Geel of oranje?

Mijn samenvatting van mijn blog van gisteren….:

 

“Ik vind geel zo’n fijne kleur. Ik word er vrolijk en blij van. Het is licht, geeft energie en het doet me aan de zon denken. Het is ook een warme kleur. Heerlijk, geel!! Kijk er eens naar!”

En de reacties….:

“Ja maar oranje is ook mooi. Oranje is ook warm en vrolijk”.

“Klopt. En fijn voor je dat je geniet van oranje. Maar.. .ik had het dus even over hoe fijn geel kan zijn”.

“Nou zeg…. waarom kraak je mensen af die oranje mooi vinden? ”

“Uhm… pardon me. Ik ben gewoon enthousiast over geel en dáár ging mijn verhaal over… Ik heb niets tegen oranje. Waar lees jij dat?”

“Ja maar sommige mensen die kunnen geel niet zo goed zien als oranje. Dat is toch ook zielig!”

“Uhm…?”

“Waarom blijf jij toch zo hameren op geel? Wat een onzinnige discussie?!!”

 

 

Het mooie van de (goed geschreven) blogs vind ik dat ze me inspireren. Ze geven me een inkijkje in hoe andere mensen leven, hoe ze soms andere keuzes maken, bij voorkeur met de nodige humor en in een vlotte schrijfstijl gebracht. Ik probeer me daarvoor open te stellen en uit mijn comfortzone te stappen. Deze blogs hebben een meerwaarde in mijn leven en Valhalla is daarvan het beste voorbeeld. Ook By Miekk’s blog lees ik graag. Zij deed me bijvoorbeeld beseffen dat ik moest OPHOUDEN om zoveel ontzag te hebben voor mijn naaimachine, maar gewoon aan de slag te gaan.  Ook Anita’s dagboek, Mammalien  en Firma Fluitekruid lees ik graag. Héérlijk positief en regelmatig met een dikke knipoog, I like it!

De blogs Geld is Tijd en Min of Meer zijn voor mij het meest inspirerend geweest om mijn financiën (blijvend) aan te pakken. Bovendien heeft Martine’s blog me geleerd wat de impact van een chronische ziekte kan zijn (hoewel ik natuurlijk hoop dat ze op een dag kan zeggen: “Tja, dat was me wat, ik ben blij dat ik weer lekker dagelijks een fietstochtje kan maken!”). Dat was (en is) een mooie les en ik ben haar daar heel dankbaar voor.

Blogs halen me dus soms uit mijn comfortzone en leren me waardevolle lessen. Ik deed bijvoorbeeld mee aan de Geefmaand en sindsdien heb ik van geven een vast onderdeel van mijn leven gemaakt. Ik leerde budgetteren. Ik leerde over opvoeden, opruimen, hergebruiken en over je dag indelen. Ik maakte een keertje zelf shampoo (geen succes) en ik heb kokosolie in huis. Ik ben daar dankbaar voor.

Er zijn overigens ook blogs die me juist doen beseffen dat ik juist níet zo’n leven wil. En waarom dan. Even waardevol (maar wat minder aardig van mij…).

En vanwege deze ervaringen wilde ik jou gisteren verleiden om eens te gaan sporten. Ik wilde mijn ervaringen delen en mijn enthousiasme overbrengen. Misschien ben ik daar gewoon niet zo goed in als Valhalla (waarschijnlijk niet). Maar meid, je hoeft het van mij niet te doen en je hoeft van mijn geen goedkeuring te vragen voor wat jij doet.

Ja, oranje is ook een mooie kleur. Maar ik gunde jou dat je nét zo genoot van geel als ik….

Doe gewoon lekker je ding. Ook goed!

Reageerde je op mijn blog van gisteren? Ik nodig je ook vandaag van harte uit!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, delen, genieten, positiviteit. Bookmark de permalink .

24 reacties op Geel of oranje?

  1. hestia zegt:

    Haha, ja, eh, er zit gewoonweg verschil tussen meer sporten en meer bewegen en dat verschil is niet altijd direct duidelijk. Dat was het voor mij eerlijk gezegd ook niet direct. 🙂
    Nu wel, dus ik zou zeggen, kom maar op met je trainingsschema, ik doe graag met je mee. 🙂
    Inte

    Like

  2. Lis zegt:

    Nou, mij bereikte je, ik heb weer zin om na de zomer een geel trainingsschema op te pakken en gele doelen te stellen en vooral te genieten van gele resultaten.

