Lekker thuis

Zonne zit niet helemaal lekker in haar vel in de klas, en dat is jammer. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat een kind dat zó makkelijk vriendinnetjes maakt, daar op school tegenaan loopt.
In de BSO, op vakantie, in allerlei situaties is er geen probleem. Maar in de klas wel.


Zonnes klas is een beetje bijzonder: het is een nieuwe klas die in januari 2015 is opgericht. Zonne kwam in november en was kleuter nummer 20. De jongste kleuter. Na haar kwamen er nog vijf en zo is ze eigenlijk nog steeds een beetje the new kid on the block.
Alle kinderen zitten ook dit schooljaar nog in deze kleuterklas. Geen van de oudere kleuters maakte de overstap naar klas 1 (of groep 3).

Contact met de juf over de sfeer in de klas, leverde me op dat zij inderdaad óók ziet dat er in de klas “soms” kinderen erg dominant zijn en elkaar buitensluiten.

Zo is er al sinds het vroege voorjaar een “stoere club” van jongetjes die elkaar steeds opzoeken en dan andere kinderen aanvallen. En er is een clubje “bling-meisjes” die altijd samen altijd in dezelfde aantrekkelijke hoek van de klas spelen.

Zonne hoort daar niet bij. Zij speelt dus nooit in die hoek. En ze vertelt regelmatig dat de stoere jongens achter haar aan kwamen.
Ook andere ouders laten weleens vallen dat hun kind regelmatig thuis komt met schrammen na een “aanval” van de stoere club, of met verhalen over dat de stoere club sokken verstopt had en ze die heel heel lang hadden moeten zoeken.
Van sommige kinderen is het zichtbaar dat ze niet aansluiten in de klas. Voor mij, althans. Vanwege mijn psychologie-achtergrond of mijn bezorgdheid zie ik misschien meer…

De juf ziet dus wèl dat er sprake is van buitensluiting.
Of in ieder geval een beetje…. Maar ze vertelde onlangs tijdens de ouderavond dat buitensluiten en de baas spelen “normaal kleutergedrag is”. Ook vindt ze dat kleutervriendschappen vaak wisselen en nog niet duurzaam zijn. Als een kind dreigt vast te lopen dan gaat ze daar natuurlijk extra aandacht aan schenken.

In principe kan ik haar helemaal volgen. Maar ze raakte me kwijt op het moment dat ze vertelde dat buitensluiten normaal kleutergedrag is: in mijn ogen is het niet meer normaal wanneer het een patroon is en altijd dezelfde kinderen betreft. Ook vind ik het erg laat dat ze pas aandacht gaat geven aan kinderen wanneer ze dreigen vast te lopen. Wat mij betreft zou ze beter haar aandacht kunnen richten aan een open en veilige sfeer in de klas, dan te focussen op “slachtoffertjes”.

Zonne is een kind met zelfvertrouwen en ik wil dat graag zo houden. Ik vraag me dus af wat het met haar gaat doen wanneer zij nog een vol schooljaar in een groep zit waarin dergelijk buitensluit-gedrag blijkbaar normaal gevonden wordt.
Het aanvallen wilde juf overigens wèl gaan aanpakken (eindelijk!).

Vooralsnog is Zonne nog niet echt één van de “slachtoffers” en de wat lakonieke reactie van juf op mijn bezorgdheid verbaasde me in die zin niet. Wat mij betreft betekent dat niet dat ik ongelijk zou hebben, maar dat ik er op tijd bij ben. Ik merk immers aan Zonnes gedrag thuis, dat er op school toch wat spanning is. Ze heeft weer een wat korter lontje, net als in de laatste weken voor de zomervakantie. Maar – inderdaad – ze gaat niet huilend naar school. Ze heeft er wel – een paar – vriendinnetjes.
Toch blijf ik erbij dat het véél leuker zou kunnen.

Tja. Hoe nu verder…?

Vooralsnog weet juf dat ik me zorgen maak en ze lijkt voor nu ook wat meer veiligheid proberen te maken voor Zonne. Dat is lief en fijn. Maar het maakt me óók boos. Want Zonne zou die extra aandacht helemaal niet nodig moeten hebben als juf wat kordater zou optreden in het doorbreken van de sociale patronen die gegroeid zijn onder oudere kleuters. Verdorie!!!

Hoe genuanceerd ik het ook probeer te zien, ik merk toch dat ik boos blijf over de visie van de juf.
Met haar heb ik sowieso al afgesproken dat we over een week of twee – drie met elkaar in gesprek gaan. Ik geef haar graag de tijd om te proberen één en ander makkelijker te maken voor Zonne. En ik heb zelf ook de tijd nodig om hier eens heel heel goed over na te denken en mijn boosheid te laten zakken.

