Een ander ochtendritueel

Ik schreef er laatst al over: ik ben dol op goede voornemens. Ik maak ze regelmatig en soms hou ik één en ander vol. Zo maak ik langzaam maar zeker babysteps in mijn weg naar een nog leuker leven.

Vaak stel ik te veelomvattende doelen en leg ik de lat te hoog. Dan wil ik in één keer veranderen in een aantrekkelijke, inspirerende, enthousiaste, altijd positieve, mega-sportieve, financieel zeer verstandige, bevlogen en ondernemende vrouw. 

Dat lukt dan dus niet meteen, gek hé? Want ik blijf maar gewoon ik, soms ook gewoon ongesteld, vet haar, sjaggerijnig en nergens zin in. De kunst is om de balans stapje-voor-stapje op te schuiven naar wie ik graag wil zijn en wat ik graag wil doen met mijn leven. Dat weet ik best maar soms lukt het niet, en dat is ook prima. Gelukkig zijn is ook jezelf toestaan om fouten te maken….

Ik heb best veel inzichten gekregen de afgelopen jaren: Ik hoef niet groots te leven. Ik hoef niet ver te reizen. En hoe gezellig en verleidelijk die televisieseries met dikke vette vriendengroepen die dagelijks gezellig samen in leuke kroegjes hangen er ook uitzien, ik weet dat dat niet realistisch is.

Van Zonne – en ook een beetje van mezelf – leerde ik de laatste jaren onthaasten. Ik leerde meer te leven in het moment en te genieten van kleine dingen. Ook leerde ik er wél wat vaker op uit te gaan. Dat kan een stoere vakantie zijn, maar een wandelingetje in de directe omgeving is óók superleuk. En soms is het gewoon dat reuzenrad en daar dan voor betalen. Consuminderen prima, maar voor mij geldt: met mate.

Het gaat om de mix. En het gaat erom om af en toe een beetje uit mijn comfortzone te stappen om te ontdekken hoe het daarbuiten is.

Dus probeerde ik een ietsjes anders ochtendritueel: het verschuiven van een aantal taakjes naar de avond tevoren. De afgelopen week vulde ik Zonnes broodtrommeltje dus al ’s avonds. Inclusief lekkere dingetjes (wat ik altijd al deed want alleen brood met beleg is saai!). En ook vulde ik mijn percolatortje al met water en koffie, zodat ik die de volgende morgen alleen nog maar op het gasfornuis hoef te zetten.

Dat scheelt toch tijd! En die paar minuutjes is dus nét wat we nodig hebben om wat relaxter aan de dag te beginnen.

Ik nam ook een risico (immers: is dit dan nog wel een babystep of loop ik te hard van stapel…?) en downloadde een yoga-app. Met lesjes voor absolute beginners. Als ik Zonne naar school heb gefietst (hee ook al iets waarin ik veranderde de afgelopen jaren: niet steeds in die auto stappen maar lekker fietsen…! Zie je wel, ik kan het best!) dan is het even me-time. De laptop blijft nog even uit en ik ga niet als een zombie alle social media af. In plaats daarvan zat ik vandaag in kleermakerszit en ademde ik. En ik deed mijn armen omhoog en omlaag.

Het is wel een luxe om mijn tijd zelf te kunnen indelen: heerlijk rustig-aan ochtenden en dat uurtje dat ik daardoor ’s morgens niet werk, haal ik ’s avonds in. ZZP is oké, immers!

 

Ik ben niet zo van andere mensen tips geven (en al helemaal niet van de “vijf tips voor een beter begin van de dag!!!). Liever vertel ik over mijn ervaringen, wellicht ter inspiratie.

Maar… dit is wel echt een aanrader mensen..!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in babysteps, dagelijksedingen, genieten, voornemens, zzp. Bookmark de permalink .

7 reacties op Een ander ochtendritueel

  1. Marni zegt:

    Hee klinkt goed! Zou je willen delen welke yoga app je hebt? Ik heb er een aantal geprobeerd, maar vind ze al snel te ingewikkeld.

    Like

  2. Yoga is zo fijn om ’s morgens te doen. Ik ben ook zo’n hardloper (en doodloper soms met plannen…). De yoga die ik een tijdje deed is dus alweer maanden vervlogen. Jammer, want het is ontzettend fijn om te doen.
    Ik keek altijd graag naar van die yogavideo’s op youtube.

    Enne…bedankt voor de inspiratie 😉
    Als ik van m’n hoestje af ben dan begin ik weer (echt!)

    Liked by 1 persoon

  3. Kleine stapjes zijn ook stapjes. Geluk zit voor mijn gevoel het meest in de kleine dingen, als je alleen maar gelukkig wordt van grote dingen dan mis je volgens mij een hoop. Ik heb yoga geprobeerd, maar doe nu alleen nog (veel te weinig) aan meditatie waarbij ik rustig zit en me focus op mijn ademhaling.

    Like

  4. Pingback: De geniet van het leven lijst | Mariimma

  5. Pingback: Goede gewoonten in januari. | Mariimma

Reacties zijn gesloten.