Afzien

Afzien is het. En daarom houd ik het nooit vol. Ja één, twee, drie, soms wel vijf keer.
Maar niet structureel.

Om die reden ben ik een zogenaamde technische klimster. Balans, precisie, timing, slimmigheidjes. Daar moet je aanleg voor hebben en ik heb dat. Maar… ik moet ook wel want ik ben dus dus keislap.

Ik ben dus letterlijk en figuurlijk een slappeling. Ik geef na drie, vier, vijf keer krachttraining op. Dus effen een keertje optrekken, afblokken of campussen (wat jargon voor HULKEN is) is er bij mij niet bij.
Moet je nagaan wat een potentieel ik heb, zelfs met die dunne armpjes en dat ietwat papperige HierZatOoitEenKindInBuikje ben ik soort van even goed als die strakke trainingsmaatjes van me (sommigen ook met kinderen)…. Da’s dan wel weer een voordeel, dat ik mezelf kan blijven wijsmaken dat ik Echt Heel Goed Kan Worden. Op mijn 43e…. pfff…

Ooit begon ik ook met hardlopen. Na een minuut rennen voelde ik mezelf hijgen en piepen, kreeg ik een steek in mijn zij en kramp in mijn kuiten. En toch sukkelde ik nog een half minuutje door. Soms zelfs vijf. En dan ging ik de volgende dag nog een keer. Een keer of vier, vijf en dan hield ik het wel weer voor gezien…

Ergens op zolder liggen nog een paar bijna gloedjenieuwe hardloopschoenen, voor… ahem…. ooit.

“Je moet ook langzaam opbouwen!” verzekeren al die running mama’s, buurvrouwen en triathleten me. “Je rent veel te hard voor een beginner!” zei de marathonlopende ex. “Maar ken je Evy nog niet dan?” zul jij misschien zeggen.

Tja… maar… langzaam opbouwen is saai. Rennen is sowieso saai, slecht voor je knieën en onuitvoerbaar voor solomama’s. Want zeg nou zelf: voor een kwartiertje hijgen in het bos ga je geen oppas regelen maar in diezelfde tijd valt je kleuter honderden keren van de trap. Met haar hoofd tegen een randje. Dus toch maar thuis blijven…

Dus loadde ik weer een powertrainingapp down en begon ik onlamgs wederom opnieuw. Drie dagen al, nu. En twee dagen spierpijn.

Deze keer wordt het anders.

Die bikini gaat me fantastisch staan en die 7a die komt er.

Die komt er.

Echt.

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, dagelijksedingen, klimmen, positiviteit. Bookmark de permalink .

12 reacties op Afzien

  1. Mimsemams zegt:

    Waarom doe je Evy niet samen met je dochter?
    Ik ren ook samen met kleuterzoon. Heel gezellig, geen oppas, allebei steeds beetje sterker.
    En we motiveren elkaar.
    Je hoeft niet snoeihard te starten, gewoon leuk houden. De

    Like

  2. Ik ben altijd een fanatiek sporthater geweest, maar hardlopen is onder mijn radar door gekomen. Vooral omdat het zo makkelijk is. Ik hoef er alleen maar voor te zorgen dat ik 15 minuten van huis ren. Dan ben ik gedwongen om in totaal 30 minuten te rennen als ik ooit weer thuis wil komen : )

    Liked by 1 persoon

  3. Dus je vertelt hier elke week (of 2x per week) hoe stoer je was, en hoeveel spierpijn je had, of juist niet? Dat helpt een beetje, en kunnen we je mentaal helpen doorzetten.

    Liked by 1 persoon

  4. 10jaarnadato zegt:

    ‘Die bikini gaat me fantastisch staan’….. wow, dat zou ik ook wel willen! Maar goed, realistisch zijn is ook een gave ;-). Ik ga lekker door met mijn bejaardenrondjes.
    Kun je niet je resultaten in een diagrammetje zetten? Helpt mij altijd goed. Dan maak je je vorderingen zichtbaar en dat stimuleert. En voor je conditie ga je touwtje springen. Vindt je dochter vast heel gezellig om samen te doen.
    Veel succes!!!

    Like

    • mariimma zegt:

      Vooralsnog heb ik het A4-tje dat ik op mijn prikbord gehangen heb (zie mijn blogbericht van gisteren…).
      Op de langere duur vertaalt het thuis oefeningen doen zich – als het goed is – uit in mijn prestaties in het klimmen. Op dit moment zit op bijvoorbeeld op niveau 6b, ik hoop over een maand of twee 6c’s te kunnen klimmen. Daarna komt de 7a, wat mijn doel is voor dit jaar. Die 7a wil ik buiten klimmen en daarvoor is nog veel meer nodig dan alleen een beetje kracht. Maar… die kracht is nu wel écht de beperkende factor!

      Like

  5. Nannie zegt:

    Nou… veel plezier dan met al dat sporten.

    Hier lukt het ook niet erg met sporten. Het is niet voor niets dat ik bij de keuze tussen mindfulness en sporten koos voor mindfulness….

    Wat ik me trouwens afvroeg: jij klimt toch wekelijks? Dat is toch ook sport?

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja klopt, ik klim sowieso 1 keer per week en als de hal bij mij om de hoek af is dan zelfs vaker.
      Maarruh… ik ben dus echt ambitieus en om beter te worden moet ik sterker worden. Al klimmend sterker worden levert te veel blessures op, vooral aan de vingers….

      Like

  6. greet zegt:

    Ach, weet je, zo’n “hier woonde je ooit als baby”-buik, doet het ook heel goed als trampoline voor de barbies…volgens mijn dochter dan.

    Groet,Greet

    Liked by 1 persoon

  7. kleinerleven zegt:

    Krachttraining? Ik ken mijn eigen krachten niet. Hoeveel ik hier in huis onbedoeld al gesloopt heb!
    Succes met de training!

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.