NoBooktober

Ik heb dat dus niet nodig, een maand die in het teken staat van “meer boeken lezen”.

Ik lees al sinds ik mezelf op 5-jarige leeftijd leerde lezen, gemiddeld minimaal twee boeken per week.

image

Sommige boeken las ik meer dan 10 keer. Ik kocht er ook een stuk of wat, kijk maar.

Maar sinds ik startte met mijn hypotheek versneld aflossen en dus alle uitgaven onder de loep begon te nemen, heb ik geen boek meer gekocht. Ik nam een abonnement op de bieb. Veel beter….

Alleen op vakantie, wanneer ik mijn gemiddelde aardig naar boven bijstel, was dat wel een probleem. Dus vroeg ik vorig jaar voor mijn verjaardag in januari, van mijn familie, een e-reader. En die kreeg ik. Met enkele tientallen boeken erop.

Tja daar was ik dus al ruim vóór de zomervakantie doorheen….

Via via kon ik wat regelen en zo ging ik op vakantie met een stuk of 20 – 30 extra boeken op de reader.

Die had ik dus in september uit…

Tja….

Ik heb bij de bieb dus weer boeken gehaald, laatst. Ook prima natuurlijk. Ik durf niet opnieuw aan te kloppen bij het via-via adresje die de e-boeken voor mij kan ritselen….Volgens mij kost dat haar dus best veel tijd.

Anyway ik ik dwaal af. Want eigenlijk wilde ik vertellen dat ik besloten heb overdag niet meer te lezen. Pas na 10 uur ’s avonds mag het. Tijd voor meer kwaliteit-tijd voor Zonne (die het leesvirus ook aardig te pakken lijkt te hebben maar daarvoor afhankelijk is van haar voorlezende mama) en op mijn vrije avonden ga ik maar ‘es wat docu’s kijken en bollen wol vast houden.

Maar wat ik dus wilde vragen….

Zullen we e-boeken ruilen? Stuur me even een mailtje op mariimma1@gmail.com

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

18 reacties op NoBooktober

  1. H. zegt:

    https://www.bibliotheek.nl/e-books.html

    Als je lid bent van de bibliotheek, kun je ook gratis ebooks lenen. Je moet je alleen eenmalig aanmelden met je lidmaatschapsnummer (rechtsbovenin bij aanmelden webaccount). Hopelijk heb je hier wat aan.

    Verder is er in de zomervakantie altijd de Vakantiebieb app. Dan kan iedereen gratis geselecteerde ebooks lenen, dus ook als je niet lid bent van de bibliotheek.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik ben daar ooit mee begonnen, met die aanmelding. Maar ik werd wat overdonderd door de klantontvriendelijke procedure en de “lelijke” collectie boeken…

      Maar misschien moet ik het nog een kans geven….

      Like

      • H. zegt:

        Sinds een poosje is het assortiment echt veel uitgebreider geworden. Ook meer recente titels.

        Like

      • mariimma zegt:

        Ah ik zat even te zoeken. Maar nu weet ik het weer. Ik haak keihard af op de instructiefilmpjes met vijfstappenplan – waarbij dan iedere stap uit weer vijf stappen bestaat en in langdradige filmpjes uitgelegd wordt – voor het kunnen lezen van e-books op een e-reader.

        Ik haakte de vorige keer halverwege “stap 2” – die bestaat uit dingen downloaden invullen en nog meer dingen downloaden – af. En nu weer. Met helaas alleen maar die filmpjes die je zou moeten doorploegen (jajajaja) om vervolgens de verschillende stappen uit te voeren.

        Nee sorry echt een drama.

        Like

      • Meergeldminderstress zegt:

        Ik vind het ook altijd een enorm gedoe, maar als ik er eenmaal doorheen ben, word ik er wel blij van. Ze hebben behoorlijk veel boeken. Ik vind het vooral fijn voor op vakantie, als ik echt even veel nieuwe boeken wil lezen.

        Like

  2. H. zegt:

    Ik heb eventueel ook nog wel ebooks voor je. Maar welke schrijvers of genre lees je graag? Dan kan ik eens zien of ik iets geschikts voor je heb.

    Like

  3. Ik wilde ook de suggestie doen om e-book bij de bieb te lenen, maar ik zie dat dat niet meer hoeft…..
    Kan je helaas niet aan e-books helpen, lees alleen papieren boeken.