    Jammer dat mensen zich zo aangevallen voelen door een verschil alsof het een negatief oordeel over henzelf is. Jammer ook dat het woord niveau er nog bijgehaald werd, daar loopt de discussie helemaal vast. Sporten en bewegen zijn geen twee verschillende niveau’s, waarbij het een hoger/lager is dan het ander. Het zijn twee verschillende bezigheden, zoals bijvoorbeeld ook een boek lezen en een onderzoek naar de invloed van een wekelijks voorleesuurtje op de leesattitude van kleuters niet hetzelfde zijn (kort samengevat, dat is zeer positief :D). Of dat, zoals in mijn favoriete pulptelevisieprogramma ‘ik vertrek’ vaak voorkomt, thuis heel lekker kunnen koken en een horecakeuken runnen niet hetzelfde zijn.

    Ik wikipediade even en kwam deze geweldige definitie van sport tegen: “Sport is lichaamsbeweging met willekeurige, zelfopgelegde, absurde, handicaps.” ‘nuf said.

    Liked by 1 persoon

  3. Je blog van gisteren had ik even gemist.
    Ik vind geel én oranje afschuwelijk als kleur, maar…I love sporten! 😉
    5-6x per week paardrijden en 2x per week bootcampen.
    Begin dit jaar schreef ik er meerdere blogs over.
    Grenzen verleggen, dingen nog beter leren doen en begrijpen, en na het overwinnen van faalangst ook aan wedstrijden gaan deelnemen. Inmiddels op een nivo wat ik niet had gedacht ooit te kunnen en durven. Maar sporten is ook genieten van je lijf gebruiken om je hoofd leeg te maken.
    Sporten is niet hetzelfde als bewegen. Bewegen doe ik de godganse dag, ik loop de benen onder mijn kont vandaan met de levende have en kinderen op het erf. Oké, ik heb over het algemeen ook geen rust in mijn kont…

    Liked by 1 persoon

  4. Hihi ik ben ook dol op geel. Echt. Alleen mijn geel is heel anders dan jouw geel. Ik wandel nu sinds 2 weken om de dag ongeveer een kwartier. Ik word ingehaald door bejaarden en slakken. Maar t is wel topsport. ;-).

    Je zal altijd hebben dat mensen de definities van waar je over schrijft oprekken ;-). Zelf denk ik dat er inderdaad een groot verschil is tussen wat meer beweging opzoeken in het dagelijkse leven of de grenzen van je fysieke kunnen opzoeken mbv t
    rainingschema’s. Dat past niet bij iedereen. Mensen moeten vooral dat doen wat bij ze past en wat ze aankunnen.
    Gewoon lekker blijven schrijven over jouw geel. Want je enthousiasme waarmee jij je passies deelt is heel inspirerend.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Toch blijft het raar dat mensen de neiging hebben om zich te vergelijken en dan in de verdediging schieten wanneer zij het gevoel hebben dat ze misschien minder doen of zijn. En dan boos op mijn worden omdat ik onaardig zou zijn….

      Voor jouw trainingsschema heb ik diep respect! En inderdaad, dat mag je gerust sporten noemen… 🙂

      Like

  5. karin zegt:

    eerste reactie na de eerste regels *Hoe kun je een discussie over kleuren hebben!!!?*
    Duurde even voordat het kwartje viel voor wat betreft de context 😉
    Toch maar even het blog van gisteren lezen (die ik overduidelijk heb gemist).

    On topic. Blogs zijn gewoon leuk en als je een blog niet leuk vind (en je hebt niks opbouwend te melden) dan klik je hem toch gewoon weg. Mensen doen er soms gewoon beter aan om hun drang tot reageren te onderdrukken. Laat los 😀

    Het meest inspirerend aan jou blog vind het vraag en aanbod lijstje. Ik zou dat ook graag willen, maar ik weet niet zoveel zinnigs wat ik mensen kan bieden.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      Misschien zou je eens een weekje bij jezelf moeten nagaan wat je allemaal aan het doen bent, ik weet zeker dat je tot een hele lijst komt. De meeste mensen zijn onbewust bekwaam en hebben soms wat extra’s nodig om te ontdekken: “Hee dat kán ik gewoon….!”. Zo kom je vanzelf op een mooi vraag en antwoord lijstje.

      Ja die drang om te reageren los laten…. lukt me aardig maar niet op mijn eigen blog, hahaha!

