Zelfstandig zijn, dat is heerlijke vrijheid

… natuurlijk moet ik soms gewoon bereikbaar zijn en soms ben ik ook “gewoon alleen mama”. Het is dus zéker niet zo dat ik helemaal nergens rekening mee hoef te houden. Sterker nog, mijn werk hangt eigenlijk van deadlines aan elkaar. Maar gezien mijn ervaring (en de marges die ik stiekem hier en daar inbouw) zijn die deadlines eigenlijk geen probleem. Kwestie van plannen….

Veel van het contact dat ik met mijn zakenrelaties heb, verloopt via email. Dat betekent dat ik niet naast de telefoon hoef te blijven zitten. En omdat ik – gelukkig – geen werknemers meer heb, hoef ik ook voor hén niet bereikbaar te zijn. Ik werk alleen nog met een paar mensen die ik taakgericht aanstuur en die dus geheel zelfstandig, veelal vanuit huis, wat relatief simpele taken voor me uitvoeren.Eigenlijk mag ik het dus zo’n beetje zelf weten. Zelf weten wanneer ik begin met werken: meestal is dat om kwart voor negen, wanneer ik terug ben van mijn dagelijkse ritje naar de school van Zonne. En als haar school uit is dan haal ik haar weer op.

Alleen op donderdag, vandaag dus, gaat ze naar de BSO en werk ik door tot een uur of zes. Ik heb dus eigenlijk twee halve middagen en twee hele middagen in de week vrij. Of ik heb dan “mama-middag”, zoals werkende vaders het zouden noemen.

Ik werk vaak ’s avonds. Avonden zijn echt ondergewaardeerd, wat mij betreft. Al die mensen die urenlang tv zitten staren, hadden – net als ik – ’s middags lekker van het zonnetje kunnen genieten om dan ’s avonds nog even wat te werken. Dat is toch veel fijner?

Ik doe eigenlijk niet aan lunchpauzes, dat heb ik nooit gedaan. Zeker nu, nu het weer zo mooi is, geniet ik echter wèl overdag even van een uurtje niksen in de hangmat (al dan niet met lunch…. hm… oké… eigenlijk is dat gewoon een lunchpauze) dat haal ik dan ’s avonds wel weer in. En ook doe ik af en toe gewoon lekker boodschappen tijdens kantoortijden: heerlijk, zonder kleuter gaat dat drie keer zo snel! Soms, als ik zin kan maken (zo’n twee keer per week) ga ik een half uurtje aan de slag met wat krachttraining voor mijn klimschema: opdrukken, buikspieroefeningen, the works. En oh ja. Soms stofzuig ik even. Of ik ruim de vaatwasser uit. Dat soort dingen, u kent het wel.

Die boterham of salade eet ik ook vaak gewoon bij de computer, terwijl ik doorwerk. Dat ligt dus een beetje aan het weer….

Een jaar of vijf-zes geleden zou ik die structuurloosheid vreselijk gevonden hebben. Ik vond het juist fijn om werk en privé helemaal te scheiden. Dat kwam voornamelijk omdat ik er vanwege niet altijd even lekker functionerend personeel, veel brandjes moest blussen en regelmatig geconfronteerd werd met niet nagekomen afspraken of verkeerd uitgevoerde taken. Daar kreeg ik stress van.

Nee. Dat nooit meer. En lekker een beetje in de zon hangelen om dan vanavond nog een paar uurtjes te statistieken vind ik echt héérlijke vrijheid!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, genieten, werk, zzp. Bookmark de permalink .

2 reacties op Zelfstandig zijn, dat is heerlijke vrijheid

  1. Ik heb ook de neiging om snel een boterham weg te happen voor de lunch, achter de computer. Maar sinds we een hond hebben heb ik echt pauze, want dan ga ik haar uitlaten.

    Like

  2. Marianne zegt:

    Ik heb een hangmat nodig 🙂

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.