Kijk nou ‘es….!

image

Gisteren vertelde ik dat ik in afwachting was van de post van de belastingdienst. Ik ga immers een dik bedrag terugkrijgen over 2015.
En…. een uurtje later…. waren er twee brieven…! De BD kan immers niet twee berichten (teruggaaf inkomstenbelasting èn ZVW) in één brief zetten.

Het ging inderdaad over de teruggaven IB en ZVW. Als ik de dagtekening zie wordt het bedrag binnen een week gestort. Lekker:… ik heb over een week meer spaargeld dan een jaar geleden en voor de komende twee maanden een gevulde inkomstenpijplijn!

Wat te doen met mijn spaargeld?

Dit zijn mijn plannen.

Stap 1: nog één aflossing van 5k aan De Bank voor de aflossingsvrije hypotheek. Na die aflossing kom ik namelijk waarschijnlijk in aanmerking voor een lager rentepercentage vanwege een gunstiger risicoprofiel. Daarnaast komen mijn bruto hypotheekmaandlasten onder de 900 euro; een psychologische mijlpaal!

Stap 2: Een nieuwe zakelijke spaarrekening openen voor de BV,  want het lijkt me EINDELIJK te gaan lukken om die laatste rekening bij de ABNAMRO op te zeggen. Mijn gehele inkomstenbuffer gaat in de zakelijke spaarrekening. Het is immers geld van de BV (mijn pensioenpot).

Stap 3: Jaarlijkse betalingen komen eraan: de hypotheekrente die ik aan de BV moet betalen en de jaarafdracht voor de zorgverzekering. Betalen dus maar, in december…!

Stap 4: Een bedrag vastzetten in een deposito voor de jaarlijkse betalingen van eind volgend jaar.

Stap 5: Berekenen hoe hoog mijn inkomstenbuffer moet zijn, gebaseerd op mijn gemiddelde uitgaven van het afgelopen jaar. Dat is een fluitje van een cent maar wèl goed om even opnieuw te berekenen. Mijn huidige buffer is waarschijnlijk te hoog omdat mijn vaste maandlasten een stuk lager zijn geworden in het afgelopen jaar.

Stap 6: Voor mijn beleggingsrekening bij TRIODOS worden te hoge kosten berekend, dus daar stap ik op een goed uit. Het rendement uit die rekening is na 2 jaar ongeveer 0,onder andere vanwege de kosten.

Stap 7: Keuzes maken voor het vastleggen / investeren van het spaargeld dat ik op korte termijn niet nodig heb.
Ik denk aan het eenmalig inleggen van een leuk bedrag op mijn onlangs geopende pensioenindexfundrekening bij BrandNewDay (op aanraden van Kreupelgeld) maar gezien de aankomende verkiezingen in Nederland en Duitsland en de ontwikkelingen in de VS ga ik daar eerst goed over nadenken en me verdiepen. Vooralsnog heb ik voor een maandelijkse inleg gekozen.

Een andere overweging is crowdfunding. Vooralsnog deed ik daar in de afgelopen twee jaar wat voorzichtige ervaringen mee op, die erg positief zijn. Dus… wie weet.

Maar goed. Laten we maar eens starten met stap 1. Het mailtje met mijn aanvraag voor een aflossing plus de herziening van de rente is weg.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in economie, financieel-plan, geld, hypotheek, sparen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Kijk nou ‘es….!

  1. Mama Tinus zegt:

    Die kwamen letterlijk als geroepen 🙂 fijn!

    Liked by 1 persoon

  2. Ineke zegt:

    Als je denkt aan storten in een indexfonds dan zijn de kosten van Meesman nog lager dan die van Brand New day. Ik heb daar drie jaar geleden een rekening geopend omdat Erica Verdegaal in een column over hen schreef.
    Wel nog eens kritisch naar de kosten van de Triodosbank gekeken. Ik sta daar nog in de plus maar de kosten zijn daar inderdaad hoog. Naar aanleiding van jouw blogjes eens goed vergeleken. Ik laat het geld daar wel staan want het groene van deze fondsen spreekt me wel erg aan. Ik heb het grootste gedeelte van mijn geld daar in het groenfonds. Weer extra belastingvrijstelling (dus geen 1,2 % bijtelling) en een extra aftrek over het bedrag van 0,7%. Dus zoiezo al een extra rendement van 1,9%. Dit natuurlijk alleen als je al boven je persoonlijke belastingvrijstelling zit van iets meer dan € 20.000.

