Seizoenen

Ooit had ik een paar huisgenoten die een paar jaar van hun leven hadden doorgebracht in de tropen. Zij leerden me genieten van de seizoenen:

De heerlijke ontspannen zomer waarin je met je blote benen op de fiets kunt springen, muggen bestrijdt en het zo af en toe te warm is om te slapen.
De omstuimige herfst, met de prachtige zonsondergangen en onverwachtse regenbuitjes – veel minder vaak dan dat we altijd denken.
De winter die in Nederland niet vaak echt een winter is, maar meer een periode waarin het gewoon altijd veel te vroeg donker is en het verlangen naar méér daglicht steeds groter wordt. Maar ook de tijd van stoof- en hutspotten en gezellige kaarsjes aan.
En ook het voorjaar, waarin die dagen opeens weer heel snel veel langer worden, je mét een dekentje in de zon kunt zitten, de winterjassen uit kunnen en de sjaals overbodig zijn.


Dit jaar werd er veel gemopperd over een natte / koude zomer. Ik mopperde niet mee, want wij hadden het prima, in Frankrijk. En de afgelopen week, met temperaturen van boven de 30 graden in september, was natuurlijk een kadootje.

Toch moest ik vandaag, waarin het opeens wat bewolkt was en een stukje koeler (maar nog steeds een prima temperatuurtje van rond de 20 graden), terugdenken aan die mensen uit de tropen.

Want ja… herfst is óók heel fijn.

Kopje thee, iemand?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, genieten, positiviteit. Bookmark de permalink .

5 reacties op Seizoenen

  1. Simpel,met een snufje liefde. zegt:

    Toen wij in amerika woonde heb ik de herfst ook echt gemist. In oktober was het daar nog 25 graden en ik miste heel erg de vallende blaadjes.

    Like

  2. Annamarie zegt:

    Ik mis vooral de winter, (niet de narigheid) maar lekker koud, winterjas aan nu is het meer een lange herfst.

    Like

  3. Wilma zegt:

    He-le-maal mee eens! Ik hou heel erg van de wisseling van seizoenen. Alleen de hele korte dagen vind ik niet zo fijn. Hoe ouder ik word, hoe meer ik ga verlangen naar meer daglicht in de winter. Veel naar buiten dus maar.

    Like

  4. Na de zomer verlang ik altijd heel erg naar de herfst, en na de lange winter kan de lente niet snel genoeg komen voor mij. Ja, ik geniet ook van de opeenvolging van de seizoenen.

    Like

  5. Mama Yvonne zegt:

    Oh ik hou van de herfst: lekker lange wandelingen maken, warme chocomel is weer geoorloofd, goede biertijd ook. De winter: lekker met kaarsjes en dekentjes klooien, wijntjes, sneeuw, schaatsen, feestdagen. In de lente wordt alles weer fris en groen en licht, prachtige fietstijd, weer lekker buiten lunchen, witbier drinken in het zonnetje, de tig klussen in huis/tuin eindelijk aan kunnen pakken.
    Maar zomer… zweten als een otter, straat staat blauw van de bbqrook, alles plakt van de zonnebrand, liters water meezeulen, slecht dagritme wegens vakantie en te heet en vakantie, ‘opgesloten’ voelen in huis op heetst van de dag, kokend hete auto, hitteuitslag en eczeem op het kroost… nee, niet mijn tijd. Ik ben heel blij dat het er weer op lijkt te zitten. Maar wel lekker voor de zonnepanelenopbrengst, oke. 😉

    Like

Wat vind jij daarvan?