    Liked by 1 persoon

  4. Floortje zegt:

    Ja leuk! Ik zal je email adres even opzoeken en je (een dezer dagen) een mailtje sturen.

    Liked by 1 persoon

  5. Ankie zegt:

    Ik ben lid geworden van Bliyoo, misschien een idee

    Like

  6. Siny zegt:

    Je kunt ook met vrienden / bekenden de gekochte ebooks van Bol van elkaar downloaden.
    Wel vertrouwen , je leent wel je ww uit.

    Like

  7. Christina zegt:

    Is Elly’s Choice niets voor je? Elke maand 10 e-books voor €2,99
    Bevalt mij al anderhalf jaar erg goed, zeker als je alles leest, is dit een aanrader.
    De bibliotheek vond ik ook niets voor e-books, daarvoor moest je ook adobe digital editions installeren en ik vond het allemaal erg omslachtig, terwijl de keuze destijds erg beperkt was. (Misschien is het inmiddels beter, hoor, maar ik leen nu bij de bibliotheek eigenlijk alleen maar gewone boeken en dvd’s)
    Bij Elly’s Choice download je de boeken en sleep je ze gewoon naar je e-reader. Super eenvoudig.
    Je hebt alleen geen inspraak in de boeken die je krijgt, wel kun je naast de 5 boeken, die iedereen krijgt, kiezen voor een pakket van 5 boeken: man, vrouw of literatuur.

    Like

  8. greet zegt:

    Ik durf niet opnieuw aan te kloppen bij het via-via adresje die de e-boeken voor mij kan ritselen….Volgens mij kost dat haar dus best veel tijd.

    Misschien kan je haar gewoon voor die tijd betalen?En misschien vindt ze het ook wel leuk om te doen? En misschien wil ze daat bieprogramma wat jij niet kan doorworstelen wel op je e-reader zetten(of hoe dat ook werkt, ik ben beetje a-technisch op dat vlak)

    Groet,Greet

    Like

  9. Ik kan maar niet wennen aan e-books dus ik leen van die kleine dwarsliggers bij de bieb.
    Amazon heeft wel eens gratis e-books (Engels), alleen moet je weer… iets installeren.
    De laatste keer nam ik ook ‘recycle chic’ van Pieke Stuvel mee uit de bieb. Die en ‘uit een stuk’ vind jij misschien ook wel leuk ivm je naaivoornemens? Hele makkelijke naaidingetjes.

    Liked by 1 persoon

  10. Marije zegt:

    Hmmmm, ik vind hier iets van. Ik maak (onder andere) e-boeken, die met bloed, zweet en tranen door anderen geschreven zijn. Hoe zouden jullie het vinden als iedereen er met jouw werk vandoor ging zonder er voor te betalen…?
    Om maar niets te zeggen over de suggestie iemand te betalen die ‘geritselde’ e-boeken voor je op een e-reader zet…

    Like

    • propriis zegt:

      Ben ik met je eens. Maar… als boeken een schappelijkere prijs hadden, dan zou ik er meer via de reguliere weg kopen. Als ik zie dat (in mijn optiek niet-heel-bijzondere) boeken van bijv. Saskia Noort voor ruim €20 aangeboden worden (hardcopy), dan haak ik wel af. Het is gewoon veel geld voor een hapslikweg-boek. Geldt ook voor films vind ik.

      Zo lang alles zo duur blijft is de weg naar illegaal sneller genomen. Niet altijd de makkelijkste weg, maar als je van lezen houdt is €20 per boek gewoon onrealistisch.

      Like

      • Marije zegt:

        Ben ik op zich wel met je eens, maar toch vind ik dat een andere discussie. Als je iets te duur vindt, dan is dat toch geen reden om het maar gewoon te nemen? Ik vind nieuwe boeken ook duur, mijn huis staat vol met de prachtigste boeken – tweedehands. En ik heb een abonnement bij de bieb. En als ik geen zin heb in stapels boeken meenemen op vakantie, dan schaf ik epubs aan. Een stukje gemak waarvoor ik betaal. Maar niet zo vaak. Mijn achterburen hebben een mini-bieb-kast, daar haal ik de meeste fijne leesboeken vandaan. En ik zet er altijd evenveel terug die net zo fijn zijn, maar die ik al uit heb. Heeft een ander ook wat 🙂

        Like

Reacties zijn gesloten.