Een fout van de bank… wat zou jij doen?

Eerder berichtte ik over het verkeerde advies dat ik in voorgaande jaren heb gekregen over bijstortingen in de tegenrekening van mijn hybride hypotheek. Blijkbaar is er rekening gehouden met de fiscale bandbreedte terwijl deze beperking niet van toepassing zou zijn omdat er geen gegarandeerd eindkapitaal is. Ik stortte dus minder dan wat mogelijk was en daardoor liep ik rente mis. Ik had geld genoeg gehad voor een grotere storting en in plaats daarvan loste ik mijn aflossingsvrije hypotheekdeel af. Ook leuk, maar financieel minder gunstig…

Ik diende dus een klacht in en die werd in behandeling genomen, ik zou teruggebeld worden maar het liep uit en uit. Maar eindelijk was het zo ver: afgelopen vrijdag ontving ik een bericht:

Geachte mevrouw Mariimma,

Het is me vanmiddag niet gelukt om u te bereiken, daarom licht in onderstaand een en ander toe. Ik heb navraag gedaan bij onze collega’s van Verzekeren. U bent in de voorgaande jaren onjuist geïnformeerd over het bijstorten. Ik bied u hiervoor namens de ABN AMRO nogmaals excuses aan.

Ik heb ook contact gehad met mijn collega Dingeske die de nieuwe bijstorting met u regelt. De antwoorden die ik van de verzekeringsafdeling heb ontvangen over bijstortingen uit eerdere jaren komen overeen met de antwoorden die zij met u gesproken heeft. 

Omdat het niet mogelijk is om bijstortingen van eerdere jaren in te halen, wil ik met u overleggen over een oplossing. Ik meen mij te herinneren dat u berekend had dat u een nadeel heeft van EUR 350. Kunt u mij laten weten hoe u zelf de oplossing ziet? 

Ook heeft mijn collega Dingeske u een en ander per mail gestuurd voor de bijstorting van dit jaar. Voor deze bijstorting wil ik u vragen om per email naar haar te reageren. Zij gaat de huidige bijstorting dan voor u in orde maken. 

Ik wacht uw reactie af en wens u alvast een heel fijn weekend!

Met vriendelijke groet,

De klachtenmevrouw

Ik reageerde meteen.

Geachte mevrouw Klachtenmevrouw,

Jammer dat het niet mogelijk was om een telefonische afspraak te maken om elkaar hierover te spreken.

Graag ontvang ik van de ABNAMRO alsnog de misgelopen rente en om te voorkomen dat ik in de komende jaren wederom rente mis loop, haal ik wèl alsnog de misgelopen stortingen in.

Ik denk dat dat best mogelijk is aangezien er géén fiscale beperking is maar een beperking in de regels van de bank waarvan twee verschillende hypotheek”adviseurs” niet op de hoogte waren.
Wanneer werknemers van de bank een fout maken, is de enige oplossing wat mij betreft dat diezelfde bank die fout goed maakt. In dit geval betekent dat, dat u de regels eenmalig aanpast.

Ik wil dus meer bijstorten dan mevrouw Dingeskes heeft berekend en zal om die reden niet ingaan op haar voorstel, maar wacht al een tijdje op het juiste bedrag: het maximale voor dit jaar plus de misgelopen bedragen van de vorige jaren.

Mariimma

En al ’s maandags kwam een reactie van mevrouw Dingeske…

Ik heb u afgelopen vrijdag en ook zojuist telefonisch trachten te bereiken. Helaas is dit niet gelukt.
U heeft onderstaande mail verstuurt naar mijn collega mevrouw Klachtenmevrouw,

Zoals reeds eerder besproken en gemaild, kan er NIET met terugwerkende kracht in de polis worden gestort.
Dit heeft te maken dat de polis een Kapitaalsverzekering Eigen Woning is.

Wat ik wel voor u kan regelen is de misgelopen rente aan u vergoeden en deze vergoeding in de polis laten storten.
Dit is de enige uitzondering omdat het geen premie is, maar een vergoeding.

U zou in 2014 een bedrag van 446,64 meer hebben kunnen storten en in 2015 een bedrag van 1.696.60.
In totaal 2.416,24 x 5,1% = 123,32 per jaar aan misgelopen rente.
Voor het ongemak wil ik u een vergoeding doen van totaal 300. Dit is wat ik u kan aanbieden.

