Logeerkind van werkmama

Ik kreeg die nieuwe opdracht en de opdrachtgever heeft haast. Dus moet ik daarnaartoe voor de kickoff. Maandag. Ondanks dat ik altijd roep dat ik anderhalf uur voor ze inplan, lopen kickoff meetings altijd uit. En ondanks dat ik net doe van niet, houd ik daar altijd al rekening mee.
Zo begint een project, dat meestal zo’n twee tot drie maanden duurt, met een kadootje (mijn extra tijd zonder factuur) en veel vertrouwen. Dat is fijn, zo’n positief gevoel. Dan kan er later in een traject weleens iets mis gaan en krijg je vaak ruimte terug en niet meteen een boos gezicht.

En er liep nog een project, waar nu de fase start dat er uitzendkrachten voor me aan de slag gaan. Aan de andere kant van Nederland.
Dus moet ik daarnaar toe om ze persoonlijk in te werken. In tegenstelling tot zo ongeveer al mijn concurrenten werk ik alle mensen persoonlijk in. Ze zijn immers het gezicht van mijn bedrijf en ook een beetje van de opdrachtgever uit naam waarvan ze het werk uitvoeren. Ik vind het dus belangrijk dat ze de juiste toon en sfeer weten te raken.

Dus zo ziet mijn agenda eruit: een lange meeting plus twee en een half uur reistijd op maandag. En vier uur reistijd plus zes uur uitvoerend werk / inwerken – tot ’s avonds laat – op dinsdag.

En zo kom ik op beide dagen in de knel met Zonne. Op maandag kan ik niet op tijd op het schoolplein staan. En op dinsdag gaat ze weliswaar naar de BSO, maar die blijft niet open tot 11 uur ’s avonds….

Tja. Dergelijke puzzels horen er al bij sinds ik moeder werd. Soms kan ze bij een vriendje blijven spelen of ruil ik een BSO-dagje, zo had ik dat voor de maandag kunnen regelen. Maar het dinsdags ophalen van de BSO, koken, eten en naar bed brengen is een grotere puzzel. De buren hebben dat weleens voor me gedaan en ik kan ze altijd om hulp vragen.

Maar deze keer gaat ze logeren bij oma en opa.

Dus gaan we niet zoals anders op zondag, maar vandaag al naar de ouders-met-kinderen-klimochtend zodat ik kan trainen.
En de meeste boodschappen voor de komende dagen liet ik gisteravond al bezorgen, zodat we vanmiddag lekker naar het bos kunnen en ook nog even naar de bieb.
Dan kruip ik vanavond achter de computer om de administratie bij te werken voor de BTW-aangifte. Zodat we morgenochtend puzzels kunnen maken en alle nieuwe boekjes van de bibliotheek kunnen lezen.
Om morgenmiddag de logeertassen in te pakken: opa en oma wonen dichterbij het adres van mijn opdrachtgever dan wij, dat scheelt toch gedoe in de ochtendspits, maandag.
Dan vertrekken we zondag in de loop van de middag naar opa en oma, kunnen we mooi daar eten.
Maandagochtend vertrek ik in mijn nette kloffie naar die opdrachtgever. En aangezien Zonne er dan niet is kan ik de héle middag werken aan deze opdracht. En het veldwerk van de volgende dag voorbereiden.
’s Avonds kan ik gaan trainen zonder oppas. Ik kan mezelf zelfs bezatten zonder imagoschade bij die oppas.
En dinsdag? Geen naar school breng gedoe, wel een overleg met het samenwerkingscollectief. Aan het begin van de middag richting veldwerklocatie en ’s avonds laat thuis zónder stress te laat te zijn voor de oppas.

Woensdagochtend zie ik mijn meisje weer, ’s middags heeft ze een kinderfeestje en dat geeft mij mooi de tijd om een uurtje te gaan trainen, mits er dan geen “werk-spoedjes” zijn. En donderdag, als ze naar school en de BSO is, heb ik de hele dag de tijd om de huishoudelijke klussen te doen, de administratie af te ronden en verder te werken aan die twee opdrachten. Die avond kan ik geen werk inhalen; op donderdagavond ben ik sportklimtrainer.

Volgende week zondag is ze jarig en ik heb de vrijdagochtend – dan gaat ze tot 1 uur naar school – om dat voor te bereiden en kadootjes te kopen, maar misschien bestel ik vanavond wel wat via internet: boeken van Roald Dahl, een mafisch tekenbord en een prinsessenoutfit. Ze hoeft niet overspoeld te worden door kado’s, integendeel… En zaterdagochtend gaan we weer samen klimmen en vervolgens samen een taart uitzoeken en gooi ik de stofzuiger door het huis.

