Inkomsten plannen voor ondernemers

Inkomsten vallen niet helemaal te plannen als je ondernemer bent. Sterker nog: tenzij er sprake is van verkapte loondienst (wat natuurlijk voor veel zzp-ers zo is), is het een russische roulette.
De BTW-aangifte voor het eerste kwartaal is net afgerond en het was een belabberd kwartaal. Ik schreef goede offertes en had goede gesprekken, maar steeds viel het dubbeltje de kant van mijn concurrenten op.

Lastig.

Twaalf jaar ondernemen heeft me echter opgeleverd dat ik geleerd heb niet te snel te wanhopen. Het kan verkeren, en ik kreeg gelijk want de afgelopen twee weken kwamen er twee grote opdrachten bij.

 

Onlangs vroeg mijn zus, die ook overweegt om voor zichzelf te beginnen, hoe ik eigenlijk wist wat ik moest vragen. Nu zijn er voor de bepaling van de hoogte van je prijs veel verschillende benaderingen: kijken naar wat concurrenten vragen bijvoorbeeld. Of kijken naar wat je kosten zijn.

Ik ben geneigd om beide een beetje te doen.
Mijn uitgangspunt is dat ik iets goedkoper moet zijn dan mijn concurrenten. Mijn (potentiële) opdrachtgevers zijn immers niet gek. Ze snappen best dat ik minder overhead heb dan de poeha van een bedrijf als Maurice de Hondt of TNS NIPO.
Dat er in mijn rapporten geen toeters en bellen voorkomen maakt ook deel uit van mijn marketing.

Maar wat zíjn je kosten dan, vroeg zij zich af.

En voordat ik het wist hoorde ik mezelf een erg coherent verhaal vertellen….

Mijn bedrijfskosten bedragen maandelijks gemiddeld zo’n 3.000 euro. Dat zijn bijvoorbeeld kosten voor bedrijfshuisvesting, vervoer, loonkosten voor de inhuur van personeel en overhead als accountantskosten en lidmaatschappen. Ik tel daar ook de BTW bij. Dat klinkt een beetje raar want BTW dat hef je over je kosten en vervolgens betaal je het aan de belastingdienst (minus de BTW die je zelf betaalde aan inkoop) maar ach, ik vergeef het mezelf, ik ben een beetje een stumper als het om zakelijk boekhouden gaat. Ik betaal BTW dus ik zie dat als een uitgave, ik krijg ook BTW en dan is het inkomsten, shoot me…

En ja ik besef ook wel dat mijn kosten hoger zijn als ik veel opdrachten heb en lager als ik geen opdrachten heb. Duh. Een deel van die kosten verdienen zichzelf overigens terug, want voor de inhuur van personeel vraag ik natuurlijk ook gewoon geld.

Maar goed. Gemiddeld 3.000 euro dus. Vanaf komende maand is dat overigens nog maar 2.000 euro omdat de huur van mijn kantoorpand afloopt. Maar dat vergeet ik even voor het gemak. Uitgaan van hogere kosten, dan kan het alleen maar meevallen, toch?

Dan komen daar mijn vaste lasten bij: ongeveer 1.000 euro aan inkomstenbelasting, kleine 1.000 euro aan hypotheekkosten (zonder HRA…) en zo’n dikke 600 euro aan kinderopvang, verzekeringen, gemeentelijke heffingen, abonnementen, energie, studieschuld etcetera.

Ik ben dus, zakelijk en privé samen, iedere maand sowieso vijf en een half duizend euro kwijt. Mijn variabele lasten (boodschappen, kleding, huisraad, benzinekosten) zijn, wanneer ik echt zuinig doe, zo’n 500 euro; een bedrag waarvan mijn zus met kekke laarsjes en regelmatig een leuk avondje uit stijl van achterover sloeg (want zij geeft waarschijnlijk meer dan het dubbele uit aan variabele kosten)…. Dus als ik geen gekke dingen doe zit ik per maand op 6.000 euro dat ik (inclusief BTW kosten) moet verdienen. Uitgaande van 25 uur werken per week waarvan 15 uur facturabel, en vier weken waarin ik niet werk (dat komt eigenlijk nooit voor: ook op vakantie werk ik minstens een uur of vijf per week) kom ik uit op een uurloon van PRECIES 100 euro. Voor sommige branches doe ik lekker 125 euro, gewoon omdat het kan…. en ex BTW, toch leuk die marge (die is dan voor mijn pensioen)….

Overigens factureer ik de kosten gewoon kostendekkend met een kleine marge…

6.000 euro maal 12 maanden is 72.000 euro. Vakantie en eenmalige dingen zoals woningonderhoud etcetera erbij, kom ik op 8.000 euro.

Mijn doel is om het bedrag van 80.000 euro vóór de zomervakantie bij elkaar te hebben verdiend. Het geld dat ná de vakantie binnenkomt (hopelijk ook een leuke belastingteruggaaf, alleen al de HRA is een leuk bedrag…), is voor leuke dingen en vakanties. En aflossen en sparen, natuurlijk, dat ook.

