Budgetteren en samen doen

Klimmers gaan samen op vakantie. In wisselende samenstellingen. Bijna altijd wordt er samen gekookt, samen ontbeten en (dus) ook samen boodschappen gedaan. We kennen twee vaste eetmomenten per dag. De rest van de dag – tijdens het klimmen – wordt “gesnackt”: in de rugzak gaan wat stokbroden, flessen water, wat repen, fruit en de persoonlijke voorkeuren van eenieder mee. In mijn geval is dat droge Franse worst (eet ik thuis nooit, maar heerlijk bij een stuk stokbrood: hapje links met worst en hapje rechts met brood) en camembert.

Voor Zonne zijn het van die ronde nognetnietplastic kaasjes, per stuk verpakt in rood kaarsvet (u kent ze wel) en pindakaas. Totdat ze chocopasta spot bij een ander.

Voor iemand die graag budgetteert bleek de afgelopen week dat samendoen best een dingetje te zijn.  Waar ik vroeger nergens een probleem van maakte vind ik nu geld uitgeven aan cola, chips en pizza (die Zonne niet lust en ik maar half opeet) wel wat lastig. Wijn kopen vind ik dan weer geen enkel probleem en ook chocola koop ik graag – en houd ik bij voorkeur voor mezelf….
Ik eet ook liever een salade dan pizza en drink overdag bij voorkeur water en thee of eventueel sap. Niet vanwege de kosten, maar omdat het gezonder is en de kleuter en ik het lekkerder vinden.

Deze keer lagen de smaken behoorlijk uiteen: wij aten per dag met zijn tweetjes meer vitaminen dan sommige anderen in een week (of maand?).

Ook vergt het leven van en met een kleuter nu eenmaal meer structuur dan van volwassenen en/of pubers: op tijd aan de warme maaltijd vanwege vermoeidheid-instortingsgevaar bijvoorbeeld.

Dus. Het was een leuke, gezellige maar ook leerzame week voor ons. We zullen nog vaak met anderen gaan klimmen, maar het “allessamendoen” is wel een beetje klaar.

En dat is prima!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen, delen, eten, klimmen, Samen-doen, vakantie. Bookmark de permalink .

2 reacties op Budgetteren en samen doen

  1. propriis zegt:

    Herkenbaar hoor. Je hebt toch je eigen ritme en gewoonten, zeker met een kleine erbij. Ik vind het prima om dingen bij elkaar te gooien als je samen bent, maar haal ook wel bewust m’n eigen dingen.

    Ik verbaas me erover als we met een vriendengroep weg zijn. Het hele jaar staat alles in het teken van sport, maar als we ‘weg’ zijn eten ze in een weekend meer ellende dan ik in een jaar. Dan blaten ze over eiwitpoeder en groene shakes terwijl ze repen chocola en chips kauwen. En klagen dat ze niet afvallen… (ik rust mijn zaak) 😀

    De netnietplastickaasjes zijn ook bekend. Wel leuk is dat ze in Frankrijk/Spanje vaak andere varianten hebben die lekkerder zijn. Bijv. groene (geitenkaas). Misschien nog eens een aanrader voor Zonne.

    Like

  2. Ja heel herkenbaar. Vroeger deed ik nergens moeilijk over: de een wil bier, de ander wijn en ik wil sap en kopen maar en later delen we de rekening wel. Maar ik doe daar inmiddels ook moeilijker over. Ook als ik met meerdere mensen uit eten ga en dan ook op de prijs let. Een ander neemt dan bijvoorbeeld het allerduurste, plus een toetje en stelt dan voor de rekening gewoon onder iedereen te delen. En als je er wat van zegt komt het zo als gezeur over. Lastig.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.