Leven zonder creditcard

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Een tijdje geleden zegde ik mijn laatste creditcard op. Ik had al tijden geen betaling meer gedaan via creditcards en aangezien er wèl kosten voor gerekend worden zegde ik op. Mijn aversie tegen banken groeit nog steeds (zéker sinds ik een brief kreeg van de ABNAMRO over de klachtenprocedure naar aanleiding van de verkeerde adviezen die ik kreeg over het bijstorten in mijn spaarhypotheekrekening… maar daarover later meer, als ik wat gekalmeerd ben….!).

Een nieuwe creditcard is zó geregeld, maar mijn eventuele volgende creditcard (abonnement) is dan wel eentje waarover ik nagedacht heb. En voorlopig gaat het prima zonder.Vooralsnog ervaar ik geen problemen (en ja mensen ik ga regelmatig naar Frankrijk en rijd over tolwegen…!). Ik kwam erachter dat ik nog wat “slapende abonnementen”had, zakelijk, die aan deze creditcard gekoppeld bleken te zijn en dus lukte het me wederom om te besparen op mijn “vaste” uitgaven, dit keer zakelijk.
En héél soms bestel ik iets via internet waarvoor in eerste instantie alleen een creditcardbetaling mogelijk is, maar via zijwegen kon dit vooralsnog altijd opgelost worden via Paypal, die ik als een soort prepaid systeem gebruik door af en toe geld over te maken.

Het enige probleem waar ik wellicht tegenaan ga lopen is vliegtickets bestellen voor als ik in een opwelling besluit om een citytrip te gaan doen (of natuurlijk alsnog die lange roadtrip door de VS of Afrika…) maar dat staat voorlopig niet op de planning.

Creditcards zijn overrated, vind ik. Wat vind jij?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld. Bookmark de permalink .

27 reacties op Leven zonder creditcard

  1. Ik dacht dat in ze Nederland niet zo populair waren. Ik heb er wel eentje. Ik gebruik ‘m voor internetaankopen in het buitenland. En verder vind ik het een eng ding, waar ik heel voorzichtig mee ben.

    Like

  2. Hier ook een aantal jaar geleden de creditcards opgezegd. Ik gebruikte hem voor als ik geen geld meer had, lekker stom! Dus in één keer de debetstand ingelost en de kaart doorgeknipt (en opgezegd).
    Het is eigenlijk vooral met dingen rondom vakanties dat een creditcard nodig is, bijvoorbeeld een hotelovernachting of huurauto reserveren. Maar aangezien dat puur een registratie dingetje is en er niks wordt afgeschreven, gebruiken we hiervoor de creditcardgegevens van schoonvader (met zijn toestemming uiteraard).
    Als ik iets online wil kopen en betaling is alleen mogelijk via creditcard, dan haak ik af. Klauwen met geld bespaard daar 😉

    Like

  3. Marjorie zegt:

    Ik heb wel een creditcard en die houd ik ook, ondanks dat ik hem niet veel gebruik. Voorheen was de creditcard heel praktisch op de tolweg in Frankrijk, buitenlandse restaurants, supermarkt, etc. maar tegenwoordig kun je bijna overal in Europa ook gewoon pinnen met je bankpas. Daar is de creditcard dus overbodig geworden.
    Maar ja, ik heb een zus in Canada en daar wil ik regelmatig heen. Daar heb je niet zoveel aan je pinpas en van contant betalen worden ze daar meestal niet vrolijk. Dus vandaar toch een creditcard. Voor mij is het dus wel handig om er één te hebben.

    Like

  4. ilona zegt:

    Zelf heb ik wel een creditcard van mijn bank en heb ik er niks op tegen. Soms gebruik ik ze voor internetaankopen of de aankoop van grote elektro omdat je dan een verlengde garantieperiode heb. Ook voor op vakantie vind ik het wel handig (peage in Frankrijk of als zekerheid dat als er iets mis loopt, je toch onverwachte dingen kan betalen). Als ik voor de 5de van de maand alles aflos betaal ik geen rente. En als ik het bedrag niet direct zou kunnen betalen gebruik ik ze niet.

    Like

    • mariimma zegt:

      … maar je betaalt sowieso toch bank- of bank- of abonnementskosten voor dat ding?

