Hoe het met de hypotheek gaat

Mijn doel voor dit jaar was om 10.000 euro af te lossen. Niet meer. Immers: we leven nú en sinds mijn huis niet meer onder water staat is de noodzaak van aflossen wat minder geworden.

Ook had ik als doel gesteld om ieder jaar maximaal bij te storten in de spaarhypotheek.

Beide doelen zijn in 2016 overschreden. Ik ben spaarzamer geweest dan nodig was.

Een luxeprobleem, dus.

Mijn hypotheekjaar loopt namelijk tot en met september. Dit jaar kon ik dus tweemaal bijstorten in de spaarhypotheek: de vorige storting die ik deed – in 2015 – was vóór september. In plaats van één keer 3.750, stortte ik dat bedrag tweemaal: in september en in oktober. Door deze dubbele storting is de rente die opgebouwd wordt fix hoger geworden. Ik zou een dief van mijn eigen portemonnee zijn geweest als ik die tweede storting pas in 2017 zou hebben gedaan.

En dan de aflossing. Aan het begin van dit jaar had ik een aflossingsvrije hypotheekschuld van 157duizend euro en een beetje. Als ik dit jaar 10.000 euro zou aflossen, en na dit jaar jaarlijks 1.000 euro meer, zou ik over dik 10 jaar schuldenvrij zijn. Wellicht al eerder, aangezien die spaarhypotheek ook groeit natuurlijk. Maar omdat in 2021 de rentevaste periode afloopt, is dat nog wat koffiedik kijken.

Over 10 jaar. Dat zou prima zijn. Maar hoe meer ik nu al aflos, hoe minder rente ik betaal en het zou natuurlijk super zijn als ik bijvoorbeeld over 8 jaar al hypotheekvrij zou zijn…!

En toen kreeg ik dus ook nog die bak geld terug van de belasting (hoewel de toeslagen nog op zich laten wachten…). Dus deed ik een extra aflossing. In totaal loste ik dit jaar dus niet 10.000, maar 16.500 euro af. Met die 7.500 extra inleg in de spaarhypotheek daar nog bovenop, was het al met al een fixe investering die ik deed.

Dat maakt dat mijn grafiekje er echt rooskleurig uit begint te zien, zeker wanneer je bedenkt dat de WOZ waarde van mijn huis volgend jaar zal gaan stijgen (en daarmee dus ook mijn OZB, jammer….).

naamloos

De blauwe lijn heb ik al een beetje omhoog gezet, maar er gaan geluiden op dat in mijn regio de huizenprijzen echt heel snel stijgen, op het moment.

Duidelijk is te zien dat mijn woning sinds begin 2014 niet meer onder water staat: de gele lijn (totaalschuld) duikelde toen onder de blauwe lijn. Op dat moment was er nog nauwelijks geld opgebouwd in de spaarhypotheek: het is een hybride hypotheek die tot eind 2013 nog op beleggen stond en me nauwelijks geld heeft opgeleverd in die eerste jaren (maar wel veel geld gekost heeft…. pffff…)
Ook is goed te zien dat ik in 2016 véél meer kon bijstorten in de tegenrekening dan in de voorgaande jaren, omdat DE bank een fout had gemaakt in het vaststellen van mijn maximaal in te leggen bedrag. Inmiddels heb ik zwart-op-wit dat dit niet klopte, plus een bedrag van deze bank ontvangen als tegemoetkoming in de verloren rente-opbrengsten.

De aflossingen op de aflossingvrije zijn duidelijk herkenbaar aan de dalingen in de groene lijn. In 2016 deed ik meerdere kleine aflossingen, terwijl ik in 2014 en eind 2015 grotere bedragen in één kon aflossen. Dat heb je, als je ZZPer bent: fluctuerende inkomsten.

Kortom: als ik mijn huis nu zou verkopen, dan zou ik sowieso al winst maken op de totaalschuld, en bovendien zou dan het geld uit die spaarhypotheek vrijkomen. Dat is samen echt al een supergroot bedrag: bij verkoop voor de huidige WOZ waarde 70.000 euro om precies te zijn…..

Vooralsnog blijven mijn verhuisplannen echter in de wacht: ik wil wel een keertje verhuizen maar ik heb nog niet besloten hoe ik wil gaan wonen, en waar. Ook speelt mijn idee van een wereldreis, samen met Zonne, nog steeds af en toe door mijn hoofd. Dan zouden we gedurende zo’n jaar mooi van een deel van dat vrijgekomen bedrag kunnen leven…

Goed. Hoe nu verder?

Volgend jaar ga ik in oktober weer die 3.750 inleggen. Ook wil ik opnieuw minimaal 10.000 euro aflossen. En misschien wel weer een beetje meer…..er zijn immers altijd mijlpalen: mijn eerste mijlpaal is om de totaalschuld onder de 200k te krijgen en wanneer ik volgend jaar iets meer dan 12duizend aflos dan is die mijlpaal bereikt.De volgende mijlpaal is zorgen dat de topopslag ervanaf gaat, daarover ben ik al in gesprek maar zoals zo vaak spreken de verschillende mannetjes en vrouwtjes van DE bank elkaar tegen.

Maar… in de eerste drie maanden van het jaar wordt er niet afgelost. Wel wat meer belegd, denk ik. Want ook al moet je lange termijn denken bij beleggen, het is toch ook wel een fijn idee dat je “altijd nog” die aandelen kunt verkopen, mocht ik echt in de problemen komen.

Ach. We zien wel. Ik ben gewoon goed bezig en dat zal wel zo blijven!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek, toekomst. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hoe het met de hypotheek gaat

  1. Koen zegt:

    Mooie bedragen! Goed bezig, zoals je zelf al zegt.

    Liked by 1 persoon

  2. Leuk dat je weer een inkijkje geeft in de huidige situatie. Het zijn mooie mijlpalen, iets om zeker trots op te zijn! Goed bezig! 😉

    Liked by 1 persoon

  3. Heerlijk zeg zoveel aflossen en inleggen in een jaar. Geeft vast een goed gevoel. Ik loste in 2013 en 2014 ook flinke bedragen af. Weet nog dat dit super voelde en rust gaf. Volgend jaar hoop ik weer te starten met aflossen.

    Liked by 1 persoon

  4. Je bent supergoed bezig zeg! En zo’n wereldreis klinkt ook ontzettend mooi. Misschien is het daarvoor wel handig om je nog even te verdiepen in die bijleenregeling, dat je niet later daarmee achter de feiten aanloopt. Die fluctuerende inkomsten ken ik, dan is het inderdaad fijn als je je lasten steeds lager hebt, zodat je toch relatief zorgeloos kunt leven.

    Liked by 1 persoon

  5. Hypotheekweg zegt:

    Wow wat een mooie bedragen heb je dit jaar al afgelost. Mooi hoor. En het geeft ook inspiratie om zelf maximaal te gaan aflossen komend jaar.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.