Hoe leuk excelletjes zijn

Ik kreeg veel leuke, uitgebreide reacties van potjesmensen, toen ik verzuchtte dat ik niets snapte van dat systeem…

Dank daarvoor! Ik snap het nu iets beter. ’t Gaat niet om overzicht maar om durven beslissen of juist de rem op uitgeven gooien… (bedankt voor de uitleg maar ik doe t toch lekker gewoon op één hoop! 🙂  )

Graag neem ik u vandaag mee in mijn wereld van excel. Gewoon, om te laten zien hoe leuk dat is. En om mensen te bekeren natuurlijk, dat ook.

Dit naar aanleiding van blogs van LLMM, ook een ZZP-er, die de afgelopen tijd schreef over hoe zij haar werk plant en targets stelt. Ik vind haar blog altijd erg leuk om te lezen: hoewel ik steeds opnieuw ontdek dat zij en ik een totaal andere logica en werkwijze hebben, zet ze me altijd aan het denken. (en ja ze is een potjesmens).

Eerst even wat over mijn werk. Als je geen zin hebt om dit te lezen, sla het vooral over. Ik ga soms iets te lang los over hoe ik werk en hoe leuk en afwisselend het is.

Ik ben een projectenmens. Organisaties – vooral gemeenten – huren mij in om zaken voor ze uit te zoeken, rapporten te schrijven en/of beleidsadvies te geven. Ik hanteer in pricipe een vast uurloon maar het is niet zo dat ik – zoals bijvoorbeeld accountants – gewoon ieder uurtje (of het nou een zinvol uurtje was of niet…) door kan berekenen. Het gaat om het resultaat, daar betalen mijn opdrachtgevers voor. Als ik mijn werk goed en efficiënt doe, kan ik er een verschrikkelijk goed uurloon mee verdienen. Als ik mijn werk niet goed doe, fouten maak, het tegen zit, het regent (ja echt!) dan kost me dat tijd en dus geld, dat ik niet (bijna nooit) kan verhalen op mijn opdrachtgevers. Ik schat tevoren in hoe lang ik bezig ben met een bepaalde klus, wie ik er tegen welk uurtarief voor moet inhuren en wat de overige kosten zijn. En voor de optelsom van al die kosten (en mijn uren) huurt mijn opdrachtgever me in.

Het leuke van mijn werk is dat het heel afwisselend is. Er zit ook een einde aan iedere klus, wat ik erg fijn vind. Ik moet er niet aan denken om bijvoorbeeld vier jaar met één ding bezig te zijn, laat staan mijn hele leven.

Dan nu het excelletje. Kijk, daar is ‘ie.

2

Je kunt hier precies zien wat ik gedaan heb, gisteren en vandaag. En je ziet dat ik ook alles wegschrijf op projecten (kolom d) of – als je goed tuurt en zoekt, zie je het nog nét – de post “ALG” ofwel algemeen. Alle niet – declarabele uren vallen daaronder. Zoals alles plannen.

In kolom E zet ik alle taken. Ik maak overigens nooit taken aan die langer dan een halve dag duren. Als ik die heb, hak ik ze in stukjes zodat ik niet verrast word dat ik aan het einde van de dag nog maar halverwege die taak ben.

In kolom F zet ik het aantal geplande uren en in kolom G ziet u hoeveel uur ik er daadwerkelijk aan besteed heb. Als er bij een taak geen uren stonden gepland in F, was het een ad hoc taak. Het is een beetje een chaos, zoals u ziet. Er moest veel ad hoc overlegd en bijgestuurd worden. Tja soms heb je van die dagen. Ik werk op dit moment met voor mij nieuwe onderaannemers en we moeten wennen aan elkaar, dat kost tijd. En dan heb ik nog wat ad hoccerige opdrachtgevers. Kost ook tijd. Eigenlijk zou ik daar een toeslag voor moeten rekenen…  (“mag ik even een persoonlijkheidstest afnemen om te bepalen wat ik aan toeslag moet rekenen als ik deze opdracht voor u ga uitvoeren?”).

Je ziet ook dat ik donderdag 13,25 uur gewerkt heb en vandaag 9,5 uur. Zonne was immers vrij vanmiddag, dus ik kon vanmiddag niet werken (maar vanavond lekker wel!).

Het is druk. Ja.

Maar dan nu het goede nieuws…

Bent u er nog?

Dit is een stukje van mijn hoofdblad met totalen….

naamloos

In kolom A staan de lopende projecten. Er lopen er nu zes. Piep, weet u nog…? Tis een beetje druk… of had ik dat al gezegd?

De post “ALG” staat er ook bij. Ieder kwartaal begin ik mijn algemene uren opnieuw te tellen. Dit zijn dus mijn algemene uren sinds 1 oktober (exclusief de administratie ter voorbereiding van de BTW aangifte want die uren horen nog bij Q3).

In kolom B staan mijn uren per project, al mijn uren die ik in de eerste sheet invul worden automatisch opgeteld hier (=SOM.ALS(mijnuren!D:D;PROJECTOVZ!A4;mijnuren!G:G)).

