Parttime pensioen

Toen ik zwanger was, wist ik het zeker, ik zou parttime gaan werken.

Dat dat ook lukte is een groot geluk. Ik nam immers amper maatregelen om dat mogelijk te maken en het waren de omstandigheden (de financiële crisis bijvoorbeeld) die het mogelijk maakten. En natuurlijk ook het feit dat ik een goedlopend bedrijf had opgezet, acht jaar vóór de geboorte van Zonne. 

Twee weken nadat ik moeder werd, startte ik weer met werken. Mijn zwangerschapsverlof had dus twee weken geduurd, want op de dag dat de bevalling begon zat ik nog aan mijn administratie. Dat kon ik aan en ik besef dat ik geluk heb. Maar ook besef ik dat ik graag langer op die roze wolk was blijven zitten: gaan werken terwijl je nog niet eens fatsoenlijk de trappen naar je kantoor op kunt is best een dingetje.
Zonnebaby ging mee naar kantoor, die eerste weken. Ik kon haar immers nog helemaal niet missen en zij mij ook niet. Ik gaf borstvoeding met Zonnebaby in een draagdoek, terwijl ik gewoon doortypte. Wél in een apart kamertje: de werknemers hoefden niet geconfronteerd te worden met hun half ontklede baas….
Ik leek wel een indianenmoederzakenmevrouw met die draagdoek om me heen gewikkeld en pumps aan.

Vanaf dat ze drie maanden oud was, ging Zonnebaby twee dagen naar een kinderdagverblijf. Oppasoma kwam ook: twee dagen achter elkaar: van een uur of tien ’s morgens – inclusief overnachting – tot de volgende middag vier uur. Wat een luxe was dat: er werd gewoon iedere week een dag voor mij gekookt! Maar al snel verdween die structuur een beetje: oma is – vanzelfsprekend – niet de jongste meer en de twee dagen werden er ééntje, Zonne ging een extra dagje naar de opvang. Ook ging ze nog steeds regelmatig met mama mee naar het werk.

Het kwam er dus op neer dat ik overdag zo’n 24 – 28 uur werkte. Ik moest wel overdag werken. Ik had personeel dat mij eigenlijk niet langer dan een middag kon missen…. De overige uren werkte ik overigens ’s avonds. Dus ook toen werkte ik nog fulltime.

In de loop van de tijd kwam echter het besef dat ik mijn financiële situatie moest aanpakken en dat deed ik.

En nu, nu Zonnekleuter vier EN EEN HALF MAMA is?

Ben ik met deeltijd pensioen…

Sommige aflossers / consuminderaars sparen om vroeger met pensioen te gaan. Dat lijkt me ook wel wat. Maar toch… ik ga ervan uit dat mijn mooiste jaren NU zijn. Dus werk ik parttime. Terwijl ik ook kostwinner ben. Dat kan. Ik heb immers verschrikkelijk in het bedrijf Mariimma geïnvesteerd, sinds mijn 18e. Ik heb mijn uren al gedraaid. En Zonnekind verdient een mama die (niet altijd maar vaak) thuis is. Er is immers geen papa die met haar naar de speeltuin kan gaan als mama werkt.

Dus werk ik vier avonden per week. Ik werk nog maar zo’n 20 uur per week overdag, ik heb drie middagen  per week (én iedere woensdag) vrij, omdat Zonne dan niet op school of de BSO is. Want later is allang begonnen. Een beetje, althans…

Ik kies er dus voor om nu minder te werken waardoor ik misschien langer moet doorwerken.

Waarvoor kies jij?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in consuminderen, dagelijksedingen, financieel-plan, genieten, leukedingendoen, toekomst, werk. Bookmark de permalink .

14 reacties op Parttime pensioen

  1. Dalwinnie zegt:

    Ben ook met pre-pensioen ben nu 42 , werk 4 uur per dag en ga meestal in de middag sporten,wandelen,tuinieren of lekker lezen. Moet ook maar zien of je gezond oud word, daarom kies ik er voor om nu al van mijn vrije tijd te genieten en dan maar wat minder inkomen te hebben.

    Like

  2. Leuk stukje 🙂 . Je vroeg het mij gisteren al. Ook ik heb als jongere flink geïnvesteerd in mezelf (met ook dank aan de toenmalige studiefinanciering van de overheid) en ik pluk daar nu ook de vruchten van. Ik werk ook parttime, namelijk 28 uur per week. Gisteren nog maar weer eens uitgerekend dat ik dan 78% van een fulltime baan werk (als je tenminste 36 uur als fulltime telt).

    Hiermee verdien ik een heel mooi salaris (dankzij de afgeronde studie), waarvan ik ook nog eens lekker kan sparen. En dat doe ik graag, voor de toekomst. Want ik weet niet zeker, of mijn baan wel blijft bestaan. En of ik het wel leuk blijf vinden. Enzovoort. Dus ik denk een beetje aan nu (en werk daarom niet fulltime) en ook een beetje aan de toekomst.

    Liked by 1 persoon

  3. Dalwinnie zegt:

    Ben ook met pre-pensioen met mijn 42 jaar. Werk nu 4 uur per dag en vul de rest van de dag met sporten,lezen,koken,lekker buiten bezig zijn met mooi weer. Je moet maar zien of je gezond oud kunt worden, heb dan liever iets minder te besteden maar veel vrije tijd.

