog een beetje zichtbaar wordt dat zorgen en opvoeden zinvol is en waardevol, vind ik wel heel erg OK. En dat jij 2 banen tegelijk doet (vadertje en moedertje spelen), tja, dan krijg je ook meer betaald.

    Ik vind het trouwens wel heel netjes dat je dat niet verwacht van de maatschappij, dat die je onderhoudt. Siert je, en dat is de instelling waarmee we het met z’n allen goed gaan redden. Maar dan wel als we ieder-doet-wat-ie-kan combineren met hulp-als-het-nodig-is. En jij verdient nu minder omdat je zorgt, toch? Dus ik vind het prima dat mijn belastingcentjes naar jou toegaan. Net als dat ik het prima vond dat de maatschappij mij (een beetje) hielp toen ik alleen zoonlief grootschopte.

    Liked by 1 persoon

  6. wij hebben de kinderbijslag ook niet echt nodig idd. en in ons geval vind ik het dus ook maf dat we het krijgen.. maar wel blij mee hoor 😉 wij sparen het voor de kinderen. hoeven we ook niet over het bedrag na te denken over hoeveel we nou voor ze willen sparen :p (al heb ik een tik met ronde bedragen dus het is afgerond 150 en 200 wat we per kwartaal voor ze sparen)
    andere toeslagen hebben we geen recht op. beide kids gaan naar school, ik ben zelf gastouder dus geen opvang nodig. enige geld wat we nog krijgen is mijn belastingteruggave (dankzij de zelfstandigenaftrek/combinatiekorting etc) en de hypotheekrenteaftrek…:)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.