      Overigens is het bekend dat de neiging tot negativiteit gewoon sterk aanwezig is. Een negatieve reactie zeg meer over de persoon dan over degene waarop hij of zij reageert. Ik trek het me niet aan, maar houd mensen wél graag een spiegel voor…

      Like

  6. Janne1950 zegt:

    Ik houd nog steeds niet van sport 😉

    Like

  7. Annelies zegt:

    Ja, jouw blog inspireert mij. Ik lees het graag.

    Ik geef je mee hoe dingen op mij overkomen. Dat is mijn gevoel en niet meer dan dat. Ik denk dat het voor ieder mens waardevol is feedback te krijgen hoe je overkomt, ook als je je daarin niet meteen herkent.

    Ik voelde me niet fijn bij de discussie in het vorige blog. Maar ik geloof dat ik nu wel begrijp wat je hebt willen overbrengen na jouw commentaar op boererij zin in. Dat zet mij weer aan het denken en dat is zo mooi van dit soort discussies.

    Ik ga me maar eens opgeven voor een hardloopwedstrijd 🙂

    Liked by 1 persoon

  8. Sas zegt:

    Normaal vind ik je blogjes erg leuk, ik reageer bijna nooit op je blog maar dat komt omdat ik niet veel toe te voegen heb. Je bent volgens mij gewoon een leuk mens 🙂

    De reacties op je blog van gister vond ik maar raar, sommige mensen voelen zich blijkbaar aangevallen.

    Ik hou trouwens ook erg van sport, ik klim ook en ik fiets veel tussen de 400 en 500 km per week.

    Groetjes Sas

    Like

    • mariimma zegt:

      Tja… óf ik heb tussen de regels door laten blijken dat ik neer kijk op bewegen (wat niet correct is, ik kijk daar niet op neer…) óf ze voelen zich inderdaad aangevallen.

      Ach ja… er is in ieder geval reuring, altijd leuk!

      Like

      • Suuz zegt:

        Ik denk dat dat het een beetje is. Het is fijn als je positief blogt over wat jou energie geeft, maar ik vind het niet perse nodig dat jij sport definieert. Wat jij niet kwalificeert als sport doet een ander misschien wel. Jouw waardeoordeel is dan wellicht kwetsend. Als de blogpost enkel moet gaan over wat jou als sport bekoort, dan voegt het niet zoveel toe dat jij dat dan niet vindt.

        Dus wellicht komen daar wisselende reacties vandaan.
        Daarnaast: iedereen voelt zich tegenwoordig aangevallen op van alles, dus ademhalen maar weer 🙂

        Like

  9. je hebt wel wat teweeg gebracht!
    Bedankt dat je mijn blog zo kunt waarderen. En dat terwijl ik helemaal niet sportief ben ….

    Like

    • mariimma zegt:

      Dat sporten inspirerend en energiegevend is, dat wist ik al. Daar heb ik jou niet voor nodig! 😉

      Je zou trouwens mijn stats eens moeten zien…! Vandaag meer dan 2.000 pageviews. Da’s wel wat meer dan normaal zeg maar… en dát over een onderwerp waar de meeste van mijn vaste lezers niet zo veel mee lijken te hebben… interessant!

      Like

      • Wat veel pageviews inderdaad! Het is een interessant fenomeen. Dat je onbedoeld en ongemerkt de neiging krijgt om jezelf te verantwoorden. Omdat er iets aangesproken wordt wat je zelf ook zou willen of waarvan je vindt dat je het zou moeten willen? En dan ga je ‘ja maar’-en. Het is iets wat ik ook wel doe, hoewel ik me probeer in te houden 🙂

        Liked by 1 persoon

  10. Mooi beschreven! En leuk om je favoriete blogs voorbij te zien komen.

    Liked by 1 persoon

  11. astridreinders zegt:

    je vraagt om ook vandaag te reageren dus vooruit maar;-) Ik weet niet zo goed of ik jouw punt begrepen heb, ik denk dat wat Suuz zegt ook voor mij gold. Ik voel me niet prettig bij een oordeel en ik kon het echt niet anders voelen. Mijn fout…
    En ik heb meegeholpen aan de pageviews maar niet vanwegen het onderwerp maar meer door toeval. Ben een onregelmatige bezoeker. Te druk met sporten. Of was het nou bewegen;-))

    Like

Wat vind jij daarvan?

