De belasting teruggaaf over 2015

Het is eindelijk af, de belastingaangiften over 2015.

De eindstand is dat ik blijkbaar een arme sloeber ben…. en dat betekent dat ik terugkrijg, en veel ook….

Lees maar:

Beste Mariimma, hierbij stuur ik je de informatie over de te verwachten teruggaven en toeslagen over 2015:

o   Inkomstenbelasting € 8.467 verwachting met +/- 6 -8 weken

o   ZVW premie € 1.284 verwachting met +/- 6 -8 weken

o   Zorgtoeslag € 942 omtrent termijn durf ik geen toezegging te doen

o   Kindgebonden budget € 4.082 omtrent termijn durf ik geen toezegging te doen

Met vriendelijke groet, je accountant.

 

Hatsjiekedee, wat zeg je me daarvan? Ik ga bijna 15.000 euro beuren.

Voor een groot gedeelte is dat een teruggaaf, ik heb gewoon veelsteveel betaald en bovendien krijg ik niet maandelijks mijn HRA netjes gestort, dit wordt verrekend met mijn inkomstenbelasting en krijg ik dus jaarlijks gestort.
Maar daarnaast heb ik over 2015 ook recht op zorgtoeslag en kindgebonden budget. Grappig, dat heb ik nog nooit eerder gehad: eerder had ik een BV die geen winst of verlies maakte en een riant DGA-salaris.

Die zorgtoeslag is interessant. Want behalve de ZVW premie die ik als zelfstandige zelf moet betalen, heb ik in 2015 nauwelijks zorgkosten gehad. Blijkbaar is dit een vaste toeslag en wordt er helemaal niet gekeken naar zorgkosten. Op deze manier heb ik mijn zorgverzekering soort van gratis, ook leuk.

Ook een dergelijk kindgebonden budget is me wat! Ik wist niet eens dat zo’n toeslag bestond….

Eerlijk gezegd vind ik het toch wel bijzonder dat je gesponsord wordt als je een kind hebt. Ik houd daar eerlijk gezegd niet zo van. Nu ben ik als werkende alleenstaande ouder natuurlijk in principe best goed bezig voor de Nederlandse economie, ik huur zelfs personeel in, maar toch vind ik het raar om zo’n “graai uit de schatkist” te doen. Dat gevoel had ik ook toen ik de eerste keer kinderbijslag ontving en om die reden gaat een grootste deel van die toeslag nu iedere drie maanden naar een goed kinderdoel in de derde wereld…
€4.000 is best wel veel geld om weg te geven… dus ik denk dat ik er wel een deel van wil houden… maar… toch… ga ik eens heel goed nadenken over wat ik met dat bedrag ga doen….: ik wil deze toeslag apart houden om er iets bijzonders mee te doen….

Anyway. Ik denk dat ik ook maar ‘es een dure vakantie boek… … of… toch maar even een extra aflossing van de hypotheekschuld doe….!

 

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, geld. Bookmark de permalink .

19 reacties op De belasting teruggaaf over 2015

  1. Mama Yvonne zegt:

    Mooi nieuws, je accountant mag mij ook altijd mailen 😉
    Misschien doet het minder pijn om die toeslagen aan te nemen als je ze ziet als nog meer belastingteruggave? Je hebt ze tenslotte toch helemaal zelf betaald…

    Like

  2. safealove zegt:

    Lekker van genieten! ☺️

    Like

  3. Marianne zegt:

    Of op een rekening zetten voor haar eventuele studie of reis-jaar 🙂

    Like

  4. Misschien kun je het bedrag op een geblokkeerde spaarrekening voor je dochter zetten. De studie van je kind betaal je tegenwoordig eigenlijk weer zelf. Toen ik studeerde kreeg je stufie, een OV voor de hele week en je kreeg ineens een hoop meer als er nog meer kinderen in het gezin waren die studeerden.
    Helaas scheel ik bijna zes jaar met mn zus, kreeg ik geen zak- of kleedgeld meer en moest ik zelf mijn studie betalen, van 92 euro in de maand en een vakantiebaan

    Leuk blog heb je, leuk om te lezen. En wat ben je leuk bezig met besparen/ consuminderen.
    Als je een oprit zoekt vlakbij Utrecht of interviewers in Utrecht zoekt, mail me gerust. (Bij voorkeur niet last minute, onze eigen camper moet dan naar de stalling-waar-ie-bijna-nooit-staat.)

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik vind het een goed idee om wat te sparen voor mijn dochter, maar eerlijk gezegd wil ik het niet te veel laten worden 🙂

      Bedankt voor je compliment!