      Like

      • horsemen1 zegt:

        Ja, daar betaal je ook voor, direct of indirect. De kosten zijn natuurlijk afhankelijk van je bank en daar zitten best flinke verschillen in. Zelf betaal ik per maand 3,17 aan bankkosten en daarvoor krijg ik de betaalrekening, een betaalpas, een creditcard, een extra creditcard voor mijn partner en maandelijks nog papieren afschriften. Als ik de twee creditcards er uit zou halen bespaar ik 1,55 per maand (18,60 per jaar).

        Like

  5. horsemen1 zegt:

    Ik gebruik een creditcard vooral als ik af en toe iets via internet bestel. Het is een mooie stok achter de deur voor als een bestelling een keer niet afgeleverd zou worden. Het is dan mogelijk om een klacht in te dienen en het geld te laten storneren. Dit is namelijk niet bij alle betaal methodes het geval. Bijvoorbeeld bij ideal is dit niet mogelijk. Verder is het toch wel erg handig voor hotel riserveringen of een (buitenlandse-) auto verhuurbedrijf. Maar onder aan de streep overleef je natuurlijk ook prima zonder card 😉

    Like

  6. debora zegt:

    Ik heb er geen, nooit gehad. Ik kan er wel een krijgen zit bij mijn pakket. Maar waarom als ik hem niet nodig heb.

    Like

  7. Ivy zegt:

    Ik heb er geen enkel probleem mee. Vind het erg gemakkelijk in het buitenland en bij sommige aankopen. Als je maandelijks het openstaande saldo voldoet, heb je geen verder gedoe. Je moet een dergelijke kaart alleen niet gebruiken om ‘op de pof’ te kopen en in termijnen af te lossen, want dan gaat het van kwaad tot erger.
    Abonnementen aan creditcards gekoppeld heb ik niet.
    Ik zal er wel iets voor betalen bij mijn bank, maar bij mijn echtgenoots bank betalen we ook een kwartaalbijdrage en daar hebben we geen creditcard, dus zoveel scheelt het niet.
    Mijn PayPal-aankopen betaal ik via mijn creditcard, hoef ik er niet te zorgen dat daar voldoende saldo op staat.

    Like

  8. Ik heb er wel een. Voor internet aankopen, en voor die spaarzame vakantiedingetjes waar t handig is (tolwegen zo eens in de 5 jaar enzo). En dat ik op vakantie een kaart voor geld bij noodgevallen heb, vind ik een veilig gevoel. Ik heb geen reisverzekering, voor mijn reizen is in de reguliere reizen nauwelijks iets gedekt, ik val onder allerlei uitzonderingen (fietsvakanties met kamperen).
    Maar ik kijk wel dat ik de goedkoopste heb (en ik wissel regelmatig, waardoor ik dan weer n jaar gratis heb).
    Ik vind Paypal niet handig – maar heb ook nog niet de tijd genomen me goed te verdiepen erin. Met de creditcard loopt het, en de kosten (max 10 euro per jaar) vind ik prima acceptabel voor t nut dat ik er van heb.

    Like

  9. 10jaarnadato zegt:

    Ik heb de mijne ook laatst opgezegd. Maar J. heeft er nog wel één dus als het moet kan ik die gebruiken. Ik heb ‘m nog niet nodig gehad, maar helemaal creditcardloos ben ik dus niet.

    Like

  10. Kreupelgeld zegt:

    Ik gebruik wel regelmatig een creditcard. Overnachtingen bij AirBNB’s betaal ik met creditcard en die hebben volgens mij geen andere methodes. Vliegtickets (maar dat kan vaak ook op andere wijze) en internetshoppen buiten NL. Daarvoor vind ik een creditcard ook prettig.

    Ik hoor bijna nooit iemand over Knab, vast omdat je dat 5 euro per maand kost. Maar daarvoor krijg je wel een redelijke rente op je spaarrekening en en “gratis” creditcard als je dat wil. Misschien een te overwegen bank als ZZP’er?

    Like

  11. greet zegt:

    Ik heb er geen, dus mis het niet. Voor het buitenland vind ik een pre-paid creditcard wel handig.

    Groet,Greet

    Like

  12. Suuz zegt:

    Ik heb er ook geen één. Zelden gemist. Heel af en toe op internet bij aankopen (dan leende ik die van mn ouders). Voor tolwegen zijn allerlei andere oplossingen. Kan ook gewoon met pin tegenwoordig trouwens. In het buitenland kan ook bijna alles met gewone pin.

