Oh ja. We leven nu!

Na gisteren een hele blog geschreven te hebben over hoe ik Zeer Verantwoord aan de slag ga met het opbouwen van kapitaal voor de toekomst en blah, bedacht ik me dat ik óók besloten had om niet àlles op te potten maar ook gewoon lekker nu te leven.

Dat was ik even vergeten in alle plannenmakerij….
Maar hee niet getreurd! Het enige echte besluit dat ik genomen had, was die extra 5k aflossing. En… ik hoop dat ik jou de ogen niet uitsteek, maar…. daarmee is ’t geld nog niet op…!

De aflossing die ik in december wil doen, is eigenlijk gewoon de aflossing die gepland stond voor q1 -q2 2017. Die schuif ik wat naar voren zodat ik, stel dat er meer van die geldboten binnenvaren en ik Echt Veel wil aflossen, niet in de knel kom met het maximum bedrag per jaar.

Sowieso komt er binnenkort maandelijks / jaarlijks budget vrij. Na 15 jaar ben ik per 1 januari 2017 namelijk van mijn studieschuld af. Hoera!
Dat scheelt me in 2017 zo’n slordige 1.650 euro en die besparing gaat linea recta naar het vakantiebudget. Dat was al best ruim: 2.000 euro voor een jaar. Maar als je bedenkt dat wij (ja ik weet het: luxe…!) zo ongeveer alle schoolvakantie weg gaan is het per week niet zo superveel.
Nu hebben we ook niet zo veel nodig. LPG om ergens te komen, zo om de dag een camping, zo af en toe een “lunch uit” (met een kleuter ga ik liever niet nog laat op de dag in een restaurant zitten…) en regelmatig ijsjes eten. Zo af en toe een kaartje om een kasteel te bezoeken of een ritje in een reuzenrad. Ik werk tijdens de vakanties meestal gewoon door in de avonduren dus ik moet ook investeren in WIFI-kosten, maar die gaan op de zaak (hoewel dat natuurlijk wél gewoon ook extra kosten zijn.).
Boodschappen doe ik thuis ook dus alleen wat ik méér aan eten uitgeef dan mijn normale budget, gaat van het vakantiebudget af. Zo kom je met een paar honderd euro al een heel end (letterlijk).

Door het vakantiebudget te verruimen zit er misschien wel een echte verre reis in. Cuba of zo. Of het verre Oosten. Jordanië. Zoiets. Zonne is met haar eigenwijze 5 jaar niet meer zo héél mini, met haar een verre reis maken lijkt me superleuk. Ik overweeg om al in de voorjaarsvakantie iets te boeken, maar dat is dan wél afhankelijk van mijn opdrachten. Mijn eerdere plan, om tijdens de kerst twee weken weg te gaan, gaat namelijk precies om die reden niet door. Tja. Werk gaat voor… soms…

Maar…. in de eerste drie maanden van 2017 géén aflossing. Ik beloof het mij…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, hypotheek, SunnyBus, wonen. Bookmark de permalink .

7 reacties op Oh ja. We leven nu!

  1. Gerlinde zegt:

    Wat knap dat je het allemaal zo kan doen en regelen!

    Like

  2. Cassandra zegt:

    DOEN!!! die verre reis. Ik heb mijn 3.5 jarige op een groepsreis meegesleept naar Zuid-Afrika, met 9 zijn we met ook een groepsreis naar Sri-Lanka geweest en nu ze bijna 12 is denken we toch ook weer aan een verre reis, Zuid-Amerika, of toch Australie.

    Waarom een groepsreis omdat er dan gelijktalige aanspraak is. Je trekt vaak rond en dochter maakt wel snel vriendjes maar vind het ook fijn om die dan langere tijd te zien en niet maar 1 of 2 dagen. Dochter is net als jouw dochter in haar eentje bij mij dus geen aanspraak aan brusjes.
    Houd er ook rekening mee dat zo’n schattige blond harige, blauw ogige ook aandacht trekt en dat ze ongevraagd aan haar gaan zitten. Dat vond mijn dochter heel vervelend.

    Liked by 1 persoon

  3. Mom4life zegt:

    Geweldig toch! Ik kan alleen maar zeggen dat het mij een heel verstandige keus lijkt om nu af te lossen, en om ook NU te leven. Geniet maar lekker van dat volle vakantiebudget met je meis!

    Liked by 1 persoon

  4. Ja het is en en he? Je kunt wel nu alles sparen en pas na je pensioen gaan genieten, maar wie weet of je dan nog wel gezond bent en leeft….
    Het gaat om een duurzame balans tussen langetermijn plannen en kortetermijn genieten.
    Maar ik ben wel jaloers op die geldboot van jou, ik wou dat die hier binnenvoer.

    Liked by 1 persoon

  5. KruidigMeisje zegt:

    Djoser heeft ook georganiseerde (groeps) reizen voor ouders met kinderen. En daar zou je zomaar eens gelijkgestemden kunnen tegenkomen, want mieperds schrijven zich niet in voor zo’n reis.
    Mijn kind kon dat reizen niet aan, maar ik heb vaak ’s avonds gelezen en gewatertand…

    Liked by 1 persoon

    • Casandra zegt:

      Niet alleen Djoser, (zijn wel de leukste) maar ook Koning Aap en bv Fox hebben van die reizen. Wat er ook fijn aan is is dat ze vaak specifieke puber en kleuterreizen hebben. Zuid-Afrika was met kinderen <5jaar. Dan liggen de ritmes niet zo ver uitelkaar.

      Like

  6. Wat fijn dat je financieel zoveel ruimte voelt! Dat lijkt me heerlijk.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.