Hypotheekschuld bij mezelf

Ik los mijn hypotheekschuld aan de bank af, maar officieel heb ik nog steeds een hypotheekschuld die hoger is dan mijn gezellige overzichtjes doen vermoeden.
Dat komt omdat ik hiervoor ook geld van mijn BV heb gebruikt. Ik mag dat geld eigenlijk niet gebruiken voor privé doeleinden, tenzij ik hierover belasting betaal. En eigenlijk is er ook niet veel geld om uit te keren aan mezelf omdat er een pensioenregeling in mijn BV zit: het is dus een potje voor als ik grijze haren heb. Maar ik ben dus een beetje misschien met mijn vingers aan dat potje gekomen.

Anders gezegd: voordat ik daadwerkelijk met pensioen ga, mag het potje wél geïnvesteerd worden, en dat doe ik. In plaats van dat er een groot bedrag waarde staat te verliezen op een spaarrekening met 0,2% spaarrente, wordt het geïnvesteerd in een hypotheeklening. Aan mijzelf.

Dat heeft mijn accountant er overigens van gemaakt, toen hij zag dat ik uit het potje “gejat” had…

De BV Mariimma lost dus geld af aan de ABNAMRO. De mens Mariimma leent dit geld van de BV Mariimma om te kunnen wonen.

De BV heeft overigens nog méér geld. Ik noem dat mijn inkomstenbuffer, voor als ik een half jaar geen geld binnen krijg als ZZ-er. In dat geval kan ik dus dividend uitkeren aan mezelf.

Maar goed. Even over die hypotheekleningen….

Ik heb dus drie hypotheekleningen:

  • de hybride spaarhypotheek met een groeiende tegenrekening (dat harder groeit dan vooraf door de bank ingeschat, vanwege extra bijstortingen). Bijstorten kan zonder fiscale consequenties, ook wanneer de tegenrekening hoger wordt dan de lening binnen dit hypotheekdeel, zo lang de totale hypotheekschuld hoger is dan het bedrag in de tegenrekening.
  • de snel dalende aflossingsvrije hypotheekschuld bij de bank
  • de snel stijgende aflossingsvrije hypotheekschuld bij de BV

Over alledrie deze hypotheekschulden betaal ik rente: een grote, maar kleiner wordende slok (in twee delen) aan de bank èn een kleine, maar steeds groter wordende slok aan de BV.

Ik ontvang dus nog net zo veel hypotheekrente-aftrek als vijf jaar geleden en eigenlijk heb ik nog net zo veel schuld, ook al voelt het niet zo aangezien die BV gewoon van mij is.

Tot hier snap ik het hele verhaal nog, maar eerlijk gezegd heb ik nog niet nagedacht over hoe het de komende tijd verder gaat.

Het duurt nog minimaal 22 jaar en maximaal 30 jaar tot ik met pensioen ga. Naar verwachting heb ik over tien tot vijftien jaar de gehele aflossingsvrije hypotheekschuld ondergebracht bij de BV. Op die manier verdient die bank geen rente meer aan mij, en de BV – dus mijn pensioenpot – wel.

Wanneer de aflossingsvrije hypotheekschuld aan de ABNAMRO volledig is “overgeheveld” naar de BV heb ik twee opties:

  • Ik los niets af aan de BV. Dat betekent dat ik nog steeds vast zit aan vrij hoge woonlasten (de rente die ik aan de BV betaal), ook ná pensioenleeftijd. Echter, die rente die ik vóór pensionering betaal, betaal ik aan mijn eigen pensioen. Het pensioenpotje wordt dus steeds hoger. Uitkering van pensioen vindt dan – denk ik – alleen op papier plaats: na mijn 65e of 67e wordt de totale hypotheekschuld ieder jaar een stuk minder en de rente die ik na pensioenleeftijd betaal aan de BV wordt eigenlijk weer opnieuw uitbetaald aan mezelf.
  • Ik los wél af. Dat betekent dat al gedurende mijn werkzame leven de woonlasten lager worden en ik minder pensioen opbouw. Maar ook ná mijn pensioenleeftijd heb ik lagere woonlasten en heb ik dus ook minder pensioen nodig.

Ik voel er veel voor om wél te gaan aflossen aan de BV. Ik heb liever lage lasten en een wat lager pensioen, gewoonweg omdat het voor mij overzichtelijker is. Maar de twee scenario’s kennen beide ook allerlei fiscale kanten: als ik pensioen aan mezelf uitkeer dan gaat daar nog belasting vanaf: hoe hoger het pensioen hoe meer belasting. maar de woonlasten die ik dan heb komen ten goede aan mijn eigen pensioenpotje dus mijn inkomsten na pensioenleeftijd. En oh ja, de 30 jaar recht op HRA is tegen die tijd wel een keer verstreken…..

Dit onderwerp staat voor mij bovenaan het lijst vragen aan mijn accountant. Belastingen blijven voor mij altijd een wat ingewikkeld verhaal, immers.

