Wat ik met de besparing ga doen

Per 1 juni betaal ik niet langer 1.300 euro (plus het gebruikersdeel van de gemeentelijke heffingen, wat óók nog behoorlijk in de papieren liep…) per maand aan huur van mijn kantoor. Plus de kosten voor internet etcetera.

Ik ga nog berekenen hoeveel ik nu eigenlijk gemiddeld per maand bespaar. Vooralsnog is het “gewoon” een boelboelheelveel.

Dat betekent dat ik keuzes kan maken. Want…. ervan uitgaande dat ik een stabiel inkomen blijf houden… ga ik (meer) geld overhouden.

Bovendien kan ik mijn inkomstenbuffer, wat in feite kapitaal van de BV is, verlagen. Deze bedroeg altijd 30.000 euro: goed voor een half jaar zakelijke en privé uitgaven, “voor het geval dat”. Als ondernemer kun je immers fluiten naar enige inkomensgarantie bij calamiteiten.
Maar nu kan die buffer dus omlaag, zeker bij de huidige rente op een spaarrekening is het mijn streven om niet méér geld op de spaarrekening te hebben dan nodig.

Tijd om keuzes te maken dus.

De eerste keuze is gemaakt: een flinke aflossing van de aflossingsvrije à 7.500 euro. Hierdoor stijgt dus de hypotheekschuld van mezelf aan mijn BV, wat uiteindelijk pensioengeld is. Eerder dit jaar loste ik al 4.500 af van privégeld dus het aflosdoel voor 2016 heb ik bereikt.
Ook ga ik weer maximaal bijstorten in de meegroei: ongeveer 3.500 per jaar, ook privégeld.

Tot zover de saaie en verstandige keuzes… 🙂

Want…. eerder besloot ik om mijn aflosverslaving niet langer de enige prioriteit te laten hebben. Mijn tempo is hoog genoeg en ondertussen leven wij vandaag, niet over 20 jaar.
(Hoewel ik overigens niet uitsluit dat ik in december toch nog een extra privé aflossing doe, mochten alle aanvragen uitlopen in een opdracht…).

Maar goed.

Wat ik verder besloten heb?

Ik ga een cursus doen!

Het is een cursus sportpsychologie en mentale training. De cursus duurt een half jaar.
Natuurlijk studeerde ik al psychologie en ik was al een sportcoach, deze cursus gaat me hopelijk wat praktische handvatten opbrengen. Via mijn studie kreeg ik immers vooral verstand van wetenschappelijk onderzoek en gekke mensen en niet zozeer van (top-)sporters begeleiden 🙂 .

Zo maak ik hopelijk weer een stapje die het me mogelijk maakt om mijn vrijwilligersbaan te professionaliseren.

Met het trainerschap zal ik nooit rijk worden maar dat hoeft ook niet. Ik wil gewoon in redelijkheid betaald worden. Mijn andere baan is immers óók heel leuk en levert me voldoende inkomen op om een combinatie mogelijk te maken. Zéker wanneer mijn uitgaven zo snel blijven dalen als in de afgelopen jaren!!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in financieel-plan, geld, hypotheek, sparen, toekomst, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Wat ik met de besparing ga doen

  1. Marije zegt:

    Dat noem ik een supergoede investering!!

    Like

  2. Ontzettend fijn van de centen en wat gaaf om die cursus te gaan doen! I (faalangstige) like!!!

    Like

  3. Gerlinde zegt:

    Succes met de cursus, jij toch heel verstandige dudette!

    Liked by 1 persoon

  4. Wat heerlijk om een beetje te kunnen spelen met geld! Mooi om een deel daarvan in jezelf te investeren in de vorm van een cursus.

    Like

  5. Marianne zegt:

    Ik vind het geweldig 🙂

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.