De zoektocht naar een auto

Waarschuwing: dit is een autoblog voor kerels van mannen en vrouwen.

Een auto kopen als je niet te veel geld wilt uitgeven maar wel een behoorlijke allergie hebt voor “het design” van autootjes in het lelijke goedkope segment is best moeilijk.

De F.ord K.a komt het vaakst bovendrijven in de autozoekmachines.

Maar…. alle respect voor bezitters van een dergelijke auto…. ik wil er nog niet dood in gevonden worden. Een auto met een luier aan. Nee bedankt.

Ook de koekblikken à la Suz.uki W.ag0n en de Hyi.undai At0s kunnen me niet bekoren.

En vervolgens dwalen mijn blikken af naar de veelstedure fi.atje 500. Tja. Ik reed ooit in een snelle Al.fa en naar mijn mening weten italianen gewoon heel goed wat “mooi” is (op de Multivla na) ….

Zo ben ik dus al een week of twee aan het zoeken geweest en al twee weken ben ik ernstig in gesprek met mezelf. Dat gaat niet alleen over design, overigens, maar ook over PK. Heb ik lang genoeg in een ouwe VW bus gereden om het normaal te vinden om nèt iets sneller op te trekken dan peop door een rietje? Maar…. moet ik eigenlijk niet gewoon kijken naar hoe zuinig t autootje rijdt en hoe hoog de belasting is? Kosten en milieu, dus?

Komende maandag ga ik naar een auto kijken. Het verstand en de centen hebben gewonnen maar ik hoef van mezelf niet in een spuuglelijke auto te zitten. Blij zijn is ook wat waard….

Wordt vervolgd, dus.

Mèt fotoreportage….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, dagelijksedingen, energiezuinig. Bookmark de permalink .

25 reacties op De zoektocht naar een auto

  1. Ivy zegt:

    Ik ben nog steeds blij met mijn Fiat Panda. Automaat en met alles erop en eraan (wel een soort van vereiste). Goed te betalen, weinig belasting, je rijdt niet voor gek (vind ik tenminste), maar de volgende keer neem ik een Fiat 500, zo’n grotere uitvoering. Die vind ik echt gaaf.
    Al moet ik eerlijk zeggen dat ik soms ook wel eens denk ‘waar maak ik me druk over’, ’t is maar een auto. Maar zo’n Ka….. nee, die zal het voor mij ook nooit gaan worden.

    Like

    • mariimma zegt:

      De modernere panda’s vind ik te doen. Die ouwe…. hm…. niet mijn smaak… 🙂

      Like

      • Ivy zegt:

        Ik ben al aan m’n derde moderne model toe, houd ervan een beetje nieuw te blijven rijden.
        Heb overigens die oude modellen ook gehad, maar die waren niet echt mooi, ben ik met je eens, maar onverwoestbaar.

        Like

    • propriis zegt:

      Ik heb drie jaar uitgezeten in een ‘moderne’ Panda toen ik godzijdank over kon naar een andere auto. Wat een waardeloze bak! Power was ver te zoeken, strak door bochten kon je vergeten en een drempel over betekende dat je nog een paar minuten lang doorstuitert. En dan de look. Gelukkig nu alweer een paar jaar in een mooiere snellere betere.

      Like

  2. Marie zegt:

    Tw. Ingo heerlijk wagentje, goedkoop in gebruik, snel! En de nieuwe modellen zijn gewoon mooi. Vind ik dan……

    Like

  3. Lonneke zegt:

    Heb je al eens naar een Dacia gekeken?
    Die rijden echt heerlijk!
    Wij hebben een station wegens regelmatig grote spullen vervoeren en 3 kinderen (hebben ook een 7 zitter, kunnen we nog eens iemand meenemen) maar ze hebben ook kleinere wagens.
    Bovendien zijn die zelfs nieuw niet zo duur.

    Like

    • Anoniem zegt:

      Dat merk hebben wij ook gekozen, een nieuwe. Wat meespeelt is dat we niet zelf de kennis of de kennissen hebben om de toekomstige mankementen van een tweedehands goed in te kunnen schatten. In het verleden hebben we tweedehands autos gehad waarbij we na een paar jaar bijna een lopende rekening bij de garage hadden. Wat hebben die aan ons verdiend zeg! En nu hebben we nog wat spaargeld over. Het laat onverlet dat er genoeg aanzienlijk duurdere auto’s zijn die ik zeker mooier vindt. Net zoals ik handgemaakte schoenen erg mooi vindt, en design lampen. Maar die knop kan ik gelukkig uit zetten 🙂
      (Wat bij de D. ook meespeelt, is dat we in onze naaste omgeving hele goede ervaringen hoorden, met het merk en ook met de garage waar de auto in onderhoud was)

      Like

  4. Lily zegt:

    Als er hier een auto komt (was even sprake van maar het universum had weer eens andere plannen, zucht) dan wordt het en tweedehands Duitse Kar.l. Die hebben we als huurauto nu een paar keer gehad en stemt tevreden. Huren van auto’s maakte voor ons ook duidelijk dat het geen Japanse A.ygo wordt, vooral de oudere modellen zijn iets te makkelijk te vergelijken met een botsautootje. Hoewel je ze bij de vrienden aan het Energieweg wel lekker goedkoop kunt huren, als we iets kopen verwachten we meer.
    Succes met de spannende maar ook leuke zoektocht.