Wie heeft hier nog wat deskundigs aan toe te voegen?

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, hypotheek, toekomst. Bookmark de permalink .

6 reacties op Hypotheekschuld bij mezelf

  1. Kreupelgeld zegt:

    Aflossingsvrij van je BV? Is de hypotheek van na 1-1-2013? Dan moet je volgens mij lineair of annuitair aflossen.

    Ook als de hypotheek van voor deze datum is zou ik ‘m persoonlijk aflossen en de maandelijkse aflossing beleggen. Gewoon elke maand een bedrag in een indexfonds tegen zeer lage kosten. Zo beleg je op lange termijn tegen een gemiddelde prijs (je koopt duur en goedkoop) en kun je als de pensionering lonkt eens kijken wat het allemaal waard is.

    Ik heb geen aandelen (maar wel een rekening) van Brand-new-Day. Kijk daar bijv. eens naar de DGA pensioenrekening. Zeer grote kans dat na 20+ jaar inleggen/aflossen de waarde groter is dan je pensioentoezegging. Daar kun je dan vrij over beschikken (lees: uitkeren als dividend).

    Wat is het rendement op je hybride deel? In hoeverre kun je daar op bijstorten en daar de hypothe(e)k(en) van DE bank uiteindelijk volledig mee aflossen? Misschien is dat ook wel een zeer interessante belegging die uiteindelijk zorgt dat beide hypotheken volledig afgelost wordt.

    Like

    • mariimma zegt:

      De hypotheekschuld bij de BV is van voor 2012….

      De optie aflossen en beleggen gaat niet op, ik als ZZP-er / privépersoon heb vooralsnog niet voldoende liquiditeit om de hypotheekschuld aan de BV terug te betalen.

      Rendement op het hybride deel is 5,1%. Daar mag ik helaas maar een paar duizend euro per jaar in bijstorten (geen bandbreedte van toepassing maar wel een maximaal bedrag) en dat doe ik ook… Op termijn inderdaad erg interessant maar dat duurt nog even! Ik vraag me af of het ook mogelijk zou kunnen zijn om niet alleen de twee hypotheekschulden bij DE bank, maar ook (een deel van) de hypotheekschuld bij de BV te voldoen wanneer het geld uit het hybride deel vrijkomt. Weet jij dat ?

      Like

      • Kreupelgeld zegt:

        Je BV heeft nu een belegging in jouw huis. Die belegging staat tegenover een pensioenverplichting. Als je daar nu op aflost komt er toch liquiditeit? Stel dat je elke maand 300 euro aflost. Die belegt de BV in een indexfonds. Bij 5% rendement heb je na 20 jaar 125k beschikbaar voor de aankoop van een pensioen. Jij bent dan het grootste deel van je hypotheek kwijt en je hebt ook daadwerkelijk cash om je pensioen van te betalen. Win-win toch?

        Mbt de hybride hypotheek is het vooral de vraag of je méér mag inleggen dan de schuld die er tegenover staat. Als dat mag, doen! Maar, grote kans dat er in de voorwaarden ergens een zinnetje staat dat zodra het spaarbedrag de openstaande schuld overschrijdt de hypotheek wordt afgelost. Even kleine lettertjes lezen dus :-/

        Like

      • mariimma zegt:

        Antwoord van DE bank op jouw vraag over de hybride hypotheek is “ja” 😉
        Ik mag meer sparen dan de schuld die ertegenover staat… maar kom in fiscale problemen wanneer het bedrag hoger wordt dan mijn totale hypotheekschuld…

        Like

  2. kreupelgeld zegt:

    Ik schat in dat je hybride spaarrekening van DE bank een SEW is (Spaarrekening Eigen Woning). Van de site van De Hypotheker (jazeker, die) pik ik de spelregels. Wellicht zijn die ook van toepassing op jouw deel? (Ook hier weer kleine lettertjes lezen……)

    ——knip———
    Vrijstellingen
    Op het moment dat je je spaarrekening gebruikt om de eigenwoningschuld af te lossen, kijkt de Belastingdienst of aan de voorwaarden is voldaan.

    Is dat het geval, dan is de uitkering tot 36.800,- euro (2016) vrijgesteld van belastingen.
    Heb je gedurende ten minste 20 jaar een bedrag ingelegd en voldoe je aan de overige vereisten, dan geldt een vrijstelling van 162.000,- euro (2016).
    De vrijstelling is nooit hoger dan het bedrag aan eigenwoningschuld dat je aflost.
    Ontvang je meer dan de vrijstelling, dan betaal je inkomstenbelasting (Box 1-tarief) over het rentebestanddeel in het gedeelte boven de vrijstelling.
    De vrijstellingen worden jaarlijks geïndexeerd.

    Like

  3. Ik vind het best ingewikkeld en vind het knap dat je het zelf allemaal zo goed weet en in de vingers hebt.

    Like

Reacties zijn gesloten.