Daarnaast kunt u dit jaar ook weer een bijstorting doen.
Graag hoor ik wat u wens voor dit jaar is.
Uitgaande van de huidige premie van 34,76 kunt u dit verzekeringsjaar nog 3.753 bijstorten.
Wanneer u een aanpassing van uw premie wilt is dit afhankelijk van de nieuwe premie en wanneer u dit wilt doen.
( De eerder verstuurde documenten waren gebasseerd op ingangsdatum 01-03-2016)

Daarnaast wil ik u nogmaals op wijzen dat het niet mogelijk is om meer te sparen dan de schuldrest van de meegroeihypotheek.
Zodra de spaarwaarde de restschuld overschrijdt, wordt al het meerdere belegd in de kapitaalmarktrente rekening.
U heeft per 01-09-2021 renteherziening, mocht de nieuwe rente per die datum lager uitvallen dan 5,1% zal ook een lager eindkapitaal worden opgebouwd en
zal het indicatieve eindkapitaal mogelijk onder de restschuld van 71.476,15 uitkomen.

En mijn reactie…

Beste mevrouw Dingeske,

Helaas zal ik de rente ook in de toekomst blijven mislopen en heb ik al sinds 2014 jaarlijks minder rente ontvangen (nu dus voor het derde jaar). Uw berekening klopt dus niet: u berekent slechts 1 jaar en geen jaarlijks misgelopen rente over de looptijd van de hypotheek (nog 19 jaar) (plus rente op rente) uw aanbod dekt dus geenszins de schade.

Ik ga advies vragen over uw aanbod en kom erop terug.

Met vriendelijke groet,

Mariimma

Wat zou jij doen?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in geld, hypotheek. Bookmark de permalink .

22 reacties op Een fout van de bank… wat zou jij doen?

  1. Boerderij Zinin zegt:

    Pssst 2x je volledige naam, vermoed dat dat niet de bedoeling was?

    Like

  2. Kreupelgeld zegt:

    Leuk rekensommetjes!

    Stel, je had die 2416 euro gestort op 1-9-2013 en daar tot 1-9-2021 5,1% rentevergoeding over gekregen. Op 1-9-2021 was het dan 3597 euro (inleg plus rente). Je loopt nu dus 1181 euro aan rentevergoeding mis doordat je de inleg niet hebt kunnen doen.

    Ze bieden aan om 123 euro rente nu te vergoeden en te storten in je polis. Rekenend vanaf nu levert dit ca. 162 euro op (omdat je nog 5,5 jaar rente op rente krijgt).

    In totaal loop je dus 1.019 euro mis. Ze bieden 300. Lijkt mij te weinig.

    Like

    • mariimma zegt:

      nah niet in 2013 maar in 2015. Maar jouw punt is helemaal correct, dat is ook waarom ik niet akkoord ben gegaan…
      Ik ga maar ‘es dreigen met het inschakelen van juridisch adviseurs en naïef vragen of zij die kosten vergoeden… 🙂

      Like

      • kreupelgeld zegt:

        Dan loop je 840 euro mis aan rente, min de 162 die de gestorte rente zou opleveren is nog steeds een verschil van 678 euro.

        Like

      • mariimma zegt:

        ik heb het eens uitgerekend…

        Bedragen variëren iets omdat ik steeds in februari stortingen gedaan heb maar gemakshalve even ben uitgegaan van volledige jaren rente, ik heb de storting van 2014 even bij 2015 opgeteld. Dus als je het precies zou berekenen kom je iets anders uit….

        Uitgaande 3% rente vanaf 2021 (dat is wat zij zelf aanbieden op dit moment, bij 15 jaar vast) kom ik uit op een bedrag van €4.678 te weinig ontvangen rente… Dit is niet helemaal correct: ik ga met extra bijstortingen het eindkapitaal eerder halen en dan houdt het op. Maar wanneer dat is, is een beetje moeilijk te voorspellen.

        jaar cumulatief misgelopen rente
        2015 112,216
        2016 € 253
        2017 € 266
        2018 € 409
        2019 € 559
        2020 € 717
        2021 € 883
        2022 € 1.058
        2023 € 1.241
        2024 € 1.434
        2025 € 1.636
        2026 € 1.849
        2027 € 2.073
        2028 € 2.308
        2029 € 2.556
        2030 € 2.816
        2031 € 3.089
        2032 € 3.376
        2033 € 3.677
        2034 € 3.994
        2035 € 4.328
        2036 € 4.678

        Like

      • Suuz zegt:

        Echt veel geld, zeg. Ben zo benieuwd wat daar nou uit gaat komen. Succes!

