zes tot acht weken

Zes tot acht weken, gaf de accountant aan dat de belastingdienst erover zou doen om mij mijn geld te storten. Geld dat ik teveel had betaald over 2015, wel te verstaan, namelijk de inkomstenbelasting en de premie zorgverzekeringswet. Samen goed voor meer dan negen en een half duizend euro.

En de aangifte werd morgen zes weken geleden gedaan…

Land in zicht voor het geldschip, dus.

En eerder schreef ik al dat ik voorspoedig veel opdrachten had. De keerzijde daarvan manifesteert zich als eerste: ik factureer weliswaar 65% vooraf, maar helaas zijn mijn opdrachtgevers niet de snelsten met betalen. Na dertig dagen, als ik geluk heb. Als ik pech heb het dubbele. Het goede nieuws is dat er altijd betaald wordt, dus ik klaag niet. En als ze extreem laat zijn dan staat er in mijn clausule dat ik pas oplever wanneer de eerste factuur betaald is.
Er is dus nog geen geld binnen terwijl de facturen nu al behoorlijk beginnen binnen te stromen: kosten voor uitzendkrachten, materiaalkosten, reiskosten, kosten van onderaannemers etcetera.

Ik heb een buffer daarvoor maar … tja… ken je dat…? Dat je die gewoon eigenlijk bijna nooit wilt aanspreken?

Gelukkig heb ik ook een betalingstermijn voor de inkoopfacturen. Meestal is dat overigens maar 14 dagen (tja…) maar hier en daar kan ik best wat dagen marge pakken. Maar… het zou leuk zijn als dat schip zou komen binnenvaren. Dus ofwel die éne openstaande factuur, óf gewoon die belastingteruggaaf.

Ik zit nog nét niet op mijn knieën bij de brievenbus, maar… misschien dat ik wél een schoen zet vanavond. Je weet maar nooit!

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op zes tot acht weken

  1. karin zegt:

    Heb je al eens geprobeerd om bij je leveranciers wat aan de betalingstermijn te morren?
    Wie niet vraagt, krijgt niks :). Met name als je vaker zaken doet is er vaak meer mogelijk dan je denkt.

    Liked by 1 persoon

  2. Ik wil inderdaad ook nooit aan mijn buffer zitten. Dan moet ik mezelf echt voorhouden dat ik hem daar wel voor heb. En niet alleen voor ‘de heb’…. Maar ja, het blijft lastig.

    Liked by 1 persoon

  3. Meergeldminderstress zegt:

    Dat heb ik ook, die buffer is er speciaal voor dit soort situaties, en toch wil je er niet aankomen. 🙂 Een soort van ijzeren geldvoorraad zeg maar.
    Hopelijk komt het geld snel binnen!

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Kijk nou ‘es….! | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