    Like

  3. Lis zegt:

    Ik ❤ je zelfcontrole met zo'n bult 'extra' geld. Ik denk dat stap 1 (en 2) bij mij een stuk minder verstandig zouden klinken 😉

    Like

  4. Je kunt bij Brand New Day ervoor kiezen om je inleg eerst in obligaties te doen. Die laten waarschijnlijk ongeveer 1% groei zien per jaar (met uitschieters naar -5% en +5%). Bijna net alsof het geld op de bankrekening staat, dus. Later zou je dan kunnen wisselen van obligaties naar aandelen.

    Brand New Day heeft overigens ook het Duurzaam Wereld Index Fonds. Daar zit ik ook in, omdat het wat milieuvriendelijker is. Het fonds doet het gewoon prima qua groei.

    Ineke wijst op de belastingvoordelen voor groenfondsen… Ik maak daar ook gebruik van, maar dan voor mijn gewone spaargeld, waar ik inderdaad vermogensbelasting over zou moeten betalen als het niet in het groenfonds zat. Voor het geld wat in je pensioenpotje zit betaal je sowieso geen vermogensbelasting! Dus dat “voordeel” van groenfondsen valt weg, als het om geld, opzij gelegd voor het pensioen, gaat.

    Liked by 1 persoon

    • Ineke zegt:

      Ze raden daar juist aan om eerst in aandelen te gaan en daarna stapsgewijs over te gaan naar obligaties om dat dit een veiligere belegging is. Je wilt niet meer speculeren met je geld tegen de tijd dat je het nodig gaat hebben.

      Like

      • Klopt, maar als je niet in aandelen durft te gaan, stop het er dan maar wel alvast in (om nog dit jaar van je jaarruimte en reserveringsruimte gebruik te maken) en maak de overstap naar aandelen als je daar aan toe bent. Eventueel stapsgewijs (dan verhoog je gewoon langzaam het percentage aandelen op de website van Brand New Day).

        En je kunt inderdaad bij Brand New Day ook kiezen voor automatische afbouw van het percentage aandelen in de jaren voordat je met pensioen wil gaan.

        Like

    • Kreupelgeld zegt:

      Obligaties zijn duur op dit moment. Afgelopen weken hebben obligaties met 10 en 20-jarige looptijd tot 20% aan waarde verloren door een stijgende rente. Ik heb geen glazen bol, maar een rente die al negatief was zie ik niet nog veel verder dalen. Ergo, ik mijd op dit moment obligaties.

      Aandelen zullen op lange termijn (let op de bijvoeging, l-a-n-g-e) een beter rendement laten zien. Als je gewoon elke maand inlegt bij goed weer en bij slecht weer dan gaat het wel goed komen.

      Liked by 1 persoon

  5. horsemen1 zegt:

    Het geld van de belastingdienst staat hoogst waarschijnlijk al op je rekening, dat gaat meestal best snel. M.b.t. Crowdfunding wil ik je toch nog wel even waarschuwen dat de risico’s best aanzienlijk zijn, zeker bij onvoldoende spreiding in platformen alsmede projecten. Zelf ben ik al een aantal jaren een actief crowdfundinginvesteerder en ben ik tot op heden nog best tevreden over de resultaten van mijn investeringen. Het is echter wel zaak om te proberen er de goede projecten uit te pikken waarbij ook zekerheden gegeven worden zodat je je inleg ook weer terug ziet. Er zijn ook zat investeerders die al 40% van hun inleg kwijt zijn door verkeerde keuzes te maken en/of niet voldoende te spreiden. Je kunt ook eens kijken op het volgende forum: forum.fok.nl/topic/2338929
    Er is daar veel te leren over crowdfunding. Het goed selecteren kost overigens wel wat tijd maar kan, als je het leuk vindd om dit te doen, ook zeer leerzaam en verslavend zijn.

    Like

    • mariimma zegt:

      Thanks voor je advies. Ik ben inderdaad ook al een paar jaar geleden ingestapt nadat ik me goed heb geïnformeerd over de risico’s die je noemt. Ben ook bekend met het forum.

      Juist vanwege de risico’s ben ik voorzichtig met wat voor advies dan ook.

      Maar voor mijn lezers een goed aanvulling!

      Like

  6. mariimma zegt:

    En oh ja. Het staat er nog niet op.

    Like

Reacties zijn gesloten.