Zwemles

De één na de andere vierjarige begint ermee, de laatste tijd. Omdat er plaats was. Wachtlijstproblematiek, blijkbaar.

“Ja het is nog wel jong maar ach dan kan hij mooi eerst watervrij worden” wordt er gezucht.
“En als ze dan een jaartje ouder is, is ze misschien sterk genoeg om echt te gaan zwemmen.” denkt een ander hardop.
“Tja je moet toch investeren in je vakantie, dat je over een jaartje lekker kunt blijven liggen.” hoorde ik laatst.
“Ze is wel helemaal kapot na de zwemles” vertelde iemand.

Tja.

Ik denk maar één ding.

Geen haar op mijn hoofd!

Wij gaan ook weleens zwemmen hoor, vrij regelmatig, zelfs. Lekker spelen. Dolfijntje, ook onder water . Van de glijbaan af. Emmertjes vullen en omgooien. Van de rand af in het water springen.

Ikzelf was een jaar of zeven, toen het schoolzwemmen begon. Ik was “watervrij” hoewel dat toen nog gewoon “niet bang in het zwembad” heette. En door alle waterpret in de zomervakanties bleef ik al soort van drijven.
Toch vond ik het zwaar: die baantjes trekken en het watertrappelen. Een minuut voelde als een half uur.

Bovendien zeggen ook de ontwikkelingspsychologen: een kind van 4 heeft nog niet het concentratievermogen en de motorische vaardigheden om ergens “les in te krijgen”, ik ben het daarmee eens.

Dus nee ze hoeft nog niet op zwemles. Ze hoeft nog helemaal niks namelijk.
Ze mag lekker kleuter zijn en lekker spelen. En spelend sterker worden.
En als ze een jaar of zeven is dan komt het vanzelf wel een keertje.

En dan zal je zien dat als zij later misschien een kind heeft, dat kind als jong kleutertje al….

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen. Bookmark de permalink .

29 reacties op Zwemles

  1. Nicole zegt:

    Wij zijn met zwemles begonnen toen dochter vijf was en dat ging prima. Geen doodmoe kind na afloop (ze zwom op vrijdagmiddag tussen 4 en 5) en ze kon het goed bijbenen. Binnen een jaar had ze A en niet lang daarna ook B. Niet extreem snel maar zeker ook niet lang. In C had ze geen zin en dat hoefde ook niet. Ze hebben op school ook elke maand zwemmen ipv gym dus bijhouden doet ze het wel. Als we op vakantie zijn ligt ze de hele dag in het zwembad of de zee. Sinds ze in groep 7 zit gaat ze af en toe naar disco zwemmen en de ouders wisselen elkaar af om te kijken.

    Like

  2. Lot zegt:

    Het ligt aan de situatie. Mijn ouders en oma en opa hadden pleziervaartuigen en we waren dus de hele zomer op het water. Met toen nog ouderwetse zwemband heb ik al vanaf 2 leren zwemmen spelenderwijs. Met 4 echt op les maar toen kon ik het eigenlijk al. Ik mocht alleen niet afzwemmen want ik had een rare slag met 1 been en die is er ook nooit meer helemaal uitgegaan.
    Alle kinderen in onze omgeving konden dus vroeg zwemmen/zich redden.

    Like

    • Lis zegt:

      Hier hetzelfde, ik kon al jaren zwemmen en moest toen alsnog op zwemles omdat ik niet bij de waterpolovereniging mocht zonder diploma (ik was toen 6). Mijn hele familie heeft op vakantie leren zwemmen, maar de meeste hebben helemaal geen zwemdiploma. Ja, vroegah kon dat prima 😀
      Mijn dochter is bij 4 begonnen met zwemles, dat gaat heel goed. De andere kinderen zijn ook watervrij en zal ik ook bij 4 in de zwemgroep inschrijven. Ik heb wel gekozen voor een klein klasje met kindjes van gelijke leeftijd, en dat werpt vooralsnog zijn vruchten af. Ze gaan mooi gelijk op, en hebben dolle pret. Hopelijk kan ze deze zomer afzwemmen voor haar diploma. Oververmoeide kinderen die tegen hun zin in moeten leren zwemmen heb ik er nog niet gezien. Misschien verschilt dat ook per zwembad/juf/aanpak/groep/weetikhet. Maar mochten de mijne zo reageren zou ik ze acuut van zwemles halen, plezier in het zwemmen vind ik echt het belangrijkste.
      Tijdens de zwemles ligt de rest van de familie in het andere bad vrij te zwemmen, en na de les sluit dochter aan. Elke week zwemmen vanaf baby maakt dat ze eigenlijk altijd watervrij zijn, ze weten niet beter dan dat papa ze eens per week met een grote boog in het diepe gooit en ze zich naar hartenlust van de glijbanen en springplanken werpen.

