Het grote broccoli project

Ze lustte broccoli, vorig jaar. Ik weet het zéker! Maar.. tja…. veel sla en zo gegeten afgelopen zomer. De broccoli verdween een beetje uit het zicht.

2016-11-21 17.32.26.jpg

… en nu blieft ze het ineens niet meer….

Dus koop ik broccoli. Zeker eens per week. Want ja hallo daar gaan we dus niet aan beginnen het, het toch al niet zo uitgebreide spectrum aan kleuterproof voedsel nog verder beperken…

 

Broccoli vreten zál ze! We gaan weer liefdevol en geduldig broccoli aanbieden totdat ze weer aan de smaak gewend is. 

En dan anticiperend veel op haar bord leggen om haar vervolgens toe te zeggen dat ze maar de helft hoeft op te eten. U kent het waarschijnlijk wel…

Hoewel ze regelmatig verzucht een andere mama te willen die lekker kan koken in plaats van mij, doet Zonne niet supermoeilijk. Ik houd best wel rekening met wat ze wil eten (liefst geen door elkaar gemengde dingen zoals – oh my – een simpele pastasaus. Dan liever alle ingrediënten minus de tomatenblokjespulp die het smeuïg maken, herkenbaar op het bord. En ja natuurlijk liever vissticks of gehaktballetjes dan een eng stuk vis of vlees waarvan nog erg zichtbaar is dat het – oei – ooit gewandeld heeft. Want dat wij geen leedvlees eten maar alleen maar dieren die echt blij en gelukkig waren, is niet altijd voldoende argument voor de kleuter.

Maar goed. Broccoli dus. Twee keer per week. Door de pasta, bij de aardappeltjes, gepureerd tot soep. Tot ze het weer lust en blij is dat ze na een preidagje gewoon weer heerlijk broccoli eet. Want de éne dag broccoli, vervolgens prei en dan wéér broccoli… tja… dan gaat ze toch echt een keer op zoek naar een andere mama denk ik. En dat moeten we niet hebben, natuurlijk….

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, eten, opvoeddingen, Zonnekind. Bookmark de permalink .

12 reacties op Het grote broccoli project

  1. Mammalien zegt:

    Ik verbaas me er ook over. Hadden we er een eindelijk zover dat ie groente X lekker vindt, een tijdje later is dat weer vergeten…

    Liked by 1 persoon

  2. KruidigMeisje zegt:

    Oh nee hoor. Zoonlief hier is onbehoorlijk consistent geweest. tot z’n 8e 6 groentes geblieft, zonder kruiden, zonder saus, zonder….
    Daarna werd het langzaam meer. Maar nog steeds geen tomaat en paprika (hij is nu 19). Al mogen er wel soorten door elkaar, en mogen er kruiden bij. Saus…..

    Like

  3. Janny zegt:

    Misschien een maffe suggestie, maar zijn er groentes die Zonne wel lust en jij niet? Dan zou je een dag zo’n groente kunnen eten en laten zien dat jij, ook al vind je die groente niet lekker, de groente toch opeet. Of misschien is er ander eten wat jij niet lust, maar zij wel. In ieder geval succes!

    Like

    • Meergeldminderstress zegt:

      Haha, dat vind ik een mooie suggestie die wij ook niet uitvoeren. Dat wil zeggen: wij lusten geen broccoli, en de kinderen wel. Dus af en toe maak ik iets met broccoli, en dat valt altijd net op de dagen dat er kliekjes zijn met groenten die ik wel lust. Erg he 🙂 Tot nu toe is het ze nog niet op gevallen (ze zijn 7 en 5). Gaat vast niet lang meer duren…

      Liked by 1 persoon

  4. johmar zegt:

    Het zoontje van een collega zei heel standvastig tegen zijn moeder dat hij geen bomen (broccoli) gaat eten haha, niets van wat zij zegt kan hem overtuigen dat het geen boom is maar groente.

    Like

  5. Ilse zegt:

    Misschien even laten zitten en dan weer proberen. Onze dochter wordt alleen maar dwars van zo’n project. Overigens hoef ik zelf ook niet twee keer broccoli in de week.

    Like

  6. Nannie zegt:

    Ik las een boek over lastige eters (in welke vorm dan ook) en ben daarmee aan de slag gegaan.
    De basis is dat je als ouder bepaalt wat / wanneer / waar en als kind of / hoeveel.
    Verder op vaste tijden eten / tussendoortjes en het goede voorbeeld geven, maar niet aandringen.

    Hier eet zoon alles (had een focus op eten, maar dat is dus compleet verdwenen sinds we met dat boek aan de slag gingen). Soms eet hij dan ’s avonds geen groenten, of geen rijst. En dan de dag erna weer wel – of niet. Het is hier geen issue. Hij vindt het erg prettig om zelf op te scheppen.

    Een vriendinnetje wat hier vaak is lust bijna niks en eet trager dan traag. Sinds ik dat boek las laat ik dat ook los. Ze kan eten wat er op tafel staat en dat is het. Eet ze niets – ook prima. En na 30-45 minuten ruim ik af.

    Oh ja: en de afspraak hier is dat je dingen die je niet lekker vind uit mag spugen (in de prullenbak). Vriendinnetje durft nu af en toe dingen te proeven (dat is voor haar heel wat). Verder laat ik het.

    Twee keer in de week broccoli zou ik alleen doen als je er zelf erg dol op bent… 😉

    Like

  7. Leonora zegt:

    En als je het in de oven maakt, met brie? Pasta koken in bouillion, broccolli koken, in een ovenschaal, walnootjes er over. per 2 personen een punt brie er over in plakken en dan 15-20 minuten 200° in de oven. Is het ook koud bij de lunch lekker.

    Like

  8. Suuz zegt:

    Herkenbaar. At ze eerst nog kibbeling, is het nu ineens ‘heel erg niet lekker’. Trekt ze een moeilijk hoofd als ik risotto aankondig, maar eet ze ’s avonds wel zo haar bord leeg. Sperziebonen zijn onbespreekbaar, maar spruitjes (alleen door haar stiefoma klaargemaakt, want die kookt schijnbaar hemels) mogen wel. Sla is vies, tomaten mogen niet…

    Ik hou me maar vast aan het feit dat ze steeds meer openstaat voor het proeven van dingen. En dat het dan weer geen snoepkont is. (zoals mama) 🙂

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.