“Even een rekening opheffen”

Dus accountant vindt dat het nu toch wel de hoogste tijd is dat ik schoon schip maak met al mijn niet in gebruik zijnde rekeningen bij mijn favoriete bank (not), de ABNAMRO.

Dus na wat zuchten, kop in het zand en andere uitstel tactieken kruip ik vanmorgen in de telefoon.

Voor mijn neus een briefje met

“BE NICE”

En dat lukte redelijk….

 

Ik begin met de zakelijke rekening. Ondanks dat ik een pasje heb dat altijd prima werkte en een vervaldatum heeft in 2019, kan ik er niet meer mee internetbankieren, namelijk. Op zich geen probleem. De rekening is immers van de BV en die is niet meer actief. Ik wil de boel dus gewoon opheffen en klaar. Geen internet bankieren meer nodig…

De juffrouw die ik bel gaat met mij in discussie. Ik moet een ander pasje hebben ontvangen. Het pasnummer dat ik voorlees is het oude. Nee mevrouw ik weet het zeker.

Mijn reactie: “Ik heb nooit een ander pasje aangevraagd, laat staan ontvangen. Deze heb ik al een tijd en de vervaldatum is 2019. Dus hoezo een ander pasje? Dit is gewoon mijn pasje!”
Ik tel tot tien en laat haar weten dat de discussie over pasjes wat mij betreft zinloos is. Ik wil gewoon van die rekeningen af, ongeacht welk pasje. En blijkbaar kan ik niet inloggen, of dat nu mijn schuld is of niet, ik wil weten of het ook anders kan.

En trouwens, mijn accountant wil wel nog even alle bankafschriften.

Oh.

De bankafschriften kosten 5 euro. Per stuk.

Ik laat een geschokte stilte vallen en vraag haar wat dan het bedrag zou zijn dat ik kwijt ben aan het laten verzenden van de bankafschriften die ik had kunnen downloaden als mijn pasje dat niet vervallen is, blijkbaar toch vervallen lijkt te zijn….

Nu is het de beurt van de juffrouw om een stilte te laten vallen… hm… ja… ze snapt wel dat dat misschien niet helemaal een oké is om die kosten in rekening te brengen…..
Ze kan ze wel in mindering brengen. Dan krijg ik de afschriften het gratis.

Oh. Ik doe mijn best om dankbaar te zijn. Maar eigenlijk denk ik dan: als het zó makkelijk is om te beslissen om het toch maar gratis te verzenden, wie draai je dan wél allemaal een poot uit…?!

Ik lees mijn briefje, blijf beleefd en zeg maar even niets.

Of ik de rekening ook kan opheffen? Oh geen probleem, gaat u maar even naar de site. Even links en rechts klikken en blahdieblah. Zo komt u bij het formulier. Ziet u wel? Trouwens, mag ik u nog even vragen waaróm u de rekening wil opheffen?

Ik lees mijn briefje nog een keer en zeg beleefd dat mijn ervaringen met ABNAMRO te vaak frustrerend zijn geweest. Gelukkig vraagt ze niet verder.

“Nu ik u toch aan de lijn heb…” begin ik… “Kunt u me vertellen hoe ik van mijn privé bankrekeningen af kom? Want die heb ik het afgelopen jaar al zo nu en dan proberen op te heffen, maar met wisselend succes. Alleen een spaarrekening met weinig saldo is opgezegd, verder werd mijn handtekening geweigerd…”.

Ik word doorverbonden. Het duurt lang.

Eindelijk krijg ik iemand aan de lijn. De nieuwe juffrouw wil me verwijzen naar de website, waar ik zou kunnen opheffen. Ik ga niet akkoord, leg uit dat ik dat al een paar keer heb geprobeerd en dat ik er geen vertrouwen meer in heb dat ik er via die weg vanaf kom.

Mag ik u trouwens vragen waaróm u de rekening wil opheffen.

Ik tel tot tien en zeg voorzichtig dat ik gekozen heb voor een bank die maatschappelijk onderneemt en van duurzaamheid en klantcontact een prioriteit maakt. Gelukkig vraagt e niet door naar mijn ervaringen met de ABNAMRO, ik hoef niet uit te wijden…

Tja ook telefonisch kan ze niet opheffen, laat ze weten. Ik doe haar een voorstel. Als ik nu met identiteitsbewijs en alle pasjes naar een bankkantoor ga, zou dat succesvol kunnen zijn?

Dat weet ze niet. Ze verbindt me wel even door met iemand die daar meer over kan vertellen.

Ik wacht. Opnieuw. Krijg opnieuw een dame aan de lijn. Ik sla de bullshit over en vertel dat ik een afspraak wil maken op een bankkantoor, om mijn rekeningen op te heffen. Haar reactie dat dat ook via internet kan veeg ik opzij. Ik vertel haar opnieuw dat ik dat niet via internet wil omdat dat niet succesvol is gebleken. Oh. Oké. Mag ik u overigens vragen waarom….?

Nou, pers ik eruit. Liever niet. Ik heb dat al uitgelegd. Ik wil nu gewoon dat mijn vraag beantwoord wordt.

Daar heeft ze begrip voor. Nee een afspraak is niet nodig. Maar het kan zijn dat er op het moment dat ik bij het bankkantoor aanklop, men me laat weten dat het op dat moment niet kan.

Dus het zou kunnen dat ik een kwartier naar het bankkantoor fiets om dan terug te moeten fietsen? … vraag ik zo vriendelijk mogelijk….

Uhm… ja… dat kan…

Dan zou ik toch graag een afspraak willen. En hee ze blijkt “in het systeem te kunnen” om een afspraak te kunnen maken. Wanneer zou u…? Hm oké donderdagochtend of vrijdagochtend… Hm… Ik zie dat ik toch geen reactie krijg van het systeem. Ik ga even met het bankkantoor bellen….

