Beeldschermbeleid

dos-screen-system-failure-1243775-639x389Laatst las ik ergens dat een kind van twee lievelings-apps had op de smartphone van zijn of haar moeder en een dag later sprak ik de buurman, die mopperde dat de oudste dochter van 10 eigenlijk de hele middag aan het chatten was op haar telefoon, met haar vriendinnen….

Tja.

We leven in 2016 en de vooruitgang houd je niet tegen. En kinderen kunnen maar beter zo vroeg mogelijk leren om die apparaten te bedienen. Het kan ook geen kwaad, toch, af en toe vijf minuutjes? En als je ze er van weg houdt dan gaan ze dat later waarschijnlijk toch compenseren en zijn ze des te verslaafder.

Dat soort argumenten…

 

En dat die vijf minuutjes waarschijnlijk regelmatig halve uurtjes worden… ik hoop maar dat ik dat alleen maar denk en dat dat “Echt Niet Zo Is…”

….Hm…..

Het digibord heeft zijn intrede gedaan in de klas en de voordelen zijn legio, las ik in een artikel toen ik daarnaar googelde…: levendigere presentaties, meer interactie etcetera. Het artikel was geschreven door een aantal mensen met een ICT- of PABO achtergrond dus van gedegen wetenschappelijk onderzoek is in dit artikel niet echt sprake. Gelukkig maar, want mijn nekharen gingen een beetje overeind toen ik het las. Het was namelijk een ietwat eenzijdig verhaal….

Helaas was het wèl het eerste zoekresultaat. Terwijl ik specifiek zocht naar wetenschappelijk onderzoek naar de effecten van het digibord. Ook het tweede zoekresultaat was een halleluja artikel.

 

Tja.

 

Ik ben dus helemaal niet zo van de beeldschermen voor kinderen. Mijn meisje wéét niet eens dat mijn telefoon voor haar interessant zou kunnen zijn als speelgoed. Ze mag overigens wel gewoon op de tablet. Iedere zaterdagochtend: dan lees ik een boek in bed en zij kijkt filmpjes op Kindertube. Tot de tablet leeg is. En ik zorg ervoor dat hij al zó leeg is wanneer ze begint, dat ze niet een halve dag op de tablet zit te turen. Zonde van je tijd…!

Gedurende de week vraagt ze nooit naar de tablet. Dan is het immers geen zaterdag.

Ik vind het overigens wel altijd jammer als de batterij leeg is omdat ik dan altijd nét middenin een spannend boek zit, dus… Maar ach… kwestie van even afscheid nemen en een uurtje later zijn we allebei onze verslaving vergeten en gezellig samen aan het puzzelen. Of ik ruim de vaatwasser uit terwijl zij een tekening maakt…

Verder is Zonne gelukkig pas vier EN EEN HALF (dat laatste roept ze er zelf steeds achteraan, sinds twee weken, het hartje…). Er is dus nog láng geen sprake van een smartphone speciaal voor haar. En.. op haar school zijn (vanaf de 1e klas, wat dus groep 3 is) nog gewoon ouverwetse krijtborden. Omdat de juffen graag willen laten zien dat ook zíj soms moeite moeten doen om iets te creëren, een tekening bijvoorbeeld.

Wat beeldschermbeleid betreft, hoop ik dat er voldoende kinderen van die-hard antroposofen en andere hippieachtigen op de school zitten zodat Zonne niet “echt de éééénige mama….!!!” is die op haar 10e nog steeds geen smartphone heeft… Tot nu toe heb ik nog geen beleid hoeven te maken immers en zo lang ze niet geonfronteerd wordt met andere kinderen die wél veel beeldschermstaren, hoeft dat ook niet.

Overigens is er in de klimhal wél een jongetje van een jaar of drie, dat een beeldscherm als oppas heeft zodat papa en mama lekker kunnen klimmen. Zonne vond dat in het begin machtig interessant en zat er als een zombie naast. Nu niet meer, gelukkig. Nu gaat ze gewoon weer lekker spelen. Verstoppertje. Of koppeltje duikelen. Of met de (houten) trein spelen. Of knutselen. Veel leuker….

Misschien loopt ze een ict achterstand op met zo’n mama van de oude stempel. Tja… life’s a bitch.
(maar daar geloof ik niks van…)

 

Maar ze maakt wél hele mooie tekeningen. Veel ook, ze zit in haar productiefase volgens mij.

Ze maakt ze met potloden. Op papier.

En ze kan heel goed knippen.

Doe dat maar eens na. Met je app…

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in opvoeddingen. Bookmark de permalink .

5 reacties op Beeldschermbeleid

  1. Thea zegt:

    Maak je niet bezorgd. Een pienter kind leert die vaardigheden ook supersnel. Creatief zijn en je eigen spel maken, daar leert een kind zoveel van, door ondervinding en oefening, wat het altijd kan gebruiken en wat het computerjongetje voor het merendeel kwijt is als de batterij leeg is.
    Blijf heerlijk zo doorgaan, ze geeft zelf de tijd wel aan dat ze toe is aan iets anders maar dan kan ze dìt ook en hoeft niet overal een handleiding op de laptop (met volle batterij) voor op te zoeken.
    Fijn weekend, groetjes, Thea

    Like

  2. Lis zegt:

    Hier spelen ze wel eens met de ipad of mijn telefoon. Ik vind het belangrijker wát ze erop doen, dan dát ze ermee spelen. Liever een uur Dikkie Dik-verhaaltjes, dan een kwartier balletjes schieten zeg maar… ben degene die de apps erop zet, dus het is allemaal best leuk spul. Geen geestdodende spelletjes met stompzinnige muziekjes iig. Qua tijd, tja, maximaal een kwartiertje per keer, 1-2 keer per week denk ik… Maar dat zal vanzelf gaan oplopen.
    En sowieso blijft het hier ver achter op spelen, lezen, creativiteit. Net als tv kijken en schreeuwend fantasieloos plastic speelgoed en pulp dat doet.

    Like

  3. ikleef zegt:

    Volgens mij doe je het goed! Wij zijn er ook niet van, maar af en toe moet kunnen. Net zoals tv kijken. Alles met mate toch?

    Like

  4. helemaal goed lijkt me. Het komt inderdaad vast snel genoeg je gezin binnen, waarschijnlijk te snel naar jouw idee.

    Like

Reacties zijn gesloten.