Recht zitten

“Denk je dat je nu recht zit?” vroeg de fysio.

Tja ik dacht van wel.

Ze haalde de spiegel erbij en ik bleek het mis te hebben. Mijn rechterschouder hing veel meer naar voren dan de linker.

Oeps.

Korte borstspieren en de daarmee samenhangende naar voren hangende schouders is een typisch klimmersprobleem. Ook hebben wij bewegingsbeperkingen in de schouders vanwege de relatief sterke trek-spieren. En dat kan tot problemen leiden, zoals nu bij mij. Dat ik voor mijn werk veel achter een computer zit helpt er ook niet echt bij; sinds ik erop probeer te letten valt me op hoe slecht mijn houding dan eigenlijk is. En dan werk ik ook nog is, totaal onverantwoord, aan de keukentafel….
Vanaf maandag staat mijn bureaustoel dus voor me klaar. En ik heb de wekker gezet: steeds als het alarm afgaat corrigeer ik mezelf. Schouders naar achteren en laag, is het devies. Ook tijdens het klimmen. Dat is moeilijker gezegd dan gedaan als je op je kop aan een paar vingers en tenen hangt…

Het goede nieuws is nu dat mijn linkerschouder rechter staat dan de rechterkant. Terwijl juist die linkerkant geblesseerd is.
Al het rekken en de compensatie-oefeningen hebben blijkbaar zin gehad. Ik heb alleen de rechterkant wat verwaarloosd.

Na de behandeling door de fysio van afgelopen donderdag, die er (ook) op gericht is om méér beweging in de schouders te krijgen, nam ik gisteren de gok: in plaats van de laag-intensieve trainingen die ik nu al sinds begin juni deed, zocht ik de pittigere uitdagingen op en ging ik maximaal.

En?

Dat ging eigenlijk best wel goed….! Ik bleef zo goed als pijnvrij.

Komende maandagavond staat er een split-training op het programma: eerst drie kwartier maximaal trainen, vervolgens een half uur rust en dan de laagintensieve training die bij het herstelprogramma past.

Ik ben hoopvol… die 7a gaat er echt echt echt een keertje van komen. Ik hoop maar dat het herstel inderdaad doorzet…!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, klimmen. Bookmark de permalink .