Van BV naar ZZP

Vandaag (en morgen) ruim ik mijn kantoor uit. De huurperiode van 5 jaar is eindelijk afgelopen.
Ik betrok de kantoorruimte samen met acht werknemers. Dat was nádat de crisis en mijn beroerde management skills al een behoorlijke reductie van mijn team had bewerkstelligd.

Ik had inmiddels een eventuele “groeistrategie” losgelaten en wilde doorkeutelen.
Ook was ik hoogzwanger en eerlijk gezegd denk ik achteraf dat ik de keuze om van een bedrijfsverzamelpand met gedeelde voorzieningen naar een zelfstandige kantoorunit – van zo’n 100 vierkante meter – zonder hormonen in mijn lijf, nooit gemaakt had.

In de afgelopen vijf jaar “kwam ik los” van mijn werknemers en met name nadat de laatste twee op een erg onprettige manier vertrokken, ontdekte ik hoe veel leuker daarmee mijn werk eigenlijk werd.
Nooit meer mopperende medewerkers die 12 soorten thee niet voldoende vonden, om maar eens een voorbeeld te noemen. Maar… vooral…. nooit meer naar kleine en grote leugentjes hoeven luisteren…. en nooit, nee nóóit meer wegzakken in negativiteit.

Maar goed. Ik koos dus voor dat kantoorpand en tekende een huurcontract van vijf jaar. En ik had een jaar later al spijt.

Nu, vijf jaar later, werk ik eigenlijk al tijdenlang gewoon thuis. Alleen om iets te printen ging ik nog naar kantoor, en soms voor een zakelijke afspraak. Omdat het er was.

De tweede helft van dit jaar ga ik dus enorm op mijn zakelijke kosten besparen. Jarenlang heb ik gedacht dat zakelijke kosten eigenlijk niet zo belangrijk waren, want aftrekbaar immers, maar inmiddels weet ik wel beter.
Hoe minder zakelijke kosten hoe minder de druk om omzet te draaien. Zelfs mét die huur van 1.300 per maand hoefde ik de afgelopen twee jaar geen koude acquisitie te doen. En vanaf nu zullen de angstige momenten dat ik mijn bankrekeningen zie slinken naar vier maal nul, nóg minder voorkomen.
Heerlijk.

Dus ja. Even door die zure appel heen. Inpakken en wegwezen.

En vanaf nu is de noodzaak om te werken dus nóg minder geworden. Om dat te vieren deed ik meteen maar even een extra aflossing van mijn hypotheekschuld.

Hoera!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, hypotheek, opruimen, werk, zzp. Bookmark de permalink .

6 reacties op Van BV naar ZZP

  1. Ik kan mij voorstellen dat er nu een last van je schouder gevallen is, zowel financieel als eerder de verantwoordelijkheid voor personeel. Heerlijk die positiviteit. Keep up the good work 🙂 En een extra aflossing voelt natuurlijk ook goed 😉

    Liked by 1 persoon

  2. Michel zegt:

    Ik ben nu vijf jaar zzp-er en dat bevalt prima. Nooit de behoefte gehad om met personeel te werken. Kan me voorstellen dat je discussies van personeel over theezakjes en zo kunt missen als kiespijn. Nu kun je je richten op je eigenlijke werk en ook nog een hoop geld besparen, 1300 euro per maand is niet niks. Succes!

    Liked by 1 persoon

  3. Fijn dat je van dat huurpand af bent zeg!

    Like

  4. Je kunt er denk soms niet onderuit, maar ik zou liever echt niet met personeel werken. Er zitten goede bij, maar je hebt ook echt verschrikkelijke zeurpieten, met een werkmentaliteit van niets. En vaak kom je daar later (te laat) achter. Wel superfijn dat je hier nu vanaf bent. En het klopt wat je zegt; ik heb dan relatief lage zakelijke kosten, maar moet best een stevige omzet draaien om mijn salaris uit te kunnen keren in een vorm die dekkend is voor mijn hypotheeklasten. Als ik privé minder lasten heb, dan kan mijn salaris ook naar beneden en is er minder druk.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Ja eens wat betreft personeel! (Vooral wat betreft arbeidsethos, maar ik ben mosschien ook gewoon te veeleisend, houd niet van die zesjesmentaliteit en al helemáál niet van een 9-5 mentaliteit. Als je een deadline hebt en je wetk is niet af, ga je niet naar huis, punt…)

      Dus jij gaat nu ook met parttime pensioen, nu je huis verkocht is? 😉

      Like

  5. Pingback: En nu gaan we (voorzichtigjes) los: beleggen! | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