    Like

  4. greet zegt:

    Ik heb gewerkt, maar zelden fulltime, ik wilde moeder zijn, en ervan genieten, mijn kind zien opgroeien, erbij zijn bij de eerste stapjes, fietstochten, haar zien genieten van de maan, een bloem plukken, en ehm als eerste horen over de eerste kus. Mijn slogan was altijd, maak vandaag mooie herinneringen voor later, ofwel, leef nu.
    Ik ben blij dat ik het zo gedaan heb.Net na haar zeventiende verjaardag verloor ik mijn dochter. Mijn hart is gebroken,na zes jaar nóg…ik huil elke dag om haar verlies, nóg…maar ook, ik geniet nog zo vaak van de herinneringen die we samen maakten.

    Liked by 1 persoon

  5. Lis zegt:

    Respect hoor, met zo weinig steun toch in zoveel vrijheid en liefde kunnen leven. Ik vind het echt heel stoer dat je in je eentje een heel gezin vormt voor je meisje 🙂

    Wij hebben ook gekozen voor nu minder werken en straks meer. Ik ben thuis, man werkt nu 0,5 en vanaf september 0,8. Vanaf januari weer 0,6 door ouderschapsverlof, hopelijk een paar jaar want we hebben nog van twee kinderen ‘tegoed’, en met 0,2 per week kun dat best lang uitsmeren. Daarnaast verdienen we beide nog wat bij in al die vrije tijd, de verdiensten daarvan zijn ‘voor de lol’: ik ga er in mijn financiele planning niet vanuit, en we zijn er niet van afhankelijk. Maar leuk is het wel…
    We lossen maandelijks wel wat af op de hypotheek, maar niet extra of versnelt, dat kan ook prima wachten tot later. We kozen destijds bewust voor een goedkoop huis en lage lasten. Sowieso is het huis einde looptijd bijna afgelost.
    Als de kindjes straks naar school gaan, gaan we allebei weer meer werken in die tijd. Maar opvang gaan we nooit nodig hebben, er zal altijd een van ons thuis zijn met het potje thee. Dat vind ik echt heel fijn. De man werkt in het onderwijs dus ook de schoolvakanties zijn gedekt.

    Later is nu, lijkt me afschuwelijk om altijd te pezen voor later en dan dood neer te vallen voordat later begint. Wij gaan uit van ‘goed rond kunnen komen’. Dus nooit tekort komen, alles kunnen doen en ook kunnen sparen voor ‘later’. Maar dan is het ook klaar met werken en verdienen, meer hoeft niet. En meermeermeer al helemaal niet.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Bedankt voor het compliment, Lis.

      Goed om te lezen dat ook jij een balans hebt tussen later en nu. Heel belangrijk, denk ik…

      Like

  6. Marianne zegt:

    Respect hoe je je leven en dat van je dochter hebt ingedeeld. Ik vind het knap.

    Liked by 1 persoon

  7. Nannie zegt:

    Fijn dat het kan én dat je het ook doet.
    Als je het zo bekijkt ben ik trouwens altijd al met pre-pensioen. Ik heb namelijk altijd part-time gewerkt. Dat kan ook met dank aan mijn avondstudie (in die zin dat het inkomen ook part-time nog wat voorstelt) en weinig behoefte aan statussymbolen.

    Sinds de komst van zoon ben ik nog minder gaan werken. Met 24 uur bleven we echter rennen en regelen. We werden er allemaal gestresst van. Nu werk ik 16 uur en dat is nog steeds druk genoeg, maar geeft in totaal meer rust.

    Overigens had ik meer uren kunnen en willen werken als ik deze ’s avonds thuis had kunnen maken, maar daar was de werkgever het niet mee eens. Jammer maar helaas.

    Like

  8. Sas zegt:

    Ik denk dat je het goed doet, nu moet je genieten. Dus parttime werken is zo gek nog niet. En ik denk dat je het goed voor elkaar hebt, en een eigen bedrijf en in je eentje een kind opvoeden, ik vind het echt knap van je 🙂

    Ik ben single en heb altijd heel zuinig geleefd waardoor ik mijn huisje al heb kunnen aflossen. Ik werk nu inmiddels parttime (het is niet nodig om fulltime te werken om mezelf in mijn levensonderhoud te kunnen voorzien). Ik vind het heerlijk, zo heb ik meer tijd voor mezelf. Ik heb echt wel heel leuk werk, mijn werk is ook deels mijn hobby maar dan nog vind ik het heerlijk om niet fulltime aan het werk te hoeven zijn zodat ik niet mee hoef te doen aan de ratrace van deze maatschappij.

    Groetjes Sas

    Like

  9. Mascha zegt:

    Ik geniet vandaag van mijn part-time pensioen. Ik ben 41 en heb tot afgelopen 1 januari altijd fulltime gewekt. Nu 32 uur dus 1 dag vrij. Ik vind het prima zo. Financiël zou 20 uur ofzo ook wel kunnen maar ik vind dat niet nodig. Ik vind sparen en uit kunnen geven (ondermeer reizen) ook belangrijk. Zo is er een goede balans tussen werken en genoeg geld hebben om leuke dingen te doen. Niet alles hoeft geld te kosten maar ik kan genieten van stedentripjes, vakanties, dagje sauna, uit eten e.d. Of tijdens fietstochtje spontaan besluiten om lekker te lunchen op een terras ipv thuis. Aan materiële zaken geef ik weinig uit. Kleding, design, nieuwe spullen intereseren mij minder.

    Liked by 1 persoon

  10. Mooi zoals je het vormgeeft. En er is niets mis met langer door werken later lijkt me.

    Like

Reacties zijn gesloten.