Uitgaven door de jaren heen

In 2014 ben ik op mijn uitgaven gaan letten. Echt budgetteren deed ik eigenlijk alleen in 2014, daarna liet ik de teugels een beetje vieren, maar bleef ik wel controleren of mijn uitgaven een beetje in de buurt kwamen van de richtlijnen die ik daarin voor mezelf opstelde.

Inmiddels zijn we dik twee jaar verder en vond ik het leuk om even de balans op te maken. Ik pakte mijn excelletje er dus maar weer eens bij en berekende de maandgemiddelden over 2014, 2015 en 2016.

In de tabel zie je het overzicht.

Naamloos

Wat valt op?

 

  • De kosten van mijn hypotheek zijn gedaald. Dat is wat er gebeurt als je aan het aflossen slaat, je ORV eruit sloopt en overstapt van beleggen naar sparen.
  • Ik betaal meer inkomstenbelasting dan in 2015 maar waarschijnlijk ga ik weer terugkrijgen, zoals altijd. Ik heb namelijk minder inkomen gehad in 2015, vergeleken met 2014 en 2013 en die teruggaaf die “gooi ik gewoon bij het jaar erna”. Mijn aangifte over 2015 is nog niet gedaan.
  • Ik betaal minder kinderopvang omdat Zonne naar school gaat (en dat is goedkoper dan opvangen) en omdat ik minder ben gaan werken. Overigens is het bedrag dat ik kwijt ben aan de kinderopvang, een netto bedrag. De toeslag is er dus al afgehaald.
  • Mijn afdracht voor de studieschuld is gedaald omdat ik eenmalig een extra aflossing deed in 2014. Nog 7 maanden betalen, dan ben ik er helemaal vanaf!
  • Ik bespaarde maandelijks op de energiekosten. Overigens is het bedrag van 2016 wel wat rooskleurig vanwege de welkomstbonus bij overstap en de terugbetaling van teveel betaalde kosten. Die middelt nog verder uit, in 2016.
  • Gemeentelijke heffingen namen in 2015 af vanwege een lagere WOZ waarde en in 2016 behoorlijk toe vanwege een hogere WOZ én omdat de OZB gewoon omhoog ging.
  • Verzekeringen werden niet duurder, ook al lijkt dat zo in het overzicht. Dat komt omdat ik in januari in één keer de zorgverzekering betaalde.
  • Sinds ik een “alles in één” pakket heb en veel thuis werk, zijn de kosten voor tv, telefoon en internet helemaal zakelijk geworden.
  • Omdat ik een eenmanszaak heb en geen BV meer, kan ik reiskosten niet langer declareren en splits ik de vervoerskosten niet meer uit. Ze zijn waarschijnlijk wel grotendeels aftrekbaar, maar dat gaat mijn accountant me binnenkort precies uitleggen.

Alles bij elkaar opgeteld namen mijn vaste lasten sinds 2014, bijna 1.000 euro af!

  • In 2014 kocht ik vaak B- of C-merken. Inmiddels koop ik dat niet meer, maar kies ik bijna uitsluitend voor biologische producten. Bovendien kies ik vergeleken met twee jaar geleden vaker voor wat luxer eten, bijvoorbeeld zalm. Daardoor geef ik meer geld uit aan boodschappen.
  • Ik gaf en geef weinig uit aan mijn huis. Af en toe een kleine reparatie (aan de fiets schrijf ik ook weg op “huis” omdat ik “vervoer” graag zuiver met de auto of de Sunnybus houd), een nieuwe pan, etcetera.
  • Persoonlijke verzorging, ook geen grote kostenpost. Vorig jaar nog luiers voor ’s nachts en in het najaar van die onderleggers die er hard doorheen gingen (het duurde even tot ze ’s nachts zindelijk was…). En ja.. gewoon af en toe zonnebrand, shampoo en zo’n twee of drie keer per jaar naar de kapper… Ik dan. Zonne is nog nooit geweest: die knip ik zelf. Handig hoor, krullen…!
  • Qua kleding blijf ik toch wel wat geld uitgeven aan zomerjurkjes (voor allebei), ondergoed (idem), zwemkleding etcetera. Voor mij een paar truitjes, rokjes en een nieuwe jas. Voor Zonne ook. En wat kledingpakketten. Ik vind 70 euro per maand niet zo veel als ik erbij stil sta dat ik voor mijn werk een andere garderobe nodig heb dan voor dagelijks gebruik….
  • Weggeef. Daar deed ik in 2014 niet aan. Ik kocht wel kado’s maar dat budget haalde ik uit Mp verkopen. Tja. Zo zuinig ben ik gewoon niet meer.
  • Ook kies ik er bewust voor om wat ruimer om te gaan met geld besteden aan “leuke dingen”. Een theaterbezoek bijvoorbeeld, of een weekendje camperen. Of entree voor de klimhal. En ondanks dat 200 tot 245 euro me als een gigantisch bedrag in de oren klinkt, vind ik eerlijk gezegd nog steeds dat ik het écht niet gek maak… In januari kocht ik een zwembadabonnement en vierde ik mijn verjaardag. En in maart gingen we een week op vakantie naar Frankrijk, waaronder een dagje naar Disneyland. Dat waren de grootste kosten. In de andere maanden gaf ik 70 tot 90 euro uit. Dat is luxe en veel totdat ik bedenk dat een avondje sporten, met oppas erbij, me al 22,50 euro kost….

