Wat ik volgend jaar anders ga doen

Voor mij was het dit jaar mijn eerste zomervakantie met een schoolkind. We hebben samen – zoals altijd eigenlijk – een heerlijke vakantie gehad. Op vakantie gaan is voor ons niet het probleem, daar zijn we meer dan goed in….

Lastiger waren de weken dat zij geen school had, maar ik wel moest werken. Gelukkig is die periode vanaf morgen voorbij.
Onze zomervakantie begon met de Vierdaagseweek, in Nijmegen natuurlijk toch wel een dingetje. Tot mijn grote verbazing bleek de BSO niet alleen op vrijdag, maar de héle week dicht te zijn. Viel dat eens even tegen…. want de laatste week voordat wij op vakantie gaan is altijd erg druk voor mij. Hoe doe je dat, als je kleuterkind de hele week thuis is? (Met hangen en wurgen terwijl de kleuter voor de t.v. is geparkeerd, ’s avonds en ’s nachts en half-half, is het antwoord….)

In de periode ná onze vakantie in Frankrijk dacht ik dat het met drie BSO-dagen wel te redden zou zijn. Dat bleek te optimistisch ingeschat te zijn helaas. Mijn werk laat zich soms wat lastig plannen en dit jaar kreeg ik extreem veel verzoeken voor een afspraak op locatie, en die locaties bleken zich altijd aan de andere kant van het land te bevinden. Het was nog een hele klus om ze in te plannen in die drie dagen. Dus een middagje even rustig emails beantwoorden en aan de slag met uitvoerende zaken, zat er niet meer in. Op zich heb ik ook dáár geen problemen mee: de avonden zijn er immers ook nog. Maar als je de hele dag in een oud busje zonder airconditioning in de hittegolf rond gereden hebt, is het toch lastig op te brengen om ’s avonds echt scherp en actief te blijven.

Volgend jaar ga ik het dus anders doen….

Ik heb besloten dat Zonne volgend jaar tijdens de week van de Vierdaagse, een half weekje uit logeren gaat. Dat geeft mij véél meer tijd en flexibiliteit om mijn dagen in te plannen met werk en – wellicht – eens een avondje de stad in tijdens alle feestelijkheden.

En dan gaan we vervolgens samen op vakantie.

Voor de periode ná die vakantie wil ik de BSO-dagen, die ik nu verdeelde over de week, anders inplannen. Gewoon húp drie dagen achter elkaar, waardoor ik de mogelijkheid heb om haar bij een extreem drukke werkweek gedurende de andere dagen opnieuw uit logeren te laten gaan.

Ja. Veel beter plan.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in singlemum, vakantie, werk. Bookmark de permalink .

11 reacties op Wat ik volgend jaar anders ga doen

  1. Ivy zegt:

    In ieder geval een busje mét airco kopen:-)
    Ik blijf het een lastig probleem vinden en wij hebben het al lang achter de rug, maar bij ons kwam het – voor de duur van 2 weken – op opa’s, oma’s, logeerpartijen bij neefjes en meenemen naar kantoor neer. BSO’s waren er toen nog niet in mijn omgeving.

    Liked by 1 persoon

  2. hvampting zegt:

    Je hebt er vast ooit naar gekeken, maar is een gastouder niets voor jullie? Die zijn vaak veel flexibeler.

    Like

    • propriis zegt:

      Dat heb ik helemaal niet zo ervaren. Veel meer risico dat je bij ziekte of vakantie zelf vervanging moet regelen. KDV/BSO gaat over het algemeen (bij ons) het hele jaar door.

      Like

      • hvampting zegt:

        Gastouder gaat ook vaak via een bureau die in dat soort gevallen voor vervanging zorgt. Mijn ervaring is juist dat een gastouder veel flexibeler is qua uren en de indeling hiervan. De vakanties werden wel samen afgesproken. Maar goed, dat is alleen mijn ervaring hè.

        Like

  3. Meergeldminderstress zegt:

    Wij hadden dit probleem ook, het eerste jaar dat onze oudste op school zat. We hadden onze vakantie al gepland, toen we ontdekten dat hij de middelste weken van de vakantie geen BSO had… Veel extra uitstapjes, wat extra uurtjes tv en een paar extra dagen opa’s en oma’s… En inderdaad: sindsdien zijn we op vakantie als de BSO gesloten is. Veel beter.

    Liked by 1 persoon

  4. Melanie zegt:

    Bij ons is het ook gedoe. Dit jaar hadden we – voor het eerst – en voor 4 weken vrij allebei en tegelijkertijd. Dat maakte onze vakantieperiode relaxed. Normaal splitsen we het op om zo veel mogelijk bij de kinderen te zijn, maar het beperkt wel je tijd samen. Voor jou geldt natuurlijk sowieso dat je het alleen organiseert. Voor mijn (wat eenzelvige) kinderen werkt het niet zo goed, maar in onze gemeente zijn er ook de-hele-dag-durende activiteiten voor kinderen. Speeldagen met begeleiding bijvoorbeeld, maar ik zag ook iets voorbijkomen over pottenbakken 3 dagen lang (overdag). En spotgoedkoop, toevallig. Onze oudste is dit jaar ook op kamp geweest (in nabijheid Nijmegen! Toverkamp. Was superleuk. Mischien wel iets voor Zonne ook?), terwijl de jongste uit logeren was. En nu, in de laatste vakantieweek, zijn ze allebei bij de opa’s en oma’s. LOgistiek nog wel een heel geregel trouwens. Ik vraag me soms af wat ik er aan tijd nou echt mee bespaar. Maar gelukkig vinden ze het leuk bij de grootouders.

    Like

  5. Het blijft altijd passen en meten. En bijstellen. Vorig jaar merkte ik dat de meiden het niet zo heel belangrijk meer vonden dat ze zodra de schoolvakantie begon, thuis konden blijven. Daarom gingen ze dit jaar de eerste twee weken 2 dagen (losse dagen) naar mijn ouders, zodat ik mijn vakantieweken aaneengesloten op kon nemen. Volgend jaar mag het voor mij hetzelfde, vooral omdat dat betekent dat mijn ouders nog gezond zijn.
    Heeft je dochter een logeerplek waar ze graag komt? Want dat is wel belangrijk natuurlijk, anders zit je zelf ook lekker.

    Like

  6. gw zegt:

    een BSO die in de vakantie dicht gaat?? Echt? Dat vind ik echt niet meer van deze tijd.
    Hier gelukkig alle weken open. Dus hoef ik er qua vakantieplanning geen rekening mee te houden.

    Like

  7. Aldoende leert men inderdaad. Er zijn ook hele leuke kinderkampen waar je kind overdag speelt en ’s avonds weer thuis komt.

    Like

  8. Siebrie zegt:

    Af en toe een vriendje uitnodigen? Ik werk deze dagen thuis vanwege een in de soep gelopen planning (manlief is vergeten vrij te vragen…), en oudste (8) speelt elke dag twee uur met een vriendinnetje, jongste (5 jaar) speelt bij mij in het kantoortje, typt af en toe wat op de computer en kan gelukkig zichzelf goed vermaken. Vooral oudste wil vermaakt worden, en dat wordt opgelost door een vriendje op bezoek te hebben.

    Like

Wat vind jij daarvan?