      Like

  3. san zegt:

    Onder de vijf jaar heeft zwemles eigenlijk geen zin. Vanaf vijf is zwemles in een kleine groep een keer per week op een niet te laat tijdstip eigenlijk het beste.En minimaal A en B halen En daarna inderdaad bijhouden.

    Like

    • mariimma zegt:

      Wow dat klinkt als deskundig. Zwemjuf?

      Like

      • greet zegt:

        Bij ons zwembad mogen de kinderen niet eens zwemmen onder de zeven jaar. De motoriek van kinderen is er nog niet klaar voor. Verder hebben ze hun leven vol met wennen aan school en groeien. Aan water wennen en spelen kan hier wel, dat geeft ze een kleine voorsprong bij de zwemlessen.

        Liked by 1 persoon

      • mariimma zegt:

        Ja aan water wennen, daar is niets mis mee. Ik vind dat in 1e instantie een opvoedtaak. Zouden ouders dat tegenwoordig uitbesteden aan een zwemjuf? Misschien dat die kinderen dáárom zo lang op zwemles zitten…..

        Like

  4. Sis zegt:

    Sorry, maar wat een onzin! Ik ben wel zwemonderwijzer en heb vele kinderen leren zwemmen. Sommigen waren er met 3,5 aan toe, anderen op 9 jarige leeftijd. Ik heb wel eens ouders aangeraden t kind een half jaar van zwemles te halen omdat hij er niet aan toe was. Te klein, niet sterk genoeg en motorisch nog niet zo vaardig. Een half jaar later ging t prima. Maar ik had ook een meisje van 5! dat haar c-diploma al had! Niet sterk, uiteraard niet groot, maar keurige slag en beheerste alle onderdelen.
    Kortom, op geleide van de kracht en vaardigheden van het kind afgaan: prima.
    Je kind pas later op zwemles doen omdat jij zwemles als zwaar hebt ervaren: in mijn ogen geen goed argument.

    Like

  5. De reactie hierboven geeft maar weer eens aan hoe dit per kind verschillend kan zijn ;-). Maar als ik jouw dochter een beetje ken vanuit je berichten dan zou ik inderdaad nog lekker even wachten. Mijn dochter vindt nieuwe dingen snel spannend, gaat over zaken als ‘onder water zwemmen’ heel diep nadenken dus hier bewust gestart in groep 3. Ze doet het nu prima. Niet al te snel maar wel vooruit. Succes straks ;-).

    Like

  6. Jolanda zegt:

    Volgens mij waren mijn kinderen 6 of 7 toen ze op zwemles gingen. Toen ze net op de basisschool zaten vond ik zelf zwemlessen ernaast nog wat te veel van het goede. Maar ik ben dan ook een moeder die snel voor rust kiest (ze moeten al genoeg) en niet te veel verplichtingen. En we hebben hier weinig open water in de buurt. Natuurlijk gingen we wel “zwemmen” (lees: in ondiep water spelen) maar dan bleef ik er altijd bij in het water. Ik zie ook de noodzaak niet zo van op heel jonge leeftijd al leren zwemmen. Maar het blijft natuurlijk altijd een persoonlijke keuze (hoewel ik mij wel eens afvraag in hoeverre sommige ouders de keuze bewust maken of gaan omdat iedereen het zo doet…….)
    Groet, Jolanda

    Like

  7. Mascha zegt:

    Mijn neefjes zijn beiden met 5 jaar en 2 maanden begonnen aan zwemles. 1 keer per week 45 minuten. Ging prima. Beiden wel ook daarvoor regelmatig naar zwembad dus beiden watervrij. Beiden hadden na ruim 1 jaar A B en C. Jongste zwom zo goed dat zwemclub hem daar graag wilde hebben. Hij wilde dat niet. Zwemt nog steeds heel graag maar als sport doet hij liever tennis en voetbal.

