De risico’s van een 2e hands auto kopen bij een particulier

Ik ging dat wel effe doen, die auto kopen. Bij een particulier want die handelaartjes die gooien er gewoon een marge van 500 euri of meer bovenop die ik niet wil betalen.

En mijn verstand won: ik koos een niet supermooie auto die nét boven mijn grens van wat – qua design – niet meer te verdragen is uit stak. Want een auto is een gebruiksvoorwerp die je van A naar B moet brengen. Meer niet.

En deze had een airco en vier deuren. Dat was alles wat ik zocht.

Dus reed ik naar dat éne moeilijk bereikbare dorpje dat toch niet zo dichtbij mijn stad lag als dat ik tevoren dacht. En toen bleek er zero onderhoudsgeschiedenis aanwezig en de verkoper wist het ook allemaal niet: de auto was van een tante en die had hem vijf weken gekocht maar mocht nu niet meer rijden…. Dat bleek ook uit de papieren die hij me liet zien. Hij wist niet wie de vorige eigenaar zou zijn geweest.

Maar… de auto zag er keurig onderhouden uit… Alle acht dingetjes waarvan ik weet dat je erop moet letten als je een auto koopt waren in orde.

En hij was écht niet duur, ook niet als die distributieriem vervangen zou moeten worden…. dus deze keer won niet mijn verstand maar mijn allergie voor tijdsverspilling dus ik nam het risico. Ik was immers al vier weken dagelijks aan het zoeken, ik was ernaar toe gereden en ik was er klaar mee.

Ik kocht hem dus toch. En hij deed het, ook toen ik ermee naar de andere kant van Nederland deed.

Alleen de airco deed het dus niet….

Ik stuurde een berichtje naar de verkoper. Of hij wel wist dat de airco niet werkte? De meneer probeerde me in het begin te doen geloven dat ik misschien niet op het goede knopje had gedrukt, maar ik ben weliswaar vrouw maar niet blond. Hij deed het niet terwijl hij het zou moeten doen, hij had immers herhaaldelijk – ook via email – verteld dat de auto helemaal in orde was en goed onderhouden…

Na wat gedoe kwam hij met een voorstel: de kosten van een reparatie delen. Ik mocht hem langs brengen. Maar… bleef hij benadrukken… hij zou het toch echt moeten doen want hij was vorige week nog bijgevuld.

Op mijn herhaaldelijke vraag naar de naam van de garage die de airco zou hebben bijgevuld kreeg ik maar geen antwoord. Dus belde ik zelf een rondje: in dorpjes zijn immers niet zo veel garages en bij mijn eerste telefoontje was het al raak: de auto was daar sinds 2010 in onderhoud geweest. Telefonisch nam ik dus alsnog de onderhoudsgeschiedenis door en alles leek in orde te zijn: grote beurten, kleine beurten, draagarmen en bougies vervangen, stukje van de uitlaat, nieuw setje banden. En… airco gevuld. In mei dit jaar. Dus niet later, vroeg ik nog? Nee, niet later…

Dus de airco was gevuld vóórdat de auto gekocht was door de tante van de verkoper…. niet vorige week, in opdracht van de verkoper….

Hm….

Heen en weer mailen met de verkoper, die zich één en ander persoonlijk leek te gaan aantrekken, leverde op dat er wél een bijvulling was geweest, twee weken terug. En dat ik de garage maar even moest terugbellen.

Mijn reactie: los van of hij nou onlangs wel of niet bijgevuld zou zijn…. twee keer bijvullen binnen vier maanden tijd… wijst dat niet op een probleem… ? En had hij me daar niet over moeten informeren?

Tja.

Lang verhaal kort: de auto wordt gerepareerd. Op kosten van de verkoper. Nu alleen nog even onderhandelen over wie het vervoer van  en naar de garage gaat doen, want hoe ik moet thuiskomen vanuit dat dorpje als ik het autootje zelf wegbreng weet ik niet.

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen. Bookmark de permalink .

4 reacties op De risico’s van een 2e hands auto kopen bij een particulier

  1. Ivy zegt:

    Dit soort gehannes zou dus voor mij reden zijn om naar een garage dichtbij huis te gaan als ik een tweedehands auto kocht. Voor de garantie en voor de afstand als het karretje ernaartoe moet, om welke reden dan ook.
    Alleen die ergernis al, ’t zou mij € 500 waard geweest zijn om dat gedoe niet te hebben.
    Hopelijk rijdt hij spoedig als een zonnetje mét airco.

    Like

  2. Ach, een mens waagt eens een gok.
    Volgens mij pakt het nog niet zo slecht uit, omdat de verkoper bereid is de kosten van reparatie te dragen. Vind ik al een hele prestatie dat je dat voor elkaar hebt gekregen. Gedoe is het wel.

    Like

  3. propriis zegt:

    Kun je m niet gewoon in de buurt laten maken en de rekening opsturen? Lijkt me logischer. En als hij zogezegd te goeder trouw is, zou dat geen probleem moeten zijn.

    Like

  4. propriis zegt:

    Enne, wat is’t nou geworden? 🙂

    Like

Reacties zijn gesloten.