Uitgaven: keuzes maken

Volgens de concept stukken van mijn accountant ga ik meer dan 10.000 euro terugkrijgen van de belasting, over 2015. En dan wordt het ook nog eens een druk seizoen, de komende tijd, wat betreft opdrachten. Dus ook: veel inkomsten.

Ik ga financiëel binnenlopen!

Eerder heb ik met mezelf afgesproken dat ik dit jaar 10.000 euro aflos op mijn aflossingsvrije hypotheek. Niet minder en óók niet meer, want aflossen is verslavend, maar sinds mijn woning niet langer meer onder water staat en ik óók ieder jaar bijna 4.000 euro kan bijstorten in mijn spaarhypotheek, wat fiscaal gunstiger is, is de urgentie er gewoon niet meer. 

Aflossen is niet meer mijn aller aller allerbelangrijkste doel, zoals dat in de afgelopen vier jaar wél het geval was. Want hoe je het ook wendt of keert: ik sta niet langer in de min, tijd om de teugels wat te vieren en het leven ook.

10.000 euro per jaar aflossen en ook nog eens bijna 4.000 euro per jaar bijstorten is méér dan voldoende om hypotheekvrij te zijn aan het einde van de looptijd. Veel eerder, zelfs…

Tijdens de zomervakantie heb ik – zoals verwacht – ingeteerd op mijn buffer. Geen inkomsten, immers. En wèl uitgaven. Deze buffer kan echter snel weer worden aangevuld met de facturen die ik vorige week verzond plus de teruggaaf van de belasting.

Dus… alle financiële doelen die ik mezelf stelde ten aanzien van bufferen aflossen en sparen zijn bereikt… Tijd nu, om een keuze te maken in uitgaven die ik misschien wel wil gaan doen….

Hier komen ze:

  1. Onderhoud aan mijn huis. Sinds ik het huis in 2006 kocht is er nauwelijks onderhoud uitgevoerd, met uitzondering van schilderwerk van de gehele buitenkant in 2012. Twee zaken moeten echt gebeuren: een nieuwe mooie zinken regenpijp ter vervanging van het lelijke plastic geval dat nu aan mijn muur hangt. Die al jarenlang verstopt zit en daarom doorgezaagd is waardoor het water er aan de onderkant gewoon uitloopt in plaats van afgevoerd wordt. Hierdoor is mijn kelder veel te vochtig, niet handig. En het plat dak van mijn keuken plus badkamer (uitbouw achter het huis) lekt en moet vernieuwd worden.
  2. Eigenlijk wilde ik haar pas later op zwemles doen, maar Zonne is dól op zwemmen en wil heel graag leren om zonder bandjes te blijven drijven… (ik weet nog niet of we dit ècht gaan doen hoor! Ik heb er zelf geen zin in namelijk… 🙂

… en dan de andere opties.

  • misschien wel een schoonmaakster en/of tuinman zodat ik meer tijd kan besteden aan geld verdienen of leuke dingen
  • ik wil een autootje (mét airco) voor de zakelijke afspraken en privé afspraken buiten Nijmegen. En dan de Sunnybus opslaan, afmelden voor de belasting en verzekering en een roestbehandeling geven om te voorkomen dat die paar plekjes die ze heeft, uitgroeien tot ze in een roestbak veranderd is. Ook is er nog onderhoud nodig van het campergedeelte van Sunny, met name de elektriciteit werkt niet naar behoren waardoor bijvoorbeeld mijn koelkast alleen op de accu werkt en na één dag stilstaan niet meer werkt. Allemaal geen ramp, maar toch fijn als ’t opgeknapt wordt. Ennuh…. eigenlijk wil ik een make-over en grote zonnenbloemen erop laten maken….
  • misschien wel toch die verbouwing van mijn kelder: verder uitgraven, daglicht erin, eigen ingang… waardoor de waarde van mijn woning stijgt… waardoor ik die ruimte kan gebruiken als kantoorruimte (en dus kantoorhuur uitspaar) of waardoor ik een studente in die ruimte kan laten wonen die dan ook af en toe au pair kan spelen voor Zonne. Ik heb al een gegadigde die zó bij ons wil intrekken… (zo’n verbouwing kost wel veelveel geld…)
  • misschien een leuke trip die meer kost dan benzine en camping. Een vliegreisje bijvoorbeeld….
  • toch nog een extra aflossing doen. Daarmee verlaag ik immers blijvend mijn vaste lasten. Maar… deze worden komend jaar sowieso lager omdat ik die studieschuld dan afbetaald heb à 136 euro per maand én volgend jaar ga ik minder voorschot inkomstenbelasting betalen omdat die dan gebaseerd worden op mijn aangifte over 2015. Ik kan dus ook “gewoon” volgend jáár wat meer aflossen. Als het zakelijk goed blijft gaan….

 
Ik heb de neiging om ’t allemaal te doen. Dat kan niet natuurlijk, zó groot is dat geldschip nu ook weer niet. Dat wordt dus prioriteiten stellen en de eerste keuze is het opknapwerk aan mijn huis. Morgen wil ik offertes gaan vragen.

Heb jij nog tips?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, financieel-plan, sparen, SunnyBus, wonen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Uitgaven: keuzes maken

  1. Kreupelgeld zegt:

    Ik kwam afgelopen zomer een camper tegen die ook als kantoor werd gebruikt. Inclusief vergadertafel voor 4. En dat in een gewone camperbus. Aan het einde van de (werk)dag ging het kantoor naar beneden en werd het een kingsize bed. Je zou ook je camperbusje kunnen vervangen door zo’n exemplaar mét airco?

    Like

  2. propriis zegt:

    Ik ken dat gevoel. Veel willen, vooruitgang! Keuzes maken is dan alleen lastig. Ik merk dat ik de aflosmanie van velen niet volg. Wel dat je van het onderwatergebeuren af wil: logisch! Maar niet dat dwangmatig snel aflossen ten koste van leven in het nu. Er is zoveel om van te genieten. En je plannen klinken als een waardevolle aanvulling op je leven. Je lijkt me een type dat verantwoord met geld omgaat, dus wat dat betreft mag het best tijd zijn om ook geld aan te wenden voor lekker leven.

    Enne, lekker dat ‘binnenlopen’. Toch een zorg minder als je bedrijf zo lekker loopt!

    Liked by 1 persoon

  3. Mom4life zegt:

    Wat heerlijk!! Maar wat een keuzes he! Hier ook last van. Als er potentieel geld (of echt geld) is, dan is de wensenlijst opeens zoveel malen langer dan wanneer er geen sprake van geld is 😉
    Wij zouden dit jaar eenmalig op 1 leningdeel 10% van de hoofdsom mogen aflossen, normaal alleen van het leningdeel zelf. Oftewel, hier word ik ‘hebberig en zuinig’ van, want ik zou het zo graag willen doen! (Maarja, er moet ook voor een keuken en auto gespaard worden dus het is geen optie.. Zucht.
    Geniet van je goede vooruitzichten en ik hoop dat het zo lekker goed blijft gaan!

    Mom4life (www.life4mama.blogspot.nl)

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.