Voorspoed

Ja het gaat voorspoedig. Ik juichte al over opdrachten. Nou, ik blijf juichen. Ik juichte dit kwartaal zó vaak dat ik bij een volgende opdracht waarschijnlijk een beetje moet piepen…

Want já ik kreeg die laatste extra opdracht waar ik op hoopte er nog eventjes bij. Tot en met december zit mijn agenda dus wel vol en qua omzet gaat het boven wat ik verwachtte.

Heerlijk!

Het mooie is, dat het nog steeds November Geefmaand is. En aangezien ik op dit moment samenwerk met twee ondernemers die beide een omzet hebben waar ik van zou moeten huilen (maar… zij zijn geen kostwinner dus voor hen is de druk zero…) kan ik aan beide wat klussen overdragen. Daardoor snijdt het mes aan meerdere kanten: zij blij en als ik in 2017 een tijd lang pech heb dan kan ik ze lief aankijken.

Dan rest me nu nog wel een luxe probleem: wát te doen met die extra omzet…?

Aflossen is dan erg verleidelijk, zeker omdat ik dit jaar nog niet aan mijn max zit én omdat ik weet dat er ook nog geld van de belastingdienst mijn kant op gaat komen.
Maar toch denk ik dat ik niet nog extra ga aflossen. Ik zit aan mijn jaardoel zoals ik dat vorig jaar stelde en ik heb daar niet alleen een minimaal, maar ook een maximaal bedrag gesteld aan mezelf. Omdat ik nú leef. En omdat ik mijn huis ook weleens wat mag gaan onderhouden. Ik zet het geld dus nog even op een spaarrekening, denk ik. Wellicht ga wel wat extra beleggen. Misschien houd ik het geld even vast voor een mogelijke verbouwing, volgend jaar. Ik had ook nog plannen om mijn huis extra te isoleren, dat kan ook… En natuurlijk heb ik gewoon nog een papieren schuld open staan bij mijn BV, die moet afbetaald…

Of misschien… dan toch… een klein deel van het spaarbedrag… toch een kleine extra aflossinkje doen…? Na mijn laatste aflossing zakte mijn maandbedrag naar 901 euro en een beetje per maand bruto. Zou toch leuk zijn als… …. ?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek, werk, zzp. Bookmark de permalink .

11 reacties op Voorspoed

  1. anna zegt:

    Om het af te leren, een kleine extra storting waardoor je maandlast uitkomt op 899 per maand? 🙂

    Like

  2. Meergeldminderstress zegt:

    Ja, wat Anna zegt! Gewoon een klein beetje, zodat je net over de grens zit. En dan volgend jaar gewoon net iets minder aflossen. 🙂
    Wel heel fijn dat het zo goed gaat!

    Like

  3. Janny zegt:

    Heerlijk als het goed gaat. En ja, misschien die kleine aflossing doen, maar ook genieten. Ik heb een aantal keren totaal onverwachts een bonus gekregen en ik gebruikte altijd een deel voor iets genieten zoals een bioscoopje pikken met de kinderen of een ander uitje.De rest werd meer ‘nuttig” gebruikt.

    Liked by 1 persoon

  4. Nannie zegt:

    Fijn Mariima! Geniet er vooral van, wat je er ook mee doet.

    Hier hebben we eerder geld gestopt in het huis, op een manier dat het rendeert: dus inderdaad isolatie, een erg zuinige koelkast – dat soort dingen.
    Dat zijn uitgaven waarmee je uiteindelijk weer bespaart – waarmee er weer meer geld overblijft voor dingen zoals aflossen.

    Liked by 1 persoon

  5. Fijn dat de zaken zo goed gaan! Zo heb je een flinke buffer.

    Liked by 1 persoon

  6. Suuz zegt:

    Ik word er blij van om te lezen dat je nú leeft. Inderdaad. Je doet al zoveel goeds met sparen en aflossen. Je huis onderhouden kost ook genoeg. En misschien is het zelfs wel lekker om een deel aan jou en Zonne te besteden. Gewoon omdat het kan!

    Geniet ervan, leuk te lezen dat het zo goed gaat!

    Liked by 1 persoon

  7. KruidigMeisje zegt:

    En isolatie levert zoooo’n lekker huis op (buiten de euro winst). Doen zodra het kan, is mijn advies

    Liked by 1 persoon

  8. Wat superfijn zeg, dat het zo goed gaat!! Ik zou denk ik ook in de verleiding komen om nét even onder die 901 per maand te piepen. Of beter gezegd: onder die 900. Het ligt natuurlijk helemaal aan jouw situatie, maar volgens mij was dat bij mij een aflossing van iets van €1000. Aan de andere kant is onderhoud natuurlijk ook ontzettend belangrijk, anders los je wel je schuld af, maar laat je je bezit in waarde verminderen. Isoleren is dan heerlijk, dat levert je naast een maandelijkse besparing ook gewoon echt comfort op.

    Ik zit er nu ook een beetje mee; nu ik niet zoveel geld meer nodig heb, stroomt het allemaal deze kant op ofzo. Maar goed, ik laat het eerst wel staan. De verleiding om een nieuwe computer te kopen is er wel, maar verder houd ik me even vast aan de gedachte dat wat ik zakelijk spaar, ook voor privé is en dat ik mezelf altijd een stevige bonus kan geven als ik bijvoorbeeld een huis zou gaan kopen. Kortom; alles wat er zakelijk binnenkomt kan ik in feite ook optellen en inzetten voor financiële vrijheid. En misschien heb ik het een andere keer wél nodig, dan heb ik het ook liever op de rekening staan.

    Liked by 1 persoon

  9. Pingback: zes tot acht weken | Mariimma

  10. Pingback: Piep | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