En in de tussentijd is Zonne lekker vier jaar oud en niet leerplichtig. Dus vandaag gaan we gezellig samen naar het bos!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen, Persoonlijk, vrijeschool, Zonnekind. Bookmark de permalink .

14 reacties op Lekker thuis

  1. Wat vervelend zeg! Het is ook wel pech dat ze het net slecht treft met haar klas. Mijn oudste zoon had dat helaas ook. Daar is toen zelfs een leraar na 30 jaar dienstverband vertrokken na trammelant met die klas…

    Like

  2. L. zegt:

    Zoals je de situatie beschrijft, klinkt zorgelijk in mijn oren. Zelf heb ik mijn dochter drie jaar te lang laten aanmodderen. Pas daarna de beslissing genomen om voor een andere school te kiezen. Wat is ze daar gaan stralen, ik had het veel eerder moeten doen. Daar heb ik nu spijt van, ik heb te lang gewacht, te vaak genoegen genomen met uitleg van de juf/meester, te veel vertrouwen gehad in de deskundigheid van de docenten. Drie jaar aanmodderen is te lang. Gelukkig is ze gaan stralen op die andere school, maar ik had dit veel eerder moeten doen. Marrimma, goed dat je dit bespreekbaar maakt bij de juf. Ik wens je veel wijsheid toe.
    L.

    Like

  3. Hè jakkes. Zo had je het je helemaal niet voorgesteld!
    Of het normaal kleutergedrag is weet ik niet, heb er niet zoveel over gelezen. Maar was ik zíé bij kleuters is dat ze van nature heel begaan zijn met elkaar, dus mijn gevoel zegt dat kliekjes op zo’n jonge leeftijd niet normaal is.
    Ik kan me jouw boosheid wel voorstellen, de redenering van de leerkracht lijkt toch een beetje mank te gaan, want hoe je het ook bekijkt, het feit blijft dat de sfeer niet optimaal is.
    Ben benieuwd hoe het verder gaat.

    Like

  4. martine zegt:

    Dat kleuters met sommige kinderen meer aansluiting hebben of met andere, vind ik niet echt abnormaal. Als volwassene zijn er ook mensen waar je al dan niet aansluiting mee vindt en er dan eventueel min of meer mee optrekt. Ik denk dat het bij kinderen net zo is maar ik vind het niet kunnen dat er kliekjes gevormd worden die zich echt keren tegenover andere kinderen en hen dan nog lastigvallen ook. ‘Dat’ is, volgens mij, geen normaal gedrag maar puur pestgedrag. Ik heb altijd gedacht dat pestgedrag voorkomt bij oudere kinderen en zeker niet bij kleutertjes van 4 à 5 jaar. De juf zou zeker moeten ingrijpen en er niet mee wachten tot de situatie escaleert. Ik hoop dat er vlug een oplossing gevonden wordt zodat Zonne zich terug goed voelt in haar klas.

    Like

    • Dat is nu precies wat ik ook wilde zeggen. OK dat het niet altijd “klikt”, maar buitensluit gedrag dat naar pesten riekt is NIET acceptabel, op geen enkele leeftijd. Kleuters hoef je er niet voor te straffen, maar je mag ze wel degelijk laten weten dat het niet OK is. En vertellen wat wel gewenst gedrag is.
      Kun je de juf daarin handvaten geven (bijv vanuit je psychologie achtergrond een boek aanraden oid?)

      Liked by 1 persoon

  5. Wat vervelend. Ik snap wat je bedoelt en helaas is het vaak zo op scholen. Ze kunnen net de pech hebben om in een klas te komen met veel dominante kinderen. Ik maak nu ook wat dingen mee op school waar ik het niet mee eens ben. Even laten bezinken en de boosheid laten gaan voordat ik een gesprek heb op school erover vind ik ook een goed idee.

    Like

  6. Polly zegt:

    Ik vind uitsluitgedrag helemaal niet normaal voor kleuters.
    Wat ik misschien nog wel het meest verontrustend vind is dat de ouders van de ‘stoere jongens’ niet te lijken worden aangesproken op het gedrag van hun kinderen. En die bling-meisjes… tja, het lijkt me toch helemaal aan de juf om ervoor te zorgen dat alle kinderen bij toerbeurt met al het speelgoed en in/op alle leuke hoeken en plekken van lokaal en schoolplein kunnen spelen. Je kunt (moet!) kinderen toch al heel jong leren dat ze zeker voor zichzelf mogen opkomen maar dat het in het leven niet alleen draait om hun eigen behoeften en genot maar ook om dat van andere mensen?