 

 

 

 

 

Mevrouw? Bent u er nog?

 

Ik ben er nog. En hoor dat ze “op het moment even niemand te pakken kan krijgen”. Of ik teruggebeld kan worden?

Ja hoor. Dat kan ik…

 

Inmiddels heb ik geprobeerd om die zakelijke rekening op te heffen. Maar dat blijkt niet te kunnen. Er staat immers nog saldo op en bovendien heb ik ook een flexibelkredietrekening die aan de betaalrekening vastgekoppeld zit.

Dus ik bel weer even terug. En vertel opnieuw dat ik niet de vraag over waarom ik de rekeningen wil opheffen, wil beantwoorden… En word opnieuw doorverbonden naar een meneer die over de felxibelkredietrekening gaat. Die hem opheft. En het bewijs daarvan wordt opgestuurd. Op zijn snelst binnen vijf werkdagen mevrouw, maar misschien duurt het wat langer.

En oh ja dat saldo dat er nog staat? Dat kunt u over laten boeken als u naar een kantoor gaat. Daar kunnen ze dat voor u doen. En nee de zakelijke rekening kunt u daar niet opheffen. Dat kan via internet. Zal ik even met u meekijken om het formulier te vinden waarmee dat kan? Nee? Oké…. Nou nog een fijne dag mevrouw…….

 

Dus….

Ja. Ook jij een fijne dag.

 

Het is nog ochtend. Dus nee ik ga niet aan de wodka. Ik heb niet eens wodka. Ik lust niet eens wodka. Gelukkig maar…..

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in Geen categorie. Bookmark de permalink .

11 reacties op “Even een rekening opheffen”

  1. Mientje zegt:

    Vreselijke bank die ABN, ik ben blij dat ik er weg ben. Ongeveer vergelijkbare ervaringen. Ik zou toch mijn eigen belastingoverzicht moeten krijgen van mijn eigen hypotheek. Maar nee, die gaat / ging naar mijn ex, want ze konden maar 1 adres in het system kwijt.
    Het ging al mis bij het aanvragen van de hypotheek, ze zaten te wachten op een verklaring van onze huisarts uit Den Haag, terwijl we a, niet in Den Haag gingen wonen, b, niet in Den Haag woonden, c geen hypotheekadviseur in Den Haag hadden, d. geen notaris in Den Haag hadden, e, geen makelaar in Den Haag hadden………… Dus hoe ze daar bij kwamen geen idee.
    Toen de bankgarantie, ja die maken we op datum x over, o, dat lijkt me niet , datum x is 2e pinksterdag en dan doen jullie niks. O, dan wordt het een dagje later. Nou dat dacht ik niet, want dan kan mijn overdracht niet doorgaan, dus wordt het voor het weekend. Nou dat kon echt niet want ……… Toen ik dan melde dat ik ze bij deze aansprakelijk zou stellen voor de door mij te betalen boete en bijkomende kosten en dit schriftelijk zou melden bij ze en mijn advocaat kon het ineens wel voor het weekend. Dus ik nog vragen “en wat bij de andere mensen die ook op dinsdag dat geld bij de notaris moeten hebben?” Ja, nou die hebben gewoon pech.

    Ach bij mijn huidige hypotheeknemer is het ook niet alles, maar niet zo erg als bij de ABN.

    Like

  2. Katrina zegt:

    Och… Wat een vergelijkbare ervaring.
    ABN….. ik heb er grijze haren van gekregen.
    Jaren geleden 2 rekeningen proberen op te heffen. Niet gelukt!
    Er staat niets op, ik wil ze gewoon opheffen.
    O jee…. Ik wordt weer kwaad, merk ik. Want ik heb ze nog steeds!!!
    Waarom doet ABN dit?

    Mijn advies: Neem geen rekening bij de ABN. Je komt er nooit meer vanaf!

    Like

    • Zuinigaan zegt:

      Ben ik blij dat ik nooit een rekening bij de ABN heb gehad!
      Mijn moeder wel. Toen ze dood ging, was de rekening vrij gemakkelijk opzegbaar. Ik moest als dochter wel naar kantoor komen met een bewijs van de notaris en daar een serie papieren invullen. Natuurlijk moest ik ook bewijzen dat ik daartoe gerechtigd was. Het maakte niet uit dat ik tijdens haar leven al de enige gemachtigde van haar rekening was.

      Like

  3. marjolein zegt:

    Zet voor de ABN de Rabo en we snappen elkaar;)
    Ik heb ook een rekening van de ABN en behalve een deel van het salaris dat erop wordt gestort voor de hypotheek doen we er niks mee en heb tot nu toe geen klachten.Wij hebben dat wel met de Rabo, wat een bank zeg!! aarrrghhhh..Maar volgens mij zijn alle banken gewoon zo.

    Like

  4. Lis zegt:

    Ik heb een paar jaar terug onze drie privé-rekeningen en twee zakelijke opgezegd bij de abn. Ik ben het kantoor ingelopen met passen en idkaarten, en stond een kwartier later weer buiten, zónder een abnrekening. Misschien toch gewoon proberen? Kun je gelijk langs de slijter terug als het niet lukt…

    Like

  5. Marianne zegt:

    Gewoon niet weggaan tot het gedaan is…en die fles op de heenweg halen en meteen meenemen….voor de zekerheid. Neem dat briefje trouwens ook maar mee 😉

    Like

  6. Je mag van mij best een stuk Tony choco lonely hoor 😉

    Liked by 1 persoon

  7. Pingback: Losse eindjes wegwerken | Mariimma

Wat vind jij daarvan?

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s