Fluctuerende inkomsten

Als ZZP-er heb ik geen vaste inkomsten. Sterker nog: omdat ik afhankelijk ben van relatief weinig opdrachten die per opdracht een behoorlijk veel omzet genereren, wisselt het nogal…

Nu het jaar zo tot zijn einde loopt, heb ik die wisselende (bruto) inkomsten eens in een grafiekje gezet. Kijk maar…:

grafiekje

Nou dat is een vrij duidelijk verhaal, he? In januari, februari, april, juli, augustus en oktober moest ik mijn buffer behoorlijk aanspreken omdat ik meer zakelijke kosten had dan dat ik aan inkomsten binnen kreeg. En ook in juni had ik minder inkomsten dan uitgaven.

En vooral q2 was slecht…

Eén van de redenen van deze dips zijn overigens de BTW betalingen in januari, april, juli en oktober, de pieken en dalen zouden minder groot zijn wanneer ik met bedragen ex BTW zou werken, maar ik ben daar nu eenmaal ooit mee begonnen en voor de vergelijking met voorgaande jaren houd ik het zo in mijn privé administratie. Ik weet ook nu alweer dat ik in januari zo’n  5.000 euro BTW mag gaan betalen.

Sommige ZZP-ers hebben redelijk regelmatige inkomsten, bijvoorbeeld omdat ze terugkerende klanten hebben of omdat ze heel veel verschillende, relatief kleine bedragen kunnen factureren. Maar daar val ik dus duidelijk niet onder. Gemiddeld kom ik dit jaar echter op een leuk bedrag uit en daar ben ik blij mee. Ik kan het geld dat ik overhoud hard gebruiken om pensioen mee op te bouwen en een deel ervan gebruikte ik al om de hypotheek versneld af te lossen.

Ik schuif maandelijks behoorlijk wat geld heen en weer van betaalrekeningen (zakelijk en privé) naar mijn bufferrekening. Immers: iedere euro rente is er eentje meegenomen en hoewel de rente op iedere spaarrekening erg laat is, is het altijd nog hoger dan wanneer je het op je betaalrekening laat staan.

Zojuist kreeg ik een leuke betaling binnen. Daarvan gaat een deel weer meteen linea recta naar allerlei betalingverplichtingen die ik zakelijk heb, maar toch is mijn buffer op het moment goed gevuld, terwijl ik ook nog eens een vooruitzicht heb op inkomsten in q1 van 2017. In januari  moet ik echter toch wel weer op zoek naar nieuwe opdrachten om ook ná maart weer wat inkomen te krijgen.

Het is dit jaar wel behoorlijk extreem geweest qua fluctuaties in mijn inkomen. Ik hoop dat het volgend jaar iets gelijkmatiger wordt (maar dan wel graag aan de positieve kant van de streep…)!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, werk, zzp. Bookmark de permalink .

4 reacties op Fluctuerende inkomsten

  1. Mr FOB zegt:

    Zo, dat vliegt inderdaad alle kanten op. Maar per saldo toch flink positief.

    Like

  2. Ziet er inderdaad uit als een goed jaar! Je moet met jouw werk wel goed financieel kunnen plannen inderdaad. Ik herinner me je eerdere blog over die fluctuaties. Waarschijnlijk heb je ervaring nodig om daar aan te kunnen wennen.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.