    Like

  5. Haha, lekker ongezouten stukje!
    Ik herken het wel. Enerzijds interesseert het me niet (ik denk alleen maar aan hoeveel het kost), maar mijn man heeft er een mening over en ook kennis van. En als puntje bij paaltje komt het ik toch ook wel zo mijn wensen.
    Mijn man heeft ook nog eens hele theorieën over het type rijder van elk merk. Opelrijders rijden altijd te langzaam (80 waar je 100 mag – 60 waar je 80 mag), bmw rijders denken dat ze de weg voor zichzelf hebben en we hebben allemaal zo onze vooroordelen over vw golf rijders. Altijd voer voor verhitte verjaardagsgesprekken :-))

    Liked by 1 persoon

  6. Sas zegt:

    Ga je toch maar overstag om een auto te kopen?

    Ik ben niet zo benieuwd naar welke auto je gaat kopen, heb totaal geen verstand van auto’s, ik ben meer geïnteresseerd in de reden waarom je een auto gaat aanschaffen. Jou kennende (alleen via je blog overigens XD,) heb je een weloverwogen keuze gemaakt 🙂

    Like

    • mariimma zegt:

      Ik kies ervoor omdat ik vind dat mijn bus meer liefde en aandacht verdient dan dat ik uem nu kan geven. Ik heb gemiddeld 2x per week autovervoer nodig voor mijn werk en af en toe privé. Dan is een camperbus niet de handigste keus, zeker niet voor t bussie zelf….

      Like

      • Sas zegt:

        Klinkt als een verstandige beslissing 🙂

        Het busje verdient idd meer dan waarvoor je hem nu gebuikt, ik vind je busje ondanks dat ik niet van auto’s e.d. hou toch wel heel erg leuk

        Liked by 1 persoon

  7. nadasurf zegt:

    Degelijk, betrouwbaar.

    Spacestar 🙂

    Like

  8. Jeannette zegt:

    Ford Fiësta, van inmiddels 17 jaar oud: een topper!

    Like

  9. Janne1950 zegt:

    …’n auto moet het milieu zo weinig mogelijk belasten, veilig en zuinig zijn in gebruik en de aanschafprijs moet niet te hoog zijn. Merk, type, kleur zo onbelangrijk dat ik niet begrijp dat iemand er een punt van maakt!

    Like

  10. propriis zegt:

    Heel benieuwd waar je naar gaat kijken. Ik begrijp je gevoel ij A.lfa. Ik rij sinds kort een Ducati (motor) en ja, Mooi mooier mooist. Je moet af en toe even door de kwaliteit heen prikken, maar MOOI! 🙂 Dat kunnen de italianen zeker. (behalve idd die Multivla hahaha, helemaal eens)

    Succes! Toch een soort cadeautje voor jezelf.

    Liked by 1 persoon

  11. Marije zegt:

    De K.a is nog steeds de grootste miskoop van m’n leven geweest. Wat een K-auto! Goede keus wat mij betreft om niet de doen!
    Daarna met veel plezier in een P.eugeot 106 gereden, heel fijn wagentje, maar de overduidelijke winnaar uit mijn autogeschiedenis: de C.itroen C.1!! Niet moeders mooiste, maar perfect voor de stukjes die ik moet rijden. Rijdt fijn, en bovenal: heeeeeeeel zuinig. Tikte op de laatste tank 1 op 24 nét niet aan (23,9997). En lachen om de wegenbelasting ook.
    Nee, niet de mooiste, dat blijft m’n eerste auto: F.ord E.scort, bouwjaar 1980, knaloranje met zwarte race-strepen, spoiler, kuipstoeltjes, dubbele uitlaat, sportstuur, schuif-kanteldak en last but not least: en muziekinstallatie door de hele auto met subsubsubwoofers. En had ik al gezegd dat hij met gemak 200 deed op de snelweg? Een stijl-icoon! En kostte maar 650 gulden. Maar ja, die reed verre van 1 op 24… 😉
    Succes met het maken van een keuze! Die 500 is een mooie wagen!

    Like

Wat vind jij daarvan?

