Bijstorten en aflossen

Ik deed weer mijn jaarlijks maximale eenmalige storting van 3.750 euro in de tegenrekening van mijn meegroeihypotheek. Dat deed ik afgelopen zomer, een paar maanden geleden dus, ook al. Maar omdat de hypotheek van oktober tot en met september loopt en ik graag maximale rente pak (het is een spaarhypotheek), kon er deze maand opnieuw een storting gedaan worden.

Door deze twee stortingen, de maandelijkse vaste stortingen én de rente op het bedrag dat in de tegenrekening staat, begint de hoogte van het bedrag in de tegenrekening de 30.000 euro te benaderen. In januari was dat nog 19.000 euro, dus dat is een fikse stijging binnen een jaar tijd. En met een rente van iets meer dan 5%  per jaar en een HRA die even hoog blijft (ik los immers niks af maar stort bij…) is het behoorlijk rendabel; volgend jaar komt er dus een slordige € 1.500 euro (en nog wat extra over de maandelijkse extra stortingen en de rente – op rente) aan rente bij!

Tja het staat dan ook wel effe (letterlijk) muurvast. In de muren van mijn huis, inderdaad… Maar toch… op een dag…. over een jaartje of twintig of misschien wel wat eerder….. komt het vrij. En dan heb ik toch heel wat schuld minder.

Er staat nog meer geld klaar om te incasseren: €7.500 namelijk: een extra aflossing op mij aflossingsvrije hypotheekdeel. Zo daalt de schuld die ik bij de ABNAMRO heb, naar (dik) onder de 85% van de marktwaarde van mijn woning. De ABNAMRO hanteert een risico-opslag vanaf 85%, dus ik heb in december weer een leuk taakje te doen: ik ga een aanvraag doen om die opslag ervanaf te halen.

Zo betaal ik in 2017 hopelijk een lager rentepercentage op mijn hypotheekschuld aan deze bank, het blijft een sport voor mij om ervoor te zorgen dat deze bank zo weinig mogelijk geld aan mij verdient!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

4 reacties op Bijstorten en aflossen

  1. propriis zegt:

    Goed bezig, woman! Jeetje zeg. Mag je trots op zijn. Lekker gevoel lijkt me dat.

    Liked by 1 persoon

  2. Gewoon Vlijtig zegt:

    Dat ziet er goed uit. Fijn.

    Liked by 1 persoon

  3. Janny zegt:

    Goed bezig. Echt fijn dat je ruimte hebt kunnen maken om dat te doen. En net wat je zegt, elke keer weer minder geld naar de bank, weer meer echt eigenaar van je (t)huis.

    Liked by 1 persoon

  4. Pingback: Voorspoed | Mariimma

Reacties zijn gesloten.