      Like

  5. Zorgtoeslag wordt niet gekeken maar dat je betaald. Als je aan de voorwaarden voldoet krijg je het. En het is zelfs zo dat als je een minimaal inkomen hebt, je het maximale eigen risico hebt afgesproken en geen aanvullende verzekering. De ontvangen zorgtoeslag hoger is dan het bedrag wat je betaald aan zorgverzekering.
    De toeslag krijg je uitbetaald binnen een week na dagtekening van de definitieve beschikkingen. Duurt maximaal een half jaar nadat de cijfers van de aangifte binnen zijn…. dan weer je ongeveer wanneer je het kunt verwachten 😉

    Like

  6. Zorgtoeslag en kindgebonden budget zijn voor veel mensen (ouders) met een inkomen op het niveau (dat jij nu toevallig 1 jaar hebt) vaak de enige manier waarop ze hun kind goed kunnen voorzien van huis (huren stijgen elk jaar), scholing (schoolgeld), kleding en zorg. Ja, de zorgverzekering is zo “gratis”. Er zijn genoeg mensen die anders zich “vergeten” te verzekeren, en dat levert vervelende epidemien of andere chronisch zieke mensen op. Dat was de logica achter deze verzekeringen, en de statistieken onderbouwen t. Sommige mensen redden het met dit geld, maar niet iedereen kan goed budgetteren, goed eten van beperkte middelen, etc.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik heb ’t puur over mijn persoonlijke situatie. Ikzelf heb lage zorgkosten dus begrijp gewoon niet zo goed waarom ik dan toch recht op deze toeslag zou hebben…..

      Like

  7. Simpel,met een snufje liefde. zegt:

    Begrijp me niet verkeerd. je mag er van vinden wat je wilt maar ik ben het niet helemaal eens met je stukje over de toeslagen. Ik ben blij dat die toeslagen bestaan. Met ons inkomen van alleen mijn man is het al een krappe bedoeling om rond te komen. Ik heb die kinderbijslag en andere toeslag dus echt nodig en dan doen wij echt niks spectaculairs. Nou kan ik natuurlijk gaan werken alleen dan gaat heel mijn salaris op aan de opvang dus dat is ook geen optie. Jammer dat je het dus een ” graai uit de kist” noemt. Ik doe namelijk ook zat andere dingen voor de maatschappij die anders niet mogelijk zouden zijn als ik zou werken. En mijn man zou zijn beroep moeilijker uit kunnen voeren als ik niet zo flexibel zou zijn als ik nu ben en die heeft een beroep dat heel hard nodig is gezien de situatie in de wereld. Overigens zou ik als ik zou werken dan ook nog opvangtoeslag krijgen en dus nog een extra ” graai, uit de schatkist” dien. Het is neit aanvallend bedoelt, het is puur mijn eigen mening.

    Like

  8. Cassandra zegt:

    Het kindgebondenbudget is vooral zo hoog omdat daar de alleenstaande ouderkorting in verwerkt is tegenwoordig. Ik zou wel veel vastzetten voor je dochter. Uitwonend studeren kost al snel zo’n 10.000 per jaar. Je kunt alleen nog lenen x 5 jaar voor een technische studie. Die schuld wil je je kind liever niet meegeven.

    Like

  9. Fijn zo’n financiële meevaller! Ik ben altijd erg blij als de kinderbijslag binnenkomt.

    Like

  10. Pingback: Over jou en over mij | Mariimma

  11. Mom4life zegt:

    Wow, ik had er geen idee van dat kindgebonden budget zo op kon lopen! Wel fijn voor gezinnen die het echt nodig hebben. Een paar jaar geleden kregen wij een keer 20 Euro per maand, voor 2 kinderen maar dat was slechts twee jaar.

    Zelf ben ik wel blij als we toeslagen of extra belastingteruggave krijgen. Gewoon omdat het ons helpt om dichter bij onze doelen te komen (en we zijn er nog erg ver vanaf namelijk). Met ons salaris en de lasten gaat het me soms te langzaam. haha, maar dat is vast bij iedereen.

    Probeer er maar van te genieten. En als jij blij wordt van het weggeven, vooral doen! Andere mensen helpen maakt mij ook altijd blij.

    Like

  12. Pingback: Voorspoed | Mariimma

  13. Haha, mooi nieuws!! Ik was idd ook een behoorlijk arme sloeber, met dit soort resultaten. Wel wat minder, want natuurlijk geen kind hier, maar inderdaad: de zelfbetaalde belasting terug dankzij een hoge hypotheek, een stuk minder ZVW te betalen (en dus teruggave) en de volledige zorgtoeslag. Die volgens mij nog meer was dan het jaarbedrag dat ik betaald heb (want ik heb betaalkorting voor betaling in één keer én heb het maximale eigen risico). Maar goed, de accountantskosten gingen er natuurlijk weer af.

    Overigens ben ik het wel eens met je punt over de kindergerelateerde toeslagen (en nee, niet omdat ik ze nog niet heb). Ik vind dat een eigen keuze, waar je – net als bij wijze van spreken voor een huisdier of een dure auto – zelf voor op moet betalen. Ik heb persoonlijk liever dat ze dat geld dan stoppen in bijvoorbeeld goed onderwijs (misschien weer afschaffen van het leenstelsel) en dat soort dingen. En als ik er zo over nadenk, heb ik ook liever dat de zorgkosten naar beneden gaan, dan dat er zorgtoeslag gegeven wordt. Tegelijkertijd weet ik ook weer dat je er bij onze overheid niet echt op kunt vertrouwen dat zo’n pot ook daadwerkelijk daarvoor gebruikt wordt.

    Liked by 1 persoon

  14. Pingback: zes tot acht weken | Mariimma

Reacties zijn gesloten.