Thuis aangekomen ging ik toch maar eens mijn excelletje opzoeken om te zien wat er naar verwachting vóór de zomer binnen is gekomen. De twee nieuwe opdrachten meegeteld (ieder meer dan 10.000 euro waard) zit ik op ongeveer 60.000 inclusief BTW. Bijna ben ik er dus. En het is mei. Dus de kans is niet zo groot dat ik dit jaar failliet ga.

Toch leuk om even te weten…. en nu ik er zicht op heb dat ik dit jaar wel weer ga uitkomen, betekent dat ook, dat ik nu al iets meer de teugels laat vieren wat betreft die leuke dingen. Want we leven ook vandaag.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in budget, financieel-plan, geld, werk, zzp. Bookmark de permalink .

14 reacties op Inkomsten plannen voor ondernemers

  1. Martin zegt:

    Leuk stuk weer Mariimma. Je noemt volgens mij niet kosten voor een AOV of voor pensioen, voor doe je daar voor?

    Like

  2. Martin zegt:

    Ik bedoel natuurlijk WAT doe je daar voor

    Like

    • mariimma zegt:

      Heb de AOV dit jaar opgezegd… Te duur en als ik echt zo arbeidsongeschikt word dat ik niet meer kan werken zit zelfstandig wonen er ook niet meer in….
      Ik bouw voor die situatie liever reseeves op…

      Like

      • Annamarie zegt:

        Maar eigenlijk doe je je uurtarief dan toch te kort als je geen ziektekostenverz en pensioenvoorziening reserveert?

        Like

      • mariimma zegt:

        Ik reserveer wel pensioen. Ik betaal mijn hypotheekschuld af. Dat is een beter rendement dan sparen.

        Like

  3. Wat een genot dat je dat werk kunt uitoefenen dat je zulke uurlonen kunt vragen en die dus ook worden betaald. Ik heb vanwege zorg nodig en PGB (persoonsgebonden budget)een aantal ZZP-ers in dienst en er wordt steeds maar op bezuinigd op mijn budget waardoor ik veelal niet meer dan 20 euro tot max 25 euro per uur kan betalen (inclusief reiskosten). Dat is best krap voor die groep ZZP-ers die daar hun inkomen uit moeten halen voor omdat het nooit om uren en uren werk achter elkaar gaat. Ik ben dan ook voortdurend aan wikken en wegen hoe ik het werk bij mij toch aantrekkelijk kan maken. Goed plan om ook lekker te genieten!

    Like

    • mariimma zegt:

      Tja. De eerste 3.000 euro per maand die ik verdien ben ik kwijt aan overhead, de volgende 1.000 aan inkomstenbelasting. En een derde van mijn uren verdien ik 0 euro. Reken je even mee? 😉

      Like

  4. anna zegt:

    leuk om te lezen. Meteen een privé-berekening gemaakt voor mijn mini-bedrijfje: bedrijfskosten 300 pm (incl btw), reservering belasting en werkgeversdeel ziektekostenverz. 250 pm, vaste lasten 900 pm, variabele kosten 300 pm = 1750 pm = 21000 per jaar. Te factureren uren per week 12 x 42 weken = 504. 21000/504 = uurtarief 41.66 euro. Ik zit in een sector waar een uurtarief boven 30 euro moeilijk is, maar haal mijn verdiensten gelukkig niet alleen uit freelance inkomsten.

    Liked by 1 persoon

    • mariimma zegt:

      In mijn branche zijn uurtarieven van 175 euro niet ongebruikelijk. Maar dan moet je wel een man in een pak zijn, bij een arrogant bureau werken en zonder met je ogen te knipperen gebakken lucht kunnen verlopen. Daar ben ik niet zo goed in, hahaha….

      Overigens kom ik bij een normaal aantal weken (20 vakantiedagen op basis van fulltime is vier weken) namelijk 48 weken, uit op een uurtarief van 36 euro nogwat. Dat komt beter in de richting van wat gebruikelijk is…

      Liked by 1 persoon

  5. hvampting zegt:

    Wat leuk dat je dit deelt. Vind het heel interessant, zo leer ik nog eens wat. Ik ben jaren zzper geweest maar had hele lage kosten. Ik snap je 2000 euro kosten niet helemaal qua personeel inhuur. Bedoel je hiermee het personeel waarvoor je 85% kunt factureren? En tel je onder deze kosten ook je lease auto inclusief bijtelling? Wel stoer dat je je jaardoel al bijna hebt behaald en dat met 25 uur per week. Petje af! Helena

    Like

  6. Interessant inkijkje! Ik denk dat veel mensen in loondienst de uurtarieven van ZZP’ers hoog vinden klinken, maar dat ze zich nauwelijks realiseren wat je daar allemaal van moet betalen en hoeveel ondeclarabele uren je verder nog maakt. Soms zie ik uurtarieven van ZZP’ers waarbij ik denk: hoe kun je daar nou van leven?

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.