    En mocht je later idd denken dat je m nodig hebt, is ie zo weer aangevraagd.

    Like

  13. Riet zegt:

    Buiten Europa kun je niet zonder. In Europa heb ik hem de laatste jaren niet meer gebruikt. Als ik iets via internet bestel bij een voor mij nieuwe aanbieder gebruik ik ook mijn CC.

    Like

  14. Adriana van de Vrie zegt:

    Ik woon in Frankrijk en ik gebruik mijn creditcard voor al mijn boodschappen maar ik betaal er ook mee bij de apotheek, de dierenarts, de tandarts, in restaurants eigenlijk overal. Ook als ik online spullen koop zoals haakkatoen, boeken etc. Ik schrijf al mijn uitgaven altijd in een schriftje en aan het eind van de maand wordt alles van mijn rekening afgeschreven, zonder rente. Ik vind het heel erg handig, ik heb alleen wat geld in huis voor de bakker die elke dag komt.
    Groet Adriana

    Like

  15. Lis zegt:

    Ik betaal het liefst alles met creditcard of paypal. Zeker buitenlandse en online uitgaven. Het is waar dat je in europa gewoon kan pinnen, maar als het misgaat heb ik betere ervaringen met de creditcard. Dan bel je de cc-maatschappij en zij regelen het verder met de andere kant. Vorig jaar per ongeluk twee keer gepind in Parijs met de bankpas, en dan kun je zelf contact gaan zoeken met die supermarkt. De bank kan niks doen, behalve zeggen ‘had je maar beter op moeten letten’… We waren inmiddels al 300km verder, dus dan wordt het lastiger…
    Online vind ik het 1 klik afrekenen wel erg handig, en de garantie dat als er niet geleverd wordt, je je geld terugkrijgt. Inmiddels drie keer via paypal mijn geld teruggekregen waar bankbetalers konden fluiten naar hun geld (overgeleverd waren aan de terugboeking van de -failliete- tegenpartij).

    De totale bankkosten hier incl. 2 betaalpassen, 4 spaarrekeningen en 2 creditcards zijn 38 euro per jaar. Als ik het nu zou wijzigen naar een pakket zonder de creditcards dan zou ik 29,40 per jaar betalen, dus de kosten zijn 8,60 per jaar voor de 2 creditcards. Andere bank is geen optie, want de hypotheek zit hier en eist een gekoppelde betaalrekening.

    En als ik dan bedenk dat ik dit jaar een rituals giftset cadeau kreeg bij een dikke betaling per creditcard (de nieuwe laptop), en daarmee een verjaardagscadeau van 15 euro voor mijn zusje uitspaarde, krijg ik er eigenlijk geld bij :p

    Like

  16. Ineke zegt:

    Hier ook geen creditcard. Voor paypal hoef je trouwens geen tegoed op te laden. Je kunt hem ook gewoon aan je bankrekening koppelen en dan schrijven ze gewoon af. Werkt prima.

    Like

  17. Bernadette zegt:

    Ik ben klant bij Keytrade internetbank, ik weet niet hoe het in Nederland
    gaat maar hier in Belgie is alles volledig gratis ook de creditkaart
    Ik krijg trouwens een vergoeding van 5 cent per transactie.

    Like

  18. Janne1950 zegt:

    In Australië (waar we elk jaar 4 tot 6 weken zijn) betaal je alles met je creditkaart. Mijn creditkaart is gekoppeld aan mijn bankrekening en op het eind van de maand wordt alles afgeschreven. Bevalt me prima.

    Like

  19. Marije zegt:

    Hier geen cc, nooit gehad ook. En me op heel veel plekken in de wereld altijd goed kunnen redden. Vervelend soms als je iets online wilt kopen en dat alleen met een cc kan. Maar ik vind altijd een andere aanbieder die even duur is, en die wel een idealbetaling aanvaardt. Iets meer werk, maar dat heb ik er voor over. Ik ben principieel tegen op betaalkaarten die mensen in finaciële problemen kunnen brengen. Calvinistisch opgevoed: eerst sparen, dan uitgeven!

    Like

  20. kleinerleven zegt:

    Mijn wederhelft heeft een creditcard en dat was vooral om concertkaartjes in het buitenland te bestellen. Maar we gebruiken hem al jaren niet meer eigenlijk.

    Like

Reacties zijn gesloten.