        Like

  3. horsemen1 zegt:

    Ik zou voet bij stuk houden.
    Ik zou willen adviseren je klacht nogmaals even duidelijk op papier te zetten op een manier dat iedereen je klacht zou kunnen begrijpen, inclusief een doorrekening over de hele looptijd alsmede je verzoek om het gemiste bedrag alsnog te storten.
    Als ze hiermee niet akkoord gaan kun je officieel in beroep bij het Klachtenmanagement van de AbnAmro. Met een beetje geluk gaan die als nog akkoord en zo niet kun je laagdrempelig je klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid).
    Er gaat al met al wel wat tijd inzitten maar het gaat toch over omstreeks 1000 euro en als je het niet doet blijf je misschien jarenlang met een rotgevoel zitten.
    Succes!

    Liked by 1 persoon

  4. Suuz zegt:

    Ik zou een persoonlijke afspraak maken. Ik denk dat je dan duidelijke afspraken kunt maken terwijl je iemand in de ogen kijkt. Zo’n mailwisseling kan langdradig worden en langs elkaar heen praten worden. Ik vind dat zulke materie waar redelijk veel geld in omgaat beter persoonlijk kan.

    Like

    • mariimma zegt:

      Oh ik houd juist alle telefonische plus emailcontact af. Ik heb het liever op papier, zodat ik bewijzen heb….

      Liked by 1 persoon

      • horsemen1 zegt:

        Heel verstandig om het telefonische contact af te houden. M.b.t. eventueel mailcontact hoef je volgens mij niet zo bang te zijn. Zolang het maar zwart op wit staat en een mailtje kun je ook prima printen 😉

        Liked by 1 persoon

      • Suuz zegt:

        Je kunt alles als bevestiging op papier krijgen. Maar ik bereik gewoon meer als ik iemand in de ogen kijk en duidelijk kan maken wat er staat met alle bewijs bij de hand. Tekst kan soms toch anders geïnterpreteerd worden is mijn ervaring. En achter mail durven mensen meer te zeggen en makkelijker af te wijzen dan live.

        Like

  5. Ik heb enorme hekel aan dit soort administratieve en financiële rompslomp! Wat een gedoe.

    Like

  6. Lis zegt:

    Sommige mensen wíllen gewoonweg niet kunnen rekenen. grr…

    Je hebt recht op veel meer dan die lullige 300 die ze bieden, zoals je zelf al had berekend. Als zij het niet recht willen trekken, dan moeten ze maar jarenlang de voortvloeiende schade dragen. Vind ik. Maar denk dat zij er anders over blijven denken.
    Ik denk dat als je het loslaat, dat je er dan vanaf bent, verder kunt en gewoon eeuwig een hekel aan de ABN blijft houden, en als je vastbijt en doorgaat je ooit misschien meer vergoeding eruit krijgt, over heel veel tijd en heel veel frustratie verder. Het is een beetje een rijdende rechter/recht hebben vs. halen-dilemma, waar ik ook altijd denk ‘hoeveel weken/maanden/jaren frustratie en gedoe om een paar euro meer of minder…’ Maar dat is afhankelijk van hoezeer het je bezig/wakker (gaat) houd(en). Ik denk wel te kunnen stellen dat er bij de bank nooit iemand wakker ligt, of ooit gaat liggen van al jouw inspanningen…

    Persoonlijk zou ik weten dat ik het beter los kan laten terwijl ik.stug.vol.blijf.houden.omdat.ik.gelijk.heb!

    Liked by 1 persoon

  7. Janny zegt:

    Zeker omdat het gaat om meer dan een paar euro’s zou ik denken volhouden met je klacht tot je een passende vergoeding hebt gekregen. Stel je voor dat jij een fout had gemaakt, dan gaat de bank echt niet akkoord met een vergoeding van EUR 300 ipv de misgelopen rente van ruim EUR 4.600. Jij bent toch de klant die keurig netjes betaald heeft in de afgelopen jaren voor de ‘service’ die de bank verleent.
    Maar ik kan wel voorstellen dat het kostbare energie slurpt om tegen zoveel onwil aan te lopen.

    Liked by 1 persoon

  8. Gewoon Vlijtig zegt:

    Zeker doorzetten, grrr, en dan nog eens al die taalfouten voor een bank. Vind ik niet kunnen.

    Liked by 1 persoon

  9. Het lijkt erop dat de klachtenmevrouw en Dingeske klanten tot 300 euro “schade” mogen
    vergoeden en niet meer. Maar da’s een pure gok van mij. Als dat zo is, is praten met een manager slim, ik zou beginnen met de manager van de klachtenafdeling.
    Verder zou ik de case op papier zetten, en wel met een (manager van een?) klachtenmeneer/mevrouw om tafel gaan zitten