Maandag is haar kinderfeestje, hopelijk wordt het niet te druk qua werk zodat ik in die ochtend nog wat boodschappen kan halen voor tijdens die dag.

En dinsdag? Dan is alles weer zo’n beetje normaal. Tot dat weekend dan, want de week erna gaan we een weekje buiten klimmen. Dus eigenlijk moet ik dat uitstapje naar Frankrijk dan al zo’n beetje gaan voorbereiden zodat ik op locatie kan werken en mijn opdrachtgevers niet eens door hebben dat ik er niet ben….

Zo zien mijn puzzels er soms uit. Niet iedere week gelukkig. Maar regelmatig wel….
En nee. Dat is geen stress. Dat is plannen en voldoende momenten vinden om ook leuke dingen te doen. En geen zelfmedelijden hebben als dat betekent dat er ook ’s avonds gewerkt wordt….

Ik bedenk me ineens dat Sunny eigenlijk nog wat opknapwerk nodig heeft…. ‘es kijken wanneer ik dat kan regelen….

 

En oh ja… ik zoek trouwens nog mensen die schriftelijke vragenlijsten willen intypen. Het liefst mensen die de dt-regel beheersen. En ik word ook blij van een stuk of wat mensen die in de regio Eindhoven tegen een heel aardig uurloon straatinterviews willen uitvoeren. Ken jij zo iemand? Dan hoor ik het graag….!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden, klimmen, singlemum, werk, Zonnekind. Bookmark de permalink .

8 reacties op Logeerkind van werkmama

  1. greet zegt:

    Och ja, ik ken dat puzzelen wel. Ik werkte in de zorg, met vroege midden en late diensten. Vroeg was het makkelijkst, en ik kon ook vaak ruilen met collega’s die graag laat werkten, maar vaak was het puzzelen. Dat hoort er bij, en je wordt er ook best handig in. Fijn dat er een opa en oma zijn die een deel van de puzzel nog kunnen en willen invullen!
    Werkze de komende week, en geniet van je avondje doorzakken 🙂

    Like

  2. liesbet zegt:

    Mijn man en ik werkten beiden in de zorgsector in een ander ziekenhuis met vroeges, lates en nachtdiensten. Andere organisatie dus totaal andere werkuren. Kinderopvang was in die tijd nog minder flexibel of nu, opvang bij grootouders was totaal geen optie en continu moeten wisselen met collega’s om de kinderen te kunnen opvangen, was ook niet te doen. Ik heb daarom mijn werk opgezegd en ben fulltimethuisblijfmoeder geworden.
    Leuk voor jou en nog meer voor Zonne dat ze lieve grootouders heeft die haar ‘in nood’ kunnen en willen opvangen. Ik kan me voorstellen dat haar grootouders het ook leuk vinden om Zonne eens voor zich alleen te hebben….Ik kijk er ook altijd naar uit als de kleinkinderen (4 stuks) komen logeren, al is het dan wel heel erg druk en ziet het huis er na de logeerpartij uit alsof er een bom ontploft is….

    Like

  3. Lenny zegt:

    Hoi Mariima,

    Ik herken je puzzel en de stress die er soms bij komt kijken. Ik ben inbetween jobs (hopelijk nog heel even:-) sinds 1 september, WO geschoold en heb de komende dagen voldoende tijd voor typewerkzaamheden. Als het op afstand kan, hou ik me aaanbevolen! Ik vertel je graag wat meer over mezelf.

    Like

  4. Monique Jansen zegt:

    De dt-regels beheers ik prima, ben uit de tijd van het kofschip. Wat houdt het precies in, vragenlijsten intypen?

    Like

  5. Lily zegt:

    En toen kwam er ook nog ergens een herfstvakantie aan…toch?

    Like

  6. Mama Yvonne zegt:

    Mocht je nog steeds op zoek zijn naar typisten, ik ben erg goed in de dt-regel en ik kan het werk goed gebruiken. Bereik me op mamayvonne013@gmail.com 🙂

    Like

  7. Beste Mariimma,

    Heel herkenbaar stuk 😉

    Wat betreft het laatste gedeelte: ik wil met plezier voor jou de schriftelijke vragenlijsten verwerken en dt-regel toepassen is zeker geen probleem. Kom maar door met die stapels!

    Mail jouw contactgegevens naar: esthervandenhouten@typvanjeaf.nl en dan komen we er vast wel uit samen of bel me vrijblijvend op 06-48059955.

    Hartelijke groet,

    Esther van den Houten
    esthervandenhouten@typvanjeaf.nl

    Like

Reacties zijn gesloten.