In kolom C de omzet per project, met het totaal bovenin. Dan de kosten van mijn onderaannemers in kolom D, de kosten van uitzendkrachten in kolom E en de overige kosten in kolom F. Met de som over de drie lichtroze kolommen in kolom G. Ook best pittige bedragen als je het moet voorschieten trouwens want ik heb nog weinig omzet ontvangen uit de projecten in deze sheet – nog niet.

De winst, in kolom H, daar word je blij van, he? Helaas zijn dit nog lopende projecten, dus die bedragen dalen met de dag… en op twee na lopen alle projecten nog door tot kerst of daar overheen 🙂

De laatste kolom laat zien wat ik per project per uur zou verdienen als ik na vandaag geen kosten meer heb (=H4/B4) (en bovenaan over de totalen). Ook deze bedragen dalen nog, de komende tijd. Ik heb hier ook targets in: boven de 100 euro per uur blijven, met zeer wisselend succes. 🙂

Dat ik nu veel opdrachten heb, is natuurlijk super goed voor mijn rendement!

(druk is leuk).

Ik zal ook weleens wat vertellen over mijn privé excelletje. Ook simpel maar doeltreffend. En misschien wel interessanter of relevanter voor jou.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk, zzp. Bookmark de permalink .

8 reacties op Hoe leuk excelletjes zijn

  1. Lis zegt:

    gaaf! hij is roze 😀
    *meisjesmodus uit*

    goed georganiseerd! heeft wel wat weg van mijn huishoudpotjesexcel 😉
    Dat uurloon zo zien wegzakken, dat zou voor mij wel eens demotiverend kunnen werken… Ik begrijp dat het nodig is om het te bewaken, maar misschien een andere vorm zoals de resterende uren binnen je grens van 100€p/u? Dan maak je ‘overuren’ bij overschrijding ipv al je uren ‘onderbetaald’…
    Afijn, ik fop mezelf graag een goed gevoel aan 🙂

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Haha ja natuuuurlijk is ie roze! 🙂

      Ik vind het helemaal niet demotiverend hoor, dat wegzakkende uurloon… Je zou eens moeten weten waar ik af en toe op uitkom 😉
      Sowieso is eigenlijk alleen dat totaal bovenin interessant.

      Like

  2. Fijne werkzaamheden zijn dat. Veel € waardering. Daar kun je wat mee, succes!

    Like

  3. Nannie zegt:

    Zeer interessant stuk met een man die projectmatig aan verschillende projecten tegelijk werkt (net als jij dus, maar dan anders – of in exelvorm misschien dat zelfs niet eens ;-)).

    Ik moest trouwens erg lachen om de ad-hocerige klanten en de toeslag / persoonlijkheidstest.
    Als dat eens zou kunnen…. 😉

    Like

  4. Gretha zegt:

    ik ben ook dol op excel! helaas staan er niet zulke grote bedragen in ‘;) en is mn uurloon per opvangkind maar 5 euro (en zelf 2 kids dus max 4 tegelijkertijd erbij en dus is mn max uurloon maar 20 euro en dat komt niet vaak voor dat ze er alle 4 tegelijk zijn… )maar drukker dan nu wil ik t ook niet hebben.. 😉 dit was al een megadrukke maand met vaak 5 dagen werken of zelfs 6.. (en aangezien t uurloon niet bijzonder hoog is, loont t niet echt :p 3 volle dagen levert meer op dan 5 rustige dagen…)
    leuk om te zien hoe jij alles erin verwerkt 🙂 ik hou de uren per kind bij (begintijd, eindtijd per dag, maanduren totaal x uurloon.. vrij simpel :p ) en natuurlijk de aftrekbare kosten 😉

    Like

  5. Hanna zegt:

    Leuk zeg! Jij begroot tijd, om het maar simpel te zeggen: je hebt een potjessysteem met tijd.
    Goed idee! Geld kan je door de vingers glippen en daarom is enig boekhouden zinvol, maar voor tijd geldt eigenlijk hetzelfde. Dank voor deze eyeopener!

    Like

  6. Heerlijk zeg, dat soort Excelletjes! Ik ben trouwens wel heel benieuwd wat jij nu precies doet 😉 Hier kan ik helaas niet echt van dat soort dingen maken, maar met targets en een klein formuletje dat vooruit berekent wat ongeveer de jaaromzet zou kunnen zijn kom ik tenminste een klein beetje tegemoet aan mijn liefde voor cijfertjes 😉 Als ik nu ook alles nog even wat meer voor de lange termijn kijk, dan komt het helemaal goed.

    Ik moest overigens wel even gniffelen om (hoe het dan overkwam) op de ene dag 13,25 uur werken en de andere dag ‘maar’ 9,5. Dat is volgens mij typisch voor ondernemers, want voor veel mensen houdt die werkdag na een uur of 8 toch écht op!

    Like

Wat vind jij daarvan?

