Een ziek poesje

We gingen woensdag met haar naar de dierenarts voor de jaarlijkse vaccinatie. En vervolgens was ze kwijt. We zochten haar en riepen haar maar ze bleef kwijt. Drie dagen lang. Pas zaterdag kwam ze aanlopen toen we haar weer aan het zoeken waren. Broodmager. En ze wilde niet eten.

Ik heb haar bekje open getrokken om er zachte brokjes in te duwen, want als je al zó lang niet meer gegeten hebt dan is die hongerprikkel ver te zoeken. Ze at toen wel wat, met mate. Ze mocht bij mij in bed slapen maar ’s morgens bleek dat ze overgegeven had: geen eten, geen gras-met-haarballen. Waarschijnlijk gal. Ze had ook hele dikke klieren in haar hals, duidelijk iets onder de leden. Bij zulke dikke klieren snap ik ook wel dat het niet fijn is om te eten…. dus propte ik er met geweld maar weer wat natvoer in…

Ik stond die ochtend al op het punt om de dierenarts te bellen toen een klein kleuterkind haar per ongeluk naar buiten liep ontsnappen.

Weer was ze kwijt en weer ging ik om het uur naar buiten om haar te zoeken, om haar te roepen. En maandag – toen ik terug was van mijn zakelijke afspraak in een hele andere stad – reageerde ze. Eindelijk.

Ik sloot haar op, belde de dierenarts en gisteravond mochten we langs.

De dierenarts schrok. Inderdaad dikke lymfeknopen en een onaanvaardbaar gewichtsverlies in vijf dagen tijd. Waarschijnlijk heeft een virus haar te pakken genomen nét op het moment dat haar weerstand vanwege de vaccinatie wat minder was.

Otje kreeg een cocktail van pijnstillers voor de keelontsteking, antibiotica en heerlijk zachtvoer met extra voedingsstiffen.

Dwangvoederen was een heel goed idee van me geweest en we hebben geluk gehad dat ze op mijn geroep heeft gereageerd. Want als een kat zich niet lekker voelt en al een paar dagen helemaal niets gegeten heeft, en die hongerprikkel dus inderdaad helemaal verdwenen is, kan het snel gaan.

Dus geef ik haar vandaag ieder half uur een lekker hapje. Gelukkig is haar eetlust terug, nu ze haar keelpijn wat minder voelt. En als ze het niet helemaal opgegeten heeft, smeer ik de restjes over haar voorpoten uit. Dat vindt ze vervelend dus likt ze haar pootjes schoon. Zo krijgt ze net wat meer binnen dan dat ze zelf wil eten. Want een volwassen poes van 2.700 gram is écht te dun….

2016-10-04 11.22.34.jpg

Morgen gaan we weer terug naar de dierenarts. Maar vandaag blijft ze lekker binnen en krijgt ze heel veel liefde en lekkere hapjes…Want… ik schrijf misschien wel niet zulke leuke poezenverhalen als zij. Toch… wij zijn beide dól op Otje en we willen nog heel heel lang van haar gezelschap genieten.

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in poes. Bookmark de permalink .

9 reacties op Een ziek poesje

  1. Min of Meer zegt:

    Ach gossie. Moeilijk hè als je huisdier iets mankeert, ze kunnen niets zeggen. Ja, het is heel gevaarlijk als een kat niet eet, goed dat je zo adequaat reageerde. Ik hoop dat Otje heel snel weer opknapt. Onze kat Smoes had vorige maand een keelontsteking en was ook even heel beroerd. Maar gelukkig heel snel na de antibiotica en pillen was het leed weer geleden.
    Gisteren waren we weer bij de arts want nu had hij een abces. Hij houdt ons lekker bezig dit jaar ;-).
    Sterkte met Otje!

    Liked by 1 persoon

  2. Ineke zegt:

    Dat heb je goed aangepakt inderdaad. Katten hongeren zichzelf gewoon dood uiteindelijk. Fijn dat ze weer opgeknapt is. Zo te zien is ze nog jong?

    Like

  3. Mammalien zegt:

    Mooie dierendag post! 🙂 Wij hebben het ook eens gehad, met kitten die net was ingeënt. Doodziek, de dag er op… wat een ellende. Gelukkig is hij ook weer hersteld. Heb een hele tijd lang geen vaccinaties meer gedaan en dat ging prima! Je weet ook niet waar je wel en niet goed aan doet, wat de kansen zijn etc..Vorige keer wel weer geënt, en dat ging ook prima.

    Liked by 1 persoon

  4. Wat fijn dat je er op tijd bij was en haar hebt kunnen helpen! Beterschap voor Otje!

    Like

  5. Sonja zegt:

    Poeh, schrikken zeg! Wij hebben ook een Otje en zij is op drie dagen na 17 geworden, dat wens ik jullie Otje ook toe!

    Like

  6. Otta zegt:

    Sterkte. Aan vaccineren zitten zoveel risico’s. En vaccineren hoeft niet ieder jaar bij dieren hoor. Je kunt als je wil ook eerst titeren.

    Like

Reacties zijn gesloten.