Al met al stegen mijn variabele kosten met ongeveer 300 euro per maand, ten opzichte van 2014. Als je dat afzet tegen mijn besparingen op mijn vaste kosten, dan zou ik met een gelijk inkomen nog steeds geld overhouden.

  • Ook mijn zakelijke uitgaven daalden met bijna 1.000 euro sinds 2014. Ik verwacht dat mijn maandelijks gemiddelde over 2016 nog gaat dalen, aangezien ik inmiddels de huur van mijn kantoorpand voor het laatst betaald heb.

Kortom…

Als je graag vergelijkt met een loonslaaf werknemer, haal dan alle zakelijke uitgaven en de inkomstenbelasting uit het overzicht. Bijna alle mensen met een baas gaan immers uit van netto inkomsten.
In dat geval zijn mijn vaste uitgaven dus ongeveer €1.800. Met de variabele uitgaven erbij, geef ik € 2.600 per maand uit. Best bescheiden vergeleken met mensen in mijn functie. Best ruim vergeleken met veel alleenstaande moeders.
Ik heb als zelfstandige geen recht op enige uitkering, met uitzondering van de Bijstand. Ik bouw geen pensioen op waaraan mijn werkgever meebetaalt en ik heb geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Wel spaar ik. En ik beleg (sinds kort). Ook betaal ik mijn hypotheekschuld af waardoor ik vermogen opbouw en mijn vaste lasten terugbreng. Op die manier hoop ik niet te ver terug te vallen in mijn inkomen, mocht de pleuris uitbreken.

Ik heb in de afgelopen 13 jaar met veel en hard werken een goed bestaan voor mezelf opgebouwd. Dat heeft me veel gekost maar gelukkig levert het me nu ook veel op.
Ik ben blij en dankbaar dat het me lukt om, zonder sociale zekerheden en als solomama, het hoofd koel te houden en te doen waar ik goed in ben, om daar vervolgens goed voor betaald te worden.

Het mooiste vind ik dat ik heb kunnen besparen op kosten waar ik niet blij van word: zakelijke kosten én vaste kosten. Dat maakt dat ik nu minder uren hoef te steken in mijn werk en toch nog geld overhoud om uit te geven aan de dingen die ik nú belangrijk vind: kwalitatief goed eten en leuke dingen doen. Dat is immers onbetaalbaar!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, consuminderen, energiezuinig, financieel-plan, geld, hypotheek, sparen, werk. Bookmark de permalink .

7 reacties op Uitgaven door de jaren heen

  1. Lis zegt:

    Mooi overzicht, die 1000 euro op je vaste uitgaven maken echt een heel groot verschil!
    Belangrijkste is dat je weet wáár je geld naartoe gaat, maar hoeveel je ergens aan uitgeeft is je eigen keuze. Ik stoor me soms aan mensen die alles perse zo goedkoop/zuinig/vrekkig mogelijk doen, omwille van het goedkoop/zuinig/vrekkig. En dan roeptoeteren dat het zonde is om ergens geld aan uit te geven. Ik hou ervan om geld uitgeven aan dingen die het leven fijn maken. Ik ‘bespaar’ graag op zaken die onnodig duur zijn zonder dat ze het leven fijner maken. Dat levert genoeg besparing op, en het leven blijft zijn glans houden.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Oh ja helemaal mee eens! Altijd als ik iets vertel over mijn uitgaven, zit ik te wachten op de eerste die laat weten dat ze 100 euro minder uitgeeft aan boodschappen voor het dubbel aantal mensen….

      Like

  2. Sas zegt:

    Leuk om een kijkje te nemen in je uitgave patroon.
    Ik ben ook een voorstander van biologisch eten, het kost iets meer maar je krijgt er ook echt meer voor terug qua smaak plus dat het beter is voor je gezondheid.

    Groetjes Sas

    Like

  3. Niet-bloggende-Marion zegt:

    Mooi hoor, ik ben zelf ook weleens doorgeslagen in zuinig, zuinig, zuinig en kan nu ook genieten van de vrijheid die de financiële ruimte mij biedt! Fijn om geld uit te kunnen geven aan dingen die je belangrijk vindt :).

    Liked by 1 persoon

  4. Annelies zegt:

    Wow goed gedaan hoor! Mooi dat jaren investeren in jezelf nu zoiets moois oplevert. En super fijn dat je vaste lasten verlaagd zijn. Dat geeft toch een gevoel van vrijheid lijkt me.

    Wat betreft voeding: ik vind eten heerlijk en dan bedoel ik goed eten. Dat hoeft niet duur te zijn maar is het vaak toch wel bij mij, als je het vergelijkt met wat sommige anderen uitgeven. Dus ik kan me heel goed voorstellen dat je kiest je budget op dat vlak niet te krap te maken.

    Like

    • mariimma zegt:

      Dankjewel!

      Het versneld aflossen van de hypotheekschuld startte ik in 2012, nu dus 5 jaar extra aflossingen aan het doen en alles bij elkaar scheelt me dat zonder rekening te houden met de HRA een kleine ton verdeeld over de komende 20 jaar. Ook mèt HRA dus een aanzienlijke kostendaling….

      Like

Reacties zijn gesloten.