    Like

    • mariimma zegt:

      Mijn oudste neefje startte ook met 5 jaar. Anderhalf jaar afzien. Hij moest blijkbaar door één of ander gat. Uiteindelijk gelukt en toen was mijn zus er klaar mee. Haar jongste startte met 7 en haalde binnen 9 maanden twee zwemdiploma’s. De oudste heeft nog steeds een hekel aan zwemmen.

      Like

      • Mascha zegt:

        Tja. Dat gat. Ik hoor vaker dat dat voor veel vertraging zorgt. Mijn schoonzus heeft met beiden jongens ook aan peuterzwemmen gedaan. Dus ze waren goed gewend aan onder water zwemmen. Ik denk dat het ook echt van het kind af hangt. Mijn neefjes waren en zijn erg sportief en motorisch sterk. Maar met praten en zindelijk worden waren ze weer laat. Hoor je vaker dat kinderen zich niet op alle gebieden tegelijk ontwikkelen. Dat is ook prima juist. Dat maakt ieder kind uniek. Mascha.

        Like

  8. Annelies zegt:

    Zoon met 5,5 gestart met zwemles. Gaat prima volgens de juf , hij doet goed mee en is niet erg moe na afloop. Waarschijnlijk heeft hij rond zijn zesde verjaardag zijn diploma. En nee hij vindt het niet heel leuk. Ik vermoed dat niet komt door zijn leeftijd maar omdat hij sowieso niet zo houdt van dingen die moeten. Dochter is een ander type,die kan niet wachten tot ze ook mag. 5,5 vind ik echter vroeg genoeg dus ze moet nog even wachten.

    Ik vind het zelf heel fijn als ze snel hun diploma hebben omdat wij vlakbij water wonen. Ik laat ze heel graag zelfstandig buiten spelen maar dat water houdt me bij die kleintjes zonder diploma nog tegen (verder vrij veilige speelomgeving). Ze willen zelf heel graag hun diploma omdat ze weten dat ze dan een stuk meer mogen.

    Like

  9. Greetje54 zegt:

    Ik ben ook van mening dat het per kind verschilt. Wij hadden hier de keuze uit lessen bij de zwemclub ( 3 keer per week ) of bij een particulier sportcentrum (2 keer per week ). Bij beide mochten ze vanaf 5 jaar op les. En wij kozen voor 2 x per week, dat leek ons al behoorlijk intensief. Onze oudste was met 5 jaar een sterk, sportief meisje, dat ook nog op kleutergym en muziekles wilde ( en kon dat makkelijk aan )en het zwemmen ging van een leien dakje. Ik denk dat zij makkelijk met 4jaar had kunnen gaan zwemmen. Onze jongste echter, die kwam met 5 jaar echt nog wat kracht tekort en heeft er ook iets langer over gedaan. Hij kon er ook geen andere activiteiten naast doen. Groet, Greetje54

    Like

  10. Mammalien zegt:

    Dochter begon met 4 en een half, snapte het prima, maar miste de kracht. Is gestopt bij B omdat het té zwaar was en ging een jaar later fluitend verder met C. Dus ja, ik snap je punt wel. Aan de andere kant, jongste is nu met zijn 7 jaar zo’n beetje de enige in de klas zonder diploma en dat vindt hij NIET leuk.

