Help! Mijn kind is een….

… hoarder…!!

Het is alweer een tijdje geleden dat ze haar verjaardag vierde en heel veel prinsenssen- troep spullen kreeg. Haar tafeltje lag er vol mee. Ze vierde haar verjaardag op een zondag en vervolgens ging ze een hele lange week naar school. Met een extra dag BSO en ook nog een middagje kinderfeest. Er was dus weinig tijd voor thuis spelen met al die leuke kadootjes.

De puzzels en nog wat ander nieuw speelgoed gingen mee naar Bleau, vorige week. De rest bleef liggen. Op het overvolle rommelige tafeltje. Waar ik zelf verder weinig last van had, als behoorlijke sloddervos kan ik héél goed een andere kant op kijken immers.

Maar gistermiddag moest het er toch eens van komen: er moest opgeruimd worden. Mooie pakpapiertjes bijvoorbeeld.

En een zelfgeknutselde verpakking voor prinsessenringen.

image

Het prinsessen-uitdeelzakje van het kinderfeestje, waar ik een veelkleurenpen en wat popcorn gedaan had….

image

U voelt hem al aankomen….

DAT.KON.NIET.WEG!

Dus het ligt er nog. Eventjes. Want ondanks alle argumenten die ik had om gewoon wél wat van die zooi weg te gooien, lukte het haar niet.

“Maar daar zitten mooie prinsenssenstickertjes op, mama!”

“Dan knippen we die van het papiertje af en doen we ze bij je andere stickers”.

“Ja maar er staan ook nááámen bij!!”

 

“Maar als ik nou boodschappen ga doen mama, dan heb ik het tasje nodig”

“Je hebt al vier tassen”

“Maar wat als ik ze kwijt raak?!”

“Je raakt ze niet kwijt als je soms een paar dingen die je niet nodig hebt weg gooit”.

 

Tja. Alles is er nog. Soort van opgeruimd. En over een weekje of zo, als ze de discussies vergeten is, gooi ik het gewoon lekker zélf stiekem weg!

(net zoals de puzzels van toen ze drie jaar was, die liggen al op de weggeef-of-op-marktplaats-stapel)….

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Ontrommelen, opruimen, opvoeddingen. Bookmark de permalink .

9 reacties op Help! Mijn kind is een….

  1. greet zegt:

    Een van mijn kids was net zo. Ik kocht een kist, noemde die schatkist, en alles wat ze wilde bewaren mocht daarin. Als het niet meer paste, mocht/moest ze zelf uitzoeken wat er weg kon tot alles weer in de kist paste. Als ze twee jaar ouder zijn, mag dat pakpapiertje wel weg, omdat er dan een eikenblad is wat mooier is…zo werkte het hier tenminste.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik vind mijn methode vooralsnog handiger. Gewoon een tijdje verstoppen en als ze er niet meer om vraagt weg gooien… 😉

      Like

      • Nannie zegt:

        Zo doe ik het ook. Ik weet alleen niet of het uiteindelijk handig is. Opruimen en wegdoen moet je uiteindelijk toch zelf leren. Voorlopig doe ik deels stiekum, deels samen en deels gewoon god voorbeeld geven.

        Like

    • Nannie zegt:

      Slim van die kist, zo leer je ze om het zelf te doen. Bedankt voor de tip (hier dus ook een moeder van een verzamelaar)

      Like

  2. Herkenbaar;-) Sem is nu 14 en nog kan er niets weg. Zelfs het bakje waarin het ijs zat van zijn favoriete ijssalon wordt bewaard ;-(.
    En nóg krijg ik regelmatig het verwijt dat ik een zak met troep (knuffels en speelgoed waar hij al twee jaar niet meer naar omkeek) een paar jaar geleden ‘zo naar’ heb weg gegooid.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik zou haar lekker laten genieten van haar schatten. Ze doen haar denken aan die heerlijke dag.

    Like

  4. ikleef zegt:

    Als ik iets weg gooi zonder te overleggen dan heb ik ruzie in huis… bij mij werkt het ook heel goed om twee dozen te hebben met spullen. Zijn die vol dan moeten er keuzes gemaakt worden

    Like

  5. Amandjuh88 zegt:

    Wij zeggen: zal ik het opruimen in het centraal archief? daar gaan ze vaak mee akkoord. Oudste heeft inmiddels door dat het om de vuilnisbak gaat maar is heel makkelijk in dingen wegdoen. Hij heeft zijn favorieten waar hij heel zuinig op is. De rest mag weg. Jongste daar in tegen,,, oei… die verzameld echt alles. Zijn kamer ligt vol met steentjes en papiertjes en dingen. Laats een poging gedaan met opruimen, terwijl ik de zak vulde op oudste zijn kamer viste jongste alles er uit want hij kon dat nog wel gebruiken, ik kan er wel van genieten.

    Like

Reacties zijn gesloten.