Of ik even wil bewijzen dat ik werk?

Dat vroeg de toeslagenfabriek me. En in de tussentijd werd mijn kinderopvangtoeslag stop gezet. Toch iedere maand dik 200 euro loop ik mis. Zomaar. Terwijl ik dus ook nog steeds wacht op de zorgtoeslag en het kindgebonden budget over 2015, toch een bedrag van samen 5.000 eur0. Was leuk geweest om dat nog vóór de kerst binnen te krijgen maar voorlopig wacht ik nog. Al 9 weken.

Lekker.

Dus ik pakte de telefoon maar weer eens. Met de mededeling dat ik vind dat ik nu toch wel erg veel geld aan het voorschieten ben. Dat ik me afvraag waar ze mee bezig zijn door zomaar die kinderopvangtoeslag stop te zetten en van me verwachten dat ik een tijd lang alle 350 euro per maand opvangkosten betaal zonder dat ik die toeslag, waar ik gewoon recht op heb, als compensatie ontvang. Dat ze het op deze manier niet echt makkelijk maken voor alleenstaande werkende moeders die ook maar gewoon hun best doen. Dat ik gelukkig redelijk in mijn slappe was zit op het moment maar dat ik soms ook gewoon op een nullijn leef waardoor ik echt in de problemem zou zijn gekomen.

Maar natuurlijk kon de mevrouw van de telefoonservice er allemaal geen barst aan doen, dat snap ik ook wel.

Ze vertelde me en passant wél nog even dat ik die andere toeslagen binnen 5 tot 13 (!) weken na de aanvraag die mijn accountant deed, tegemoet kan zien, dus als ik op 12 januari nog steeds geen bericht of storting heb ontvangen moet ik vooral opnieuw contact opnemen. En nee ik krijg geen rente over deze periode.

Dat dacht ik al…

Ondertussen stuurde ik bewijzen op. Volgens de brief kon dat een agenda zijn, maar die van mij is alleen maar digitaal. Wél printbaar, overigens (maal 52 printjes….), maar aangezien facturen ook als bewijs zouden kunnen gelden, ben ik maar begonnen met een kopie van alle 36 facturen die ik in 2015 verzonden heb. Plus ook maar meteen een kopie van mijn aangifte over dat jaar. Al met al was het een hele dikke envelop die richting toeslagen.nl ging. Blijkbaar kon ik als directeur van een BV straffeloos niksen en toch kinderopvangtoeslag ontvangen (niet dat ik zat te niksen, maar ik heb nog nooit hoeven te bewijzen dat ik ook echt werk…), maar nu ik weer ZZP-er ben is men wat achterdochtiger geworden over hoe ik mijn dagen doorbreng….

Ik heb gelukkig ook een excel (hoe raadt u het?) met urenregistratie. Bewijs genoeg, ik mail het bestandje met liefde even. Op papier is dat toch wat lastiger. Mensenlief een papieren agenda, dat is zó jaren ’90…!!

Ik hoop dat dit niet ieder jaar zo gaat. En ik hoop dat ik niet nog meer moet bewijzen… maar als ze erom vragen, nou, dan kan dat gelukkig gewoon…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

13 reacties op Of ik even wil bewijzen dat ik werk?

  1. Volgens mij zoekt de belastingdienst werk…. Ik ga deze wel onthouden: als ik straks stop met werken leven wij beiden van het inkomen van de man, met nog kinderopvangtoeslag in het lopende (komende) jaar. Dus wij gaan de boel ook maar op papier bijhouden…

    Like

    • gw26 zegt:

      Als je niet meer werkt heb je geen recht meer op KOT. Als je het niet stop zegt wordt het door betaald maar moet je het wel uiteindelijk terug betalen.

      Like

  2. Bah, dit slurpt alle energie uit een mens. Bah. Geniet van je weekend, ook al laat het zonnetje zich niet zien.

    Like

  3. Lis zegt:

    zucht. de belastingdienst. zucht.
    je zal dáár maar werken… kun je je toch nooit meer op een feestje vertonen? :p

    Like

  4. gw26 zegt:

    Zo raar is het toch niet? Je hebt ook maar recht op KOT over een percentage van het aantal uren dat je werkt. Dus tja dat moet een keer gecontroleerd worden.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik vind het raar dat ze het zomaar stopzetten.

      Like

      • mariimma zegt:

        Dus controleren oke. Je moet ook jaarlijks je jaaroverzicht van de BSO opsturen. Maar stopzetten en vragen om papieren bewijs komt op mij er middeleeuws over. Ik stuur ze (je?) met liefde mijn urenoverzicht en agenda toe via email. Tot blijkt dat het onterecht zou zijn geweest die tijd vind ik zo’n stopzetting echt belachelijk.

        Like

      • Anoniem zegt:

        Gebeurt heel vaak.

        Like

  5. 1001tips zegt:

    Er ligt hier ergens in huis een papiertje waarop staat K*T KOT, met daarop de werkelijke uren niet opvang.
    De belastingdienst wil dat ik elke maand twee wijzigingen indien, per kind.
    Wijziging 1; de afgelopen maand de uren zo nodig corrigeren naar de werkelijk afgenomen uren.
    Wijziging 2: van de komende maand een zo goed mogelijke inschatting maken van het aantal uren opvang.
    Dat heb ik twee maanden netjes gedaan. Dat werd zo’n drama met verrekeningen, brieven, fouten etc. Niet te doen.
    Het huidige systeem slast nergens op voor mensen met flexibele uren. Ik trek eens in de zoveel maanden alles recht nu.

    Liked by 1 persoon

  6. Ze leren het ook nooit. Ik had jaren geleden ook zoiets. Toen ik van 1 kind van de toeslag stopte omdat hij te oud was voor de BSO werd alles stopgezet, ook van de 2 nog BSO-gaande kinderen en moest ik elke keer alle overzichten van de BSO opsturen. Dit bleef jarenlang doorgaan terwijl het daarvoor nooit aan de orde was.
    Het leek een beetje alsof ik verdacht was of zo. Een aantekening achter mijn naam of zo.

    Liked by 1 persoon

  7. Gerlinde zegt:

    Zo hatelijk he, dat een overheid zo tegen de mensen doet. Terwijl je zou denken dat die overheid toch juist voor die mensen zou moeten werken. Haha, wat een gekkigheid. Succes ermee, hopelijk schieten ze een beetje op. Kan er weer iemand zijn geld gaan zitten verdienen met het bestuderen van jouw uitdraaien… lekker efficient ook!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.