Een roadtrip van een half jaar of langer…

… hoe pak je zoiets aan…?

Echt leuk dat ik zoveel positieve reacties kreeg, toe ik onlangs mijn idee om samen met Zonne een grote reis te maken, bekend maakte.

Echt leuk.

Vooralsnog blijft het echter nog even bij dromen. Het is nogal wat immers. Het idee zou dan immers zijn om de shizel te verkopen en weg te doen: zowel het huis als de spullen erin. Dat heb je niet geregeld in een week… Alleen de echt “toch handig om nog iets te hebben als we terugkomen” spullen, zoals een bed, een bank, een kast en een foto-album, zou ik dan in opslag doen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk om het huis een tijd lang (gemeubileerd) te verhuren, maar dat zou voor mij “plan B” zijn….

Daarnaast zou er dus één en ander geregeld moeten worden in het kader van thuisonderwijs. Ik kreeg al een waarschuwing dat het wel even duurt voordat je dat geregeld hebt. Dat heb ik inderdaad ook al weleens opgevangen…
Vooralsnog googlede ik al een keertje op “leerplicht” en “wereldreis” en heb ik een beetje een indruk gekregen van de te volgen procedure… In het ergste geval krijg je geen toestemming van de leerplichtambtenaar en schrijf je jezelf en je kind uit de Gemeentelijke Basis Administratie. Ik zou dan een vriend van me, die in Frankrijk woont, lief aankijken en ons daar laten inschrijven. In Frankrijk is thuisonderwijs namelijk een recht voor ingezetenen.

Maar het belangrijkste punt is toch de financiën. We zouden een tijd lang geen inkomen hebben. De lasten zouden echter ook een stuk lager zijn: geen hypotheekkosten, geen inkomstenbelasting, geen gas water en electriciteitsrekening en geen kinderopvang. Geen gemeentelijke heffingen en geen abonnementen. Geen internet-en-tv abonnement. Er blijven dan alleen de variabele kosten over die ik nu ook al heb. Plus de reis- en verblijfskosten natuurlijk…

In principe zou ik zelfs een soort van inkomen kunnen hebben in deze periode: een finders fee voor alle opdrachten die bij mij aangevraagd worden en ik vervolgens zou overdragen aan een collegabedrijfje…..

Het gaat me te ver om nu al een berekening te maken, dat ga ik pas doen als mijn spaarrekening nog wat verder gespekt is. Maar … het moet …kunnen….

 

Ik droom vooralsnog gewoon even lekker verder!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dromen, leukedingendoen, Sabatticalreis. Bookmark de permalink .

14 reacties op Een roadtrip van een half jaar of langer…

  1. Lis zegt:

    wanneer gaat het bord weer in de tuin? :p

    ik vind het wel helemaal bij je passen, en ik zie het je ook gewoon regelen en doen… ben benieuwd! wel een blogje per week blijven schrijven dan he, voor ons on-avonturiers die hier achterblijven in de hamstermolen…

    Liked by 1 persoon

  2. Lot zegt:

    Verzekeringen zijn ook lastiger als je onderweg bent en/of je uitschrijft. Bovendien mis je dan ook AOW opbouw.

    Like

  3. Gerlinde zegt:

    Supergaaf om over te dromen. Waar een wil is is een weg. Je kan je altijd nog bekeren tot een of ander -isme waarvoor binnen 25 km geen passende school is dacht ik. Maar misschien mag gewoon pagan ofzo ook wel 🙂 In Frankrijk moet je (volgens vriendin die er heen is gegaan), wel als ouder een bepaald examen afleggen als je thuisonderwijs geeft. Je uitschrijven met onbekende bestemming uit NL kan ook nog. Zit je wel met verzekeringen, maar daar heeft JoHo Verzekeringen misschien wel wat voor. Die kan je ook bellen met advies over zulke zaken. Superaardige mensen!

    Liked by 1 persoon

  4. piet zegt:

    Ik zou mijn huis behouden en de huur gebruiken als financiële basis.
    Dan heb je wat geld in de hand om van te leven. Als je dan ergens een plek vind waar je wil blijven
    Dan kan je nog altijd kiezen terugkomen of daar blijven en alles verkopen.

    Like

  5. Zeilers laten vaker een jaar of langer hun huis zijn eventueel met kinderen. Misschien dat je in die kringen eens kunt vragen wat zij met huis en haard hebben gedaan.
    Huis verhuren is een goede. Je privé spullen opslaan. Nichtje verhuurt haar oude huis aan expats. Gaat goed. Is in Den Haag.

    Like

  6. Wat een heerlijk idee! Ik droom er ook wel eens van. En inderdaad, ik heb dezelfde stappen: eerst geld, dan toestemming van de leerplichtambtenaar, en dan echt mooie plannen maken.

    Liked by 1 persoon

  7. Anke zegt:

    Misschien eerst d deze zomer zes weken op pad. Geen probleem met school huis kun je aanhouden. Leuk voorproefje toch?

    Like

  8. Jantine zegt:

    Wat leuk om hierover te fantaseren! Ik volg sinds kort een weblog van een gezin dat aan een roadtrip is begonnen, misschien vind je dat leuk om te lezen: https://mobilehomework.blogspot.nl/

    Like

Reacties zijn gesloten.