Een bijkomend voordeel

In de media heb de laatste tijd regelmatig gelezen dat niet alleen (jij en) ik de hypotheek aan het aflossen ben.
Door de lage spaarrente en de – voor de meeste huizenbezitters – hoge hypotheekrente is aflossen een erg aantrekkelijk alternatief voor sparen geworden.


Het zou gaan om een bedrag van 10 miljard per jaar, dat extra afgelost wordt. Eenvijfde van alle Nederlanders lost inmiddels extra af.
Dat bedrag komt dus bovenop de lagere hypotheekschulden van de sinds 2009 lagere huizenprijzen, de strengere regels over meefinancieren van bijvoorbeeld een extra keuken èn de verplichting om een annuïtaire hypotheek af te sluiten, waardoor de hypotheekschuld (en daarmee de rente die je moet betalen) sowieso jaarlijks lager wordt.

Weet je wat ik nou een mooi bijkomend voordeel vind hiervan?

Dat de overheid minder geld hoeft uit te keren aan hypotheekrente-aftrek.

Want hoe blij ik persoonlijk natuurlijk ben met deze woonsubsidie “voor de rijken”, uiteindelijk sponsoren wij via ons belastinggeld, dat via een omweg in de vorm van HRA bij ons terugkomt, de grootbanken. Door de HRA kunnen wij immers we hoge woonlasten aan ze betalen.

Dat de banken nog steeds hoge rentes mogen vragen voor bijvoorbeeld rood staan terwijl ze tegen een nul tarief geld kunnen lenen en zelfs uit niets mogen creëren maakt me boos.
Dus ja. Zo weinig mogelijk van ze lenen, mensen!!!

En mocht je net als ik een deel spaarhypotheek hebben met een relatief hoge rente, stort de tegenrekening hiervan dan zo vol mogelijk!
Niet alleen is dat fiscaal gunstig (want je houdt je HRA) maar ook vang je (bijna want “bankkosten”) evenveel rente op je tegenrekening als dat je betaalt voor je lening.

Gegarandeerd. Daar kan geen puntenspaarsysteem tegenop!!!

En dat belastinggeld dat de overheid inmiddels niet meer uitgeeft aan HRA wordt hopelijk voor betere zaken uitgegeven….!!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, financieel-plan, hypotheek, sparen. Bookmark de permalink .

4 reacties op Een bijkomend voordeel

  1. Het huurwaardeforfait wordt jaarlijks hoger. Het. HRA zou idd afgelopen moeten zijn

    Ik vond de HRA ook altijd fijn geld terug. Geld betalen ipv terugontvangen moet wennen. Vooralsnog betaal ik minder dan dat ik destijds terug ontving.

    Like

  2. Dat vind ik een mooie redenering van je. Waar geven wij ons goeie geld aan uit? Wordt er wat goeds mee gedaan of niet? Daar hou ik zelf ook steeds meer rekening mee.
    Hier geen spaarhypotheek, maar je tip daarover lijkt me een goeie.

    Like

Reacties zijn gesloten.