Dit jaar gaat deze ZZP-er….

…. niet failliet…!

Tja… dat klinkt best melodramatisch en – inderdaad – zo’n vaart liep het niet.

Toch.

Het is zo’n spookbeeld.

Met mijn bedrijf moet ik het immers hebben van een klein aantal erg grote opdrachten. Ik verkoop niet tienduizend dingen van tien euro, maar tien dingen van tienduizend euro, zeg maar… Of dan toch in ieder geval minimaal acht…

Er hangt dus nogal wat vanaf of ik één ding wel of niet weet te verkopen… Zoveel aanvragen krijg ik niet en iedere aanvraag die ik krijg, iedere offerte die ik schrijf, is in concurrentie met minimaal twee anderen.

Dat kan zomaar betekenen dat het dubbeltje een aantal keren de andere kant op valt. En dan heb ik dus niks, nada, noppes. Geen inkomen. Wel uitgaven.

En dat gebeurde dus ook, in het vroege voorjaar. En vervolgens kreeg ik er wel twee opdrachten bij, maar uiteindelijk werd één project voor onbepaalde tijd uitgesteld en blééf het (te) rustig. Mijn doelstelling om vóór de zomer voldoende duidelijkheid te hebben voor het hele jaar (ofwel ongeveer €80.000 omzet als ab-so-luut minimum) haalde ik niet, sterker nog, die omzetgarantie viel uiteindelijk toch lager uit. Wat nou garantie…: als een opdrachtgever een project voor onbepaalde tijd uitstelt, heb je als ZZP-er geen poot om op te staan….

Ik had aanvragen en steeds was ik enthousiast, had ik een goed verhaal, leek er een klik te zijn en leek er vertrouwen te zijn. Maar steeds was er een reden dat ik tóch geen opdracht kreeg. De aanvraag werd ingetrokken, de opdracht werd uitgesteld of de uiteindelijke beslisser bleek iemand anders te zijn dan mijn contactpersoon.

En zo kon het me zó maar gebeuren dat ik moest interen. Dat ik een maand of twee duimen zat te draaien en alleen maar aan de slag was met taken waarvoor ik niet of nauwelijks betaald kreeg: mijn eigen PR bijvoorbeeld….

Zo rond de zomer begon het echt te kriebelen. Het werd de hoogste tijd om weer eens een klapper binnen te halen: een opdracht die me een tijd lang voldoende werk zou bezorgen om weer lekker aan de slag te zijn (en om ervoor te zorgen dat ik gewoon mijn boodschappen kon betalen). Gelukkig krijg ik altijd wanneer ik me écht zorgen ga maken, binnen een paar weken meerdere aanvragen. Zo net voordat ik op vakantie wilde gaan. Dus ging ik in die laatste week voordat ik vertrok nog even heel Nederland door voor overlegjes en briefings (met wederom géén garantie dat daar ook echt een opdracht uit zou volgen). En schreef ik offertes. En had ik een aardig gevulde pijplijn… áls het door zou gaan….

Al snel na mijn vakantie werd duidelijk dat ik in ieder geval met één groot project aan de slag zou kunnen gaan. Maar verder bleef het toch pijnlijk stil. …

Gelukkig ontving ik vandaag bericht dat ook een tweede grote opdracht aan mij gegund.

Bovendien kreeg ik weer twee aanvragen. Ook nog voor dit jaar. Zul je altijd zien.

Dus… werkte ik vandaag mijn “zekere inkomsten” en “wellicht nog meer leuke inkomsten” – overzicht bij en kan ik concluderen dat het voorlopig weer goed gaat komen met die inkomsten. In ieder geval tot februari 2017 hoef ik niet aan mijn inkomstenbuffer te komen. En als ik in de tussentijd gewoon lekker aan de slag blijf gaan met nieuwe aanvragen, dan zal het ook in de eerste helft van 2017 wel goed komen.

Toch fijn.

Wat zeg ik?

Een pak van mijn hart…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, dagelijksedingen, financieel-plan, geld, werk, zzp. Bookmark de permalink .

10 reacties op Dit jaar gaat deze ZZP-er….

  1. Wat fijn voor je! Lijkt mij toch erg spannend iedere keer. Ik verkoop wenskaarten en ben daar soms al zenuwachtig over terwijl ik er geen boterham minder om hoef te eten, want zo’n klein bedrijf dat het nauwelijks inkomsten heeft. In de blog wordt goed duidelijk dat deze kant ook aan grote opdrachten zit om die steeds weer binnen te halen.

    Like

  2. Kan me voorstellen dat dit elke keer enorm spannend is… Ik ben nog maar net begonnen als ZZP’er en nu nog veilig naast een baan in loondienst, maar ik wil jou wel achterna. Fijn dat je weer het een en ander in the pocket hebt!

    Liked by 1 persoon

  3. Mom4life zegt:

    Gelukkig! Mooi dat je zo je zenuwen hierover deelt.

    Mom4life
    (life4mama.blogspot.nl)

    Like

  4. Mama Yvonne zegt:

    Pff… zenuwslopend lijkt me dat. Al ken ik ook heel wat loonslaven die bij elke reorganisatie een jaar met samengeknepen billen naar kantoor fietsen.
    Zo te lezen ben je georganiseerd genoeg om inderdaad voldoende buffer (tijd én geld) ingebouwd te hebben, en gaan je alarmbellen rinkelen ver voordat het te laat is, dus failliet zie ik niet gebeuren.
    Hier in huis is man de kostwinner, en word ik doorgaans de kostwinnaar genoemd… mijn inkomsten zijn helemaal extra op de begroting. We eten er dus af en toe een bammetje meer van 😀

    Like

    • mariimma zegt:

      Tja zenuwslopend is het gelukkig niet voor me. De spanning went. Vaak merk ik pas dat het spannend was wanneer de spanning ervanaf is, zoals nu. In de tussentijd gewoon doorleven 😉

      Like

  5. Die zenuwen kan ik me maar deels voorstellen. Maar dat wil ik ook niet helemaal kunnen, want ik kan niet tegen die zenuwen.
    Daarom ben ik (alleenstaande moeder vanaf dat zoonlief 2 was totdat hij 12 was) bewust in loondienst gegaan en gebleven. In ieder geval rust op het gebied van financien. Het leven was bij mij al turbulent genoeg (verhuizingen, vechtscheiding en een moeilijk kind dat nu alleen nog maar te lief en serieus is voor de wereld) en eurozenuwen wilde ik niet op mijn bordje hebben.
    Ik vind het bijzonder cool dat jij dit wel trekt, en alles voor elkaar krijgt!

    Like

  6. Phew, fijn zeg dat je nu toch twee grote opdrachten binnen hebt gehaald. Dat is het lot van de zzp-er: je leeft toch in een bepaalde onzekerheid.

    Like

  7. Pingback: Logeerkind van werkmama | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