    Liked by 1 persoon

  7. Charlotte zegt:

    uitsluit gedrag is misschien normaal bij kleuters maar ook het juiste moment om het gelijk de kop in te drukken daar hebben ze hun hele leven wat aan. Ik vind het een heel vreemde houding van de juf en zou nadat ik meerdere gesprekken met haar gevoerd heb zonder voet aan de grond te krijgen een gesprek met de directie aanvragen.
    Als dit de grondhouding is op school past de school toch minder goed bij jullie dan vooraf gedacht.
    Komt vaker voor en is een belangrijke reden om te wisselen van school.

    Like

  8. Gewoon Vlijtig zegt:

    Dat klinkt toch niet zoals je je hummels van 4 jaar graag geplaatst wil zien. Erg vreemd en niet prettig. Is er geen andere kleuterklas?

    Like

  9. Gerlinde zegt:

    Ah, arme Zonne. Is niet leuk om zo naar school te moeten. Zo klein nog ook. Ik hoor het zo vaak, en maakte het ook mee op de school in NL: de zachtere kinderen moeten maar wat weerbaarder worden tegen van die pestende kinderen. Ja, voor een overvraagde juf met 20 van die is dat het makkelijkste, maar ’t is niet het juiste…

    Like

  10. Lis zegt:

    wat naar voor Zonne!
    Ik weet niet voldoende van de situatie, maar durf wel te stellen dat buitensluiten en terroriseren géén geaccepteerd kleutergedrag is in de klas van mijn kind. Daar wordt wel degelijk ingegrepen als er teveel negatieve groepjesvorming is. In een vorig jaar zijn groep 1 en groep 2 zelfs opgesplitst in twee gedeelde groepen 1-en-2.
    Misschien kan Zonne een keertje proefdraaien op een andere school? Als ze nu toch nog een dagje weg kan blijven op deze school… If anything, is het in ieder geval een signaal naar de juf…

    Like

  11. San zegt:

    Ik snap je bezorgdheid en ben het met je eens dat het niet normaal is.
    Als ik stukje zo lees doet de juf er veel te weinig (eigenlijk niets) aan dus waarschijnlijk zal dit nog erger worden.Hoe langer het duurt hoe moeilijker dit gedrag te doorbreken is.
    Ik weet dat je dit niet wilt horen maar helaas is het wel een beetje des Vrije School om de kleuters
    heel veel vrijheid in hun spel te geven en hen de meeste akkefietjes zelf op te laten lossen terwijl ze dat nog niet zonder hulp kunnen en dus niet de juf in te laten grijpen.(Waarmee ik niet zeg dat alle Vrije School kleuterjuffen zo zijn maar vaak wel).
    Ik wens jullie sterkte toe en jou wijsheid en een lange adem maar vooral : blijf dicht bij jezelf dan kun je de beste oplossing vinden.

    Liked by 1 persoon

  12. Yolanda. zegt:

    Ach wat jammer nou en wat verdrietig voor Zonne én jou!
    Eigenlijk geef je zelf al aan dat t aan de school ligt dat Zonne geen/niet genoeg vriendjes kan maken in de klas en daar niet lekker in haar vel zit. Ben t dan ook met Charlotte hierboven eens: gesprek met de juf en als dat te weinig uithaalt naar de leiding van de school stappen. En indien dat niet oplevert wat je graag wilt voor Zonne, dan past de school inderdaad niet goed bij jullie twee, hoe jammer ook…..

    Like

  13. Jolanda zegt:

    Oh, wat moeilijk toch! Ik heb mijn eigengereide, spontane en gevoelige zoon in 8 jaar tijd zien veranderen in een teruggetrokken, onzeker en gesloten kind. Gelukkig kreeg hij op zijn 13e een geweldige mentor in zijn klas die alles ten goede heeft weten te keren. Ik heb mij altijd afgevraagd hoe dit heeft kunnen gebeuren. Hij zat op een prima Montessori basisschool waar ik altijd prima met leerkrachten heb communiceren maar op een of andere manier kwam hij nooit in een klas terecht met kinderen bij wie hij aansluiting had. En ik kreeg er op school geen grip op. Het werkte voor hem gewoon niet en daardoor was zijn start op de middelbare school ook niet goed. Ik heb nu sinds 3 jaar mijn geweldige communicatieve zoon weer terug (dat eigengereide heeft hij gelukkig altijd wel vast kunnen houden). Dochterlief heeft op dezelfde basisschool nooit “last” gehad maar had voor mijn gevoel net altijd wat meer mazzel met haar klassen en juffen. Is van karakter ook wel een ander kind, maar toch…….een juf en een klas kan wel heel veel bepalen.
    ’t Is maar een voorbeeldje en misschien heb je er niks aan, aan mijn verhaal. Maar ik denk wel dat je gevoel er niet snel naast zit en dat je dat moet blijven volgen, ondanks alle “professionele” opvattingen van een juf.

    Like

Reacties zijn gesloten.