    Like

  11. Delphine zegt:

    Op aanraden van de juf van het baby en peuterzwemmen waar we al wekelijks kwamen vanaf de eerste vaccinatie gelijk doorgegaan met zwemles. 1e les met 4 jaar en 4 dagen. 1e les van badje 1 naar badje 3 opgeschoven, en binnen het jaar het Adiploma, erg ongebruikelijk voor dit zeer kritische zwembad. B er gelijk achter aan, om vervolgens voor C uit te wijken naar een ander bad. Dat was een enorme fout. Er werd een verkeerde slag niet gecorrigeerd, de kinderen kregen weinig instructie en aandacht en zo kwamen we weer terug bij het oude bad. Daar moest ze voor zwemmen en eigenlijk terug naar A, maar gelukig mocht ze bij de C groep blijven en was ze uiteindelijk met 7 klaar en kon ze gaan zeilen.
    Nu is ze 10 en door voor zwemvaardigheid na een aantal jaar geen zwemles. Je ziet nu dat er meer kracht is maar dat die goede basis heel belangrijk is.

    Houd er wel rekening mee dat met 7-8 er zwemfeestjes komen waar de ouders van het jobje er vanuit gaan dat ze allemaal tenminste A en B hebben.

    Maar een jaartje wachten kan helemaal geen kwaad.

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja de zwemjuf lobby’t hier ook bij het peuterzwemmen. Ik snap dat wel. Hoe vroeger kinderen beginnen hoe langer het waarschijnlijk duurt totdat ze goed zwemmen.
      Dat is toch mooi meer omzet.

      Like

      • Delphine zegt:

        Kind kon gewoon basis zwemmen, daarom door, niet vanwege de lobby, want bij de meesten raadde ze het gewoon af vanwege het ontbreken van voldoende kracht. En een ruim jaar voor en B is standaard voor 5/6 jarigen bij eenmkwalitatief goede zwemschool.
        Ik heb vriendinnen van dochter mee gehad die abc in een half jaar hadden maar die kwalitatief veel slechter zwommen dan mijn dochter zonde diploma en die ik zelfs nu ze 10 zijn niet mee wil nemen naar een druk zwembad omdat je voortdurend bang bent er 1 van de bodem te moeten vissen.

        Like

  12. Gerlinde zegt:

    Groot gelijk. Jij bent de moeder en jij kent je kind door en door. Je kan prima inschatten of ze het al wel of niet aankan. Je kan nu drie jaar martelen tot B, of ze het over twee jaar in een jaartje tijd allemaal laten halen omdat ze dan meer kracht, vertrouwen en concentratievermogen heeft. Alles moet maar zo vroeg mogelijk tegenwoordig. Vermoeiend.

    Liked by 1 persoon

  13. Het is niet meer heel gebruikelijk om vanaf 7 jaar met les te beginnen. Maar het kan natuurlijk prima. Er valt zeker wat voor te zeggen. Uithoudingsvermogen is beter, motoriek beter ontwikkeld. Nadeel is dat je heel goed moet opletten in de buurt van water zolang je dochter geen diploma heeft en uitnodigingen voor zwemfeestjes zul je moeten afslaan. Ik heb wel oudere kinderen gezien bij de zwemles, maar ik had de indruk dat dat was uitgesteld vanwege financiële redenen.
    Wij hebben net ons zwemdiploma traject afgerond met de kinderen (A, B en C). Weer een sentimenteel moment van omzien naar iets dat niet meer terugkomt.

    Like

  14. Martje zegt:

    Mijn dochter had zichzelf vorig jaar al zwemmen geleerd (3jaar)..en vond dat ze geen zwembandjes meer nodig had…): ze kon het nog niet..met haar afgesproken dat als ze 4 jaar was op zwemles mag..nu begonnen met de badmeester afgesproken dat ze gerust een hele poos over de diploma halen mag doen of ze nu op sport zitten of zwemmen. ..blijkt dat het groepje allemaal klein 4 jaar het boven verwachting goed doet…zul je altijd zien..hoe dit komt? Waarschijnlijk omdat ze minder hard nadenken en het op natuurlijke wijze leren..en een super goede zwemleraar…
    Mijn dochter is na het zwemmen totaal niet moe..
    En voor mijzelf een uurtje rust..(:
    Bij mijn zoon heb ik wel gewacht met zwemlessen binnen een jaar a en b! (5 jaar) ook om de redenen die jij hebt..en meestal zet ik dat bij de tweede door…Tot nu toe geen spijt..en waarschijnlijk met de zomervakantie al hard op weg naar haar zwemdiploma.. (:

    Like

  15. Nienke zegt:

    Mijn beide dochters hadden met 5 jaar hun a diploma. Opa en Oma hadden een boot en hun kleinkinderen mochten regelmatig een weekje mee. Hoewel ze dan altijd allebei een zwemvest droegen als ze aan boord waren een diploma vond Opa toch wel zo veilig. ( schijnveiligheid natuurlijk maar toch) Allebei dochters zijn toch steeds van die waterratten

    Like

  16. conny zegt:

    Hier de knuppel in het hoendehok. Alle drie onze zonen met 4 jaar op zwemles gedaan. De oudste deed er tien maanden over om het A diploma te krijgen. De tweede zes maanden en de derde 3! maanden, Ze hadden voor hun 5 verjaardag alledrie hun b diploma.

    Like

  17. Melanie zegt:

    Wij hadden bedacht dat we zouden wachten tot de jongens 6 jaar waren voordat ze op zwemles zouden gaan. Maar de oudste was bijna 5,5 en wilde heeeeel graag zelf op zwemles. Nou is die oudste geen fysiek ingesteld kind, dus wij waren blij met de interesse en meneer mocht op zwemles. Onze verwachting was dat het wel even zou duren, want nog jong, niet fysiek ingesteld etc. En dat klopte. Ruim een jaar later nu, en hij zwemt inmiddels sinds kort met kleren, maar het A-diploma zal wel na de zomer worden. Dat geeft niet. Hij heeft er lol in, en wij hebben er geen druk op gezet. De jongste ging aanvankelijk niet mee naar de zwemles van de oudste, maar na een visite kon het een keer niet anders en stond hij aan de rand van het zwembad te kijken. In zijn zwemkleding, nota bene, want bij de visite hadden ze in een badje gespeeld. Hij stond te popelen en mocht meedoen van de zwemjuf. Hij was toen dik 4,5 jaar. Dus daarna hij ook op zwemles. Hij is een stuk fysieker en werkt zich een slag in de rondte, maar begint nu, 10 maanden later, pas echt de techniek onder de knie te krijgen. Ik ben blij dat onze verwachtingen niet hoog waren. Het gaat erom dat ze het leren, elk kind in het eigen tempo. Van ons hadden ze een stuk later mogen beginnen, maar hun eigen motivatie was ons ook veel waard. Wij hebben wel echt gezocht naar een zwemlesaanbieder die geen hele lange lessen geeft (die van ons hebben 45 minuten les, geen uur of zelfs anderhalf uur) en we hebben gezocht naar een chloor-vrij bad. Ze zwemmen nu in een bad wat met zout-elektrolyse gezuiverd wordt: dus geen rode ogen, geirriteerde huid, en voor de oudste met astma scheelt dat een hoop.

    Like

  18. Grace zegt:

    Hier zoonlief op zwemles gedaan met 5 jaar 9 maanden. Mag hier vanaf 5, maar zijn enorme wachtlijsten. Zoon heeft astma en is zeer tenger, weegt nu met 7 nog maar 19 kilo. Hij is motorisch niet snel en sterkt. Hij had in 4 maanden zijn A, met 1 keer in de week 2 uur zwemmen op zaterdagmorgen. Het was best pittig voor hem. Maar het lukte wel. Daarna heeft hij nog 4 maanden over B gedaan. Dus al met al 8 maanden. Wij hebben gekozen voor een zwemschool waarbij er veel aandacht is voor de kids. Er zijn niet meer dan 12 kinderen en minstens 2 meesters/juffen die in het water staan. Er is geen eng gat, wel een hoepel waar hij doorheen moest. Ik ben nu blij dat hij zijn zwemdiploma’s heeft, hoewel we het niet echt bijhouden….wij zijn niet zulke water ratten…zeker niet in een overvol zwembad met gillende kindjes… Maar hij kan zich redden en weet dat hij het kan. Dat is fijn!
    Zo is het voor iedereen weer anders! Ik heb nog een meisje van twee, dus als we gaan zwemmen, meestal in de zomer in het buitenbad oid, dan hoef ik niet overal oren en ogen te hebben.

    Like

Wat vind jij daarvan?

