Je bent je omgeving

hands-1438638-640x480Een tijdje geleden meldde ik me aan bij David en Arjan en sindsdien ontvang ik eens in de paar dagen een email met een filmpje waarin een aantal vragen worden gesteld. Vragen over hoe jij in het leven staat, wat je dromen zijn etcetera.

Ik nam de tijd om de filmpjes te bekijken en me vervolgens écht deze vragen te stellen: hoe ziet mijn leven eruit, waar wil ik naartoe en hoe vergroot ik de kans om daar te komen? 

Ondanks dat de meeste informatie voor mij niet nieuw was, vond ik het goed om toch even de tijd te nemen om de filmpjes te kijken en er iedere dag even een paar minuten concreet mee bezig te zijn. Dat is immers ook waarom ik dit blog schrijf: door te schrijven heb ik het gevoel mijn leven meer “vast te houden” en er meer sturing aan te geven. De doelen die ik mezelf stel (groot en klein) en die ik regelmatig nalees, helpen me daarbij. De filmpjes deden dat opnieuw.

Eén filmpje was echt een eye-opener. Daarin wordt ingegaan op je omgeving: de mensen die je om je heen verzamelt. Volgens David en Arjan kun je deze mensen indelen in twee groepen: de mensen die je iets brengen / iets toevoegen in je leven en de mensen die dat niet doen.

Hoeveel A-spelers heb jij?
Er wordt een opdracht gegeven: maak een lijst van de 10 mensen met wie jij de meeste (wakkere) tijd doorbrengt en zet vervolgens een “A” bij de “A-spelers”. A-spelers zijn mensen waar je energie van krijgt, die in je geloven, die je helpen richting je doelen en mensen bij wie je jezelf kunt zijn, bij wie je mag leren en waarnaar je uitkijkt om ermee samen te zijn. Niet-“A-spelers” (X-spelers) zijn mensen die je juist energie kosten: zij zeggen dat gewoon al gek genoeg is, ze gaan ervan uit dat jij het wel allemaal regelt, ze geven je het het gevoel je te moeten bewijzen of dat je het toch allemaal niet kunt.
Door de A-tjes en de X-jes op te tellen, heb je een soort succesverhouding te pakken. Hoe meer A-tjes, hoe meer kans je hebt om je doelen te bereiken.
Natuurlijk hoef je de X-jes niet allemaal uit je leven te gooien. Maar het is wél goed erbij stil te staan dat zij je meer energie kosten dan opleveren, waardoor je misschien wat anders in de relatie gaat staan en meer energie kunt overhouden.
De opdracht hield verder in dat je je belangrijkste A-speler een bericht zou moeten sturen om te vertellen hoe belangrijk ze voor je zijn. Dat deed ik niet. Maar de opdracht gaf me wél meer duidelijkheid over een zoektocht die bij mij al een tijdje bezig is: het “inrichten” van mijn sociale omgeving en – vooral eigenlijk – mijn eigen rol daarin.

Ben jij zelf een A-speler?
Terwijl ik naar het filmpje keek, vroeg ik me meteen ook af: ben ik eigenlijk zelf een A-speler? Ben ik iemand die mensen inspireert en in mensen gelooft? Help ik mensen richting hun doelen en geef ik ze de kans bij me te leren?

Werk
Eén van de keuzes die ik gemaakt heb, bijvoorbeeld, om in mijn werkend leven niet langer meer met personeel te werken. In de interactie met mijn medewerkers ontstond immers altijd hetzelfde patroon: ze voelden voor me aan als een blok aan het been, energie van me vragend die ik eigenlijk niet had. Ik was zéker geen A-speler en ik voelde ergens in mijn onderbuik aan dat ik dat eigenlijk wel wilde of zou moeten zijn. Dat voelde als falen en ik uitte dat gevoel door de schuld bij mijn medewerkers te leggen. Niet eerlijk, maar een patroon dat ik maar niet kon doorbreken. Niemand werd daar gelukkig van en ik ben ermee gestopt.
Ik heb geen personeel meer en daardoor breng ik minder tijd door met mensen die ik ervaar als X-speler.

Klimmen
Een concreet doel voor dit jaar waaraan ik werk, is die 7a die ik wil klimmen. Jarenlang “klom ik er zo’n beetje op los” en ondanks dat daar niets mis mee is en ik het heel gezellig had, merkte ik toch dat het slop er een beetje in kwam. Nu sinds vorige week een extra trainingsmogelijkheid is geopend, bij mij om de hoek, ben ik anders naar het klimmen gaan kijken. Niet alleen train ik met meer structuur, maar ook ben ik gaan zoeken naar extra trainingsmaatjes en ben ik zelf een andere rol gaan spelen in het samen trainen. In de David-en-Arjan termen: ik ben gaan trainen met A-spelers en ik ben zelf ook meer een A-speler geworden. Dat helpt: ik zoek nu meer mijn fysieke en mentale grenzen op in deze sport en daardoor maak ik voor het eerst sinds jaren progressie.
Nu ik zo geïnspireerd raakte door het filmpje van David en Arjan, heb ik meteen maar een oproepje gedaan om nóg meer mensen te vinden die mij kunnen helpen mijn doel te bereiken, en natuurlijk doe ik dat vervolgens ook graag voor hen. Ik richtte ook via Fa.cebo.ok een “train en motiveer groepje” op. Ben benieuwd of dat inspiratie oplevert!!

Familie
Behalve over Zonne, blog ik weinig over mijn familie. Ik vind dat te privé. Maar ook in mijn familie heb ik A-spelers en X-spelers. En soms ben ik zelf een X-speler, soms een A-speler. Ook in deze sociale omgeving valt voor mij veel te ontdekken en ontwikkelen.

De ouders van de klas van Zonne
Nu Zonne op school zit is mijn sociale netwerk enorm uitgebreid, namelijk met alle ouders van de kinderen van haar klas. Soms zoeken we elkaar op: er is een “mam-en-papa chat” waarin ik bijvoorbeeld gisteren mensen vroeg om samen met me naar de speeltuin te gaan. Ik deed dat omdat ik graag een A-speler wil zijn: iemand met initiatieven, iemand die anderen inspireert en motiveert.
En zo hadden we gisteren een leuke en gezellige speeltuindag. Drie ouders besloten om – net als ik – een abonnement af te sluiten, dat lijkt me een goede voorbode van veel zomerplezier!

En jij?
Er valt nog veel meer te zeggen over hoe mensen hun omgeving inrichten: veel mensen denken bijvoorbeeld dat zij daar geen vat op hebben of ze denken er energie van te krijgen om voor de X-mensen te zorgen. Of ze vinden zichzelf niet waard om A-mensen in hun omgeving te hebben.
Graag hoor ik van jou of de vragen van David en Arjan jou ook aan het denken hebben gezet!

 

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in delen, dromen, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Je bent je omgeving

  1. marion zegt:

    Klinkt niet prettig, dat indelen in A-spelers en X-spelers. Het idee alleen al dat familie, vrienden en collega’s elkaar zo gaan benoemen…nou nee. En dan gaan selecteren, zodat je er in je eigen leven profijt van hebt. Het voelt voor mij niet prettig. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je deze indeling goed kunt gebruiken om je sportieve prestaties te verbeteren. Zoals jij dat doet.

    Like

  2. liesbet zegt:

    Ik vind dat de grens tussen, wat jij noemt, een A-speler en een X-speler heel dun en subjectief is. Mijn moeder is hoogbejaard en heeft vrij veel hulp nodig. Ten pas en ten onpas klaarstaan voor haar kost me heel veel energie en vaak heb ik het gevoel te zijn leeggezogen. Mijn moeder laat mij alles regelen gewoon omdat ze het zelf niet meer kan. Behoort zij dan tot de X-spelers omdat ze me veel energie kost en mij alles laat regelen ?
    Neen, volgens mij niet want ondanks ze mij veel energie kost, geeft ze mijn leven een extra doel, een extra dimensie.
    Ik ga niet akkoord met de stelling ‘je bent je omgeving’. Ik vind eerder dat je ‘gevormd wordt door je omgeving’ want allerhande uitwendige factoren beïnvloeden je manier van leven en bijgevolg je leven zelf. Het is dan ook heel moeilijk om mensen in te delen in A-spelers of X-spelers want ik denk dat je bij elkeen zowel eigenschappen van de ene groep als van de andere groep kan vinden.
    Ik ga wel akkoord met de visie van Manon dat je die indeling wel heel goed kan hanteren als het gaat om sportieve prestaties en misschien ook op zakenvlak.

    Like

  3. thelma zegt:

    Ik vind het wel een hele heldere fijne manier. Je hebt vaak energiegevers en slurpers in jè vriendenkring Idem bij familie enz enz. Door daar bewuster mee om te gaan kan het je heel veel opleveren. Natuurlijk als je voor iemand moet zorgen omdat diegene dat zelf niet meer kan, dan hoeft dat nog geen energieslurper te zijn. Het gaat erom Hoe jij je na die tijd voelt. Moe maar voldaan of bekaf en gesloopt? Is het het eerste dan is dat heeeel waardevol. Maar blijkt het toch (te) zwaar te zijn is het misschien goed naar een voor jezelf betere middenweg te zoeken. Ik weet niet of dit is wat jij ook bedoeld mariima?

    Like

Reacties zijn gesloten.