Zakelijk besparen

accounting-calculator-9-1241870-640x480

Waar het me privé prima lukte om blijvend te besparen op mijn vaste lasten (en ook op mijn variabele uitgaven… voor zover ik nog kan achterhalen wat mijn uitgavepatroon was in 2011 en begin 2012…) blijft dat zakelijk toch wat lastiger voor me.

Zodra het over mijn zakelijke financiën gaat, krijg ik de neiging om mijn oren en ogen dicht te doen en héél hard “LALALALALAALAA!!” te zingen.

Dat komt voornamelijk doordat ik jarenlang een accountant had die niet in staat was om met me te communiceren in niet-jargon, waardoor ik al binnen vijf minuten verdwaalde in het gesprek, glazig ging kijken en “ja” ging knikken. Wat ook niet hielp is dat ik eens een poging deed om zelf een aangifteformulier in te vullen, maar daar gewoonweg niet uit kwam. Dan heb ik het niet over de BTW, want dat is niet zo moeilijk. Maar die aangifte inkomstenbelasting voor zelfstandigen… pff… wàt een gedrocht…!

Ik vind en vond het stom van mezelf dat ik dan acuut mijn hakken in het zand zet en alle pogingen om grip te krijgen op mijn zakelijke financiën opgeef.. Het is natuurlijk belachelijk om jarenlang privé het spreekwoordelijke dubbeltje om te draaien, terwijl ik wéét dat ik zakelijk gezien een “lekke geldkraan” heb met een leertje dat écht eens vervangen moet worden….
Overigens is het niet echt een superchaos, hoor! Ik houd gewoon redelijk prima bij wat eruit gaat en erin komt en ik doe geen rare dingen. Ik loop ook niet twee jaar achter met mijn administratie, wat ik af en toe lees van andere zelfstandigen. Ik zie al mijn uitgaven terug en ik weet dan bést dat ik achteraf gezien nooit naar dat dure congres had moeten gaan.
Toch blijft dat hele gedoe met activa en passiva voor mij jargon waar ik me niet in thuis voel. En op de één of andere manier blijf ik er minder moeite mee hebben om “even” 1.000 visitekaartjes te bestellen omdat die dan per stuk goedkoper zijn dan wanneer ik er 100 bestel, terwijl ik bèst weet dat ik die 1.000 visitekaartjes nog in geen tien jaar uitgedeeld krijg.

Dus… waarom bestel ik wèl 1.000 visitekaartjes en géén 10 kilo bruine bonen??!

Het is stom dat ik zo blijf toegeven aan mij aversie tegen zakelijke financiën en stiekem regelmatig nog te veel geld uitgeef. Dus zette ik vorig najaar de eerste stap. Ik stapte over naar een andere (goedkopere) accountant. Eentje die niet in een posh kantoor zit op een A-locatie waar de klanten voor betalen. En eentje die gewoon Nederlands tegen me praat en me niet het gevoel geeft een debiel te zijn (want dat bèn ik ook helemaal niet!!).
Ook ging ik stofzuigen in mijn zakelijke uitgaven. Ik zegde lidmaatschappen op die me niets brachten en ontdekte wat er aan vaste uitgaven overblijft, ofwel mijn “overhead”. Ook dáárin gaat binnenkort veel veranderen want de grootste vaste kostenpost (de huur van mijn kantoor van ongeveer duizend euro ex BTW per maand) zal verdwijnen: per 1 juni kan ik eindelijk weg uit dit inmiddels veeltegrote kantoor waar ik ooit met 12 medewerkers zat (en nu soms met eentje).

Ik overweeg zelfs om een boekje “boekhouden voor dummies” te kopen zodat ik éindelijk begrijp wat nou activa en passiva zijn.

Ik overweeg het, hè…? Ik heb het nog niet gedaan. Want ondanks dat jij dat me nu vast weer haarfijn kunt uitleggen, weet ik bijna zeker dat ik het morgen wederom niet meer weet.

En dat voor iemand die statistiek doet en leuk vindt. Maar… dat vind ik dus echt heel wat anders…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, werk. Bookmark de permalink .

5 reacties op Zakelijk besparen

  1. Lis zegt:

    Haha, goed bezig! ik ben sinds kort weer voor mezelf begonnen, en geniet er juist weer van om wat ‘groter’ te boekhouden dan alleen de privé. Maar dat is dan mijn genante tekortkoming…
    Op mijn beurt krijg ik weer jeuk van herinneringen aan spss en regressieanalyses enzo 😉

    Like

  2. Janny zegt:

    Denk eens terug aan wat je tien jaar terug helder had over je boekhouding. Vergelijk dat eens met wat je nu weet en begrijpt. Dan denk ik dat je er alle vertrouwen in kunt hebben dat je in de toekomst nog meer grip op je boekhouding krijgt.

    Liked by 1 persoon

  3. Ik heb het laatst aan mijn vriend proberen uit te leggen. Voor hem ging een lichtje op, toen hij begreep dat zijn eigen vermogen datgene was, wat overbleef als je alle schulden (alles aan de rechterkant van de balans behalve het eigen vermogen: schulden aan de bank, nog door jouw bedrijf te betalen rekeningen etc ) aftrekt van alle bezittingen (alles aan de linkerkant van de balans: geld op de bank, eigendommen van het bedrijf, voorraad, nog openstaande rekeningen die klanten nog aan jou moeten betalen). Als je alles zou verkopen (dan “verdwijnt” alles uit de linkerkolom) en daarmee eerst alle schulden zou betalen (dan “verdwijnt” alles uit de rechterkolom) dan hou je hopelijk nog wat geld over, en dat is dan je eigen vermogen. Misschien helpt dit een beetje? 🙂

    Like

  4. mariska zegt:

    Ja grappig he, ik draai mijn hand niet om voor multilevel groeimodellen, maar boekhouding met activa en passiva blijft abacadrabra! Hoe vaak ik het ook krijg uitgelegd 😉

    Like

Reacties zijn gesloten.