De spaarhypotheek volproppen

Dus ik nam weer eens contact op met mijn (enige) vriendin van de ABNAMRO. De enige die gewoon eerlijk genoeg was om me te vertellen dat haar collega’s inderdaad verkeerd “advies” gegeven hadden.

Nu ik geen rekeningen meer heb bij deze bank is het extra aflossen immers nòg complexer geworden. Gedoe met verplichte “adviesgesprekken” en papieren rompslomp.
Dus ik bedacht weer een truuk….: zou het mogelijk zijn om de maandelijkse verplichte inleg in de Meegroeihypotheek, die nu op “sparen” staat tegen 5,1%, dusdanig te verhogen dat ik het jaarlijkse maximale bedrag bereik? En er dus geen gedoe nodig is voor de extra bijstorting?

Het antwoord is “ja”.

Dus vanaf volgend jaar stijgen mijn vaste woonlasten: ik leg niet meer maandelijks 35 euro in, maar zo’n 350 euro. En daarop krijg ik dan meteen de rente.
Beter zou ik aan het begin van ieder jaar zo’n storting doen, maar de praktijk leert dat ik op die momenten er niet toe kom: omdat ik dan juist wat krap bij kas ben of omdat ik even geen trek heb in het bankgedoe.

Door alle besparingen van de afgelopen jaren kan ik me deze stijging van vaste lasten prima veroorloven en het goede nieuws is dat ik deze bedragen niet kwijt raak. Het is een spaarpot. Die vrijkomt over 20 jaar of wanneer ik mijn huis verkoop. Heerlijk!!

De rente staat nog vast tot 2021 en ik ga daar de komende vijf jaar nog behoorlijk van profiteren. Toch jammer dat ik dit soort dingen niet 10 jaar geleden bedacht heb.

Die tegenrekening gaat overigens wel echt lekker, zo. Er staat inmiddels bijna 21.000 euro op. Daarmee ontvang ik toch al een dikke 1.000 euro aan rente per jaar en dat bedrag gaat steeds harder oplopen als ik met de maandelijkse regelmaat bijstort en de rente-op-rente erbij tel.

Zo wordt een hypotheek nog bijna leuk…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

10 reacties op De spaarhypotheek volproppen

  1. Luccy zegt:

    Wat een goed idee! Prachtig uitgedacht en ik kan me het plezier indenken, ha…leuk een hypotheek.Groet, L.

    Liked by 1 persoon

  2. Straks plan! 🙂

    Like

  3. Mom4life zegt:

    Hè dat klinkt interessant!
    Maar ik snap het nog niet helemaal… Wanneer zit je dan aan de maximale bandbreedte? Gaat je hypotheek hierdoor niet korter lopen?
    Ik zou zelf ook wel interesse hebben in zoiets, maar mijn ervaring is dat er niet zo hard meegedacht wordt door bank/tussenpersonen.

    Like

  4. Tinus zegt:

    Het klopt ook niet…een meegroei hypotheek is natuurlijk gewoon een KEW. (eigenlijk een woekerpolis maar doordat je op 100% sparen zit is het woekeren eruit gesloopt. Wel betaal je iets meer kosten dan bij een echte spaarverzekering.) De Bandbreedte 1:10 geldt hier gewoon. De hoogste storting mag niet hoger zijn dan 10 keer de laagste storting. (op jaarbasis) Dat het eindkapitaal niet gegarandeerd is klopt omdat je dat ook niet weet bij beleggen of als tussentijds de rente wijzigt.
    Wat wel weer is dat hij gebruikt moet worden voor het aflossen van je woning. De rente inkomsten dit je hebt boven het hypotheek bedrag worden overigens keurig door de belastingdienst aangemerkt als inkomen waardoor dit nog een zure rekening kan worden.

    zo nu ben ik ook weer lui.

    Like

    • mariimma zegt:

      Lees plz (al!!!!) mijn vorige blogs over deze hypotheek inclusief die over de klachtenprocedure over het verkeerd toepassen van de bandbreedte gaan en kom dan maar ‘es terug.

      Like

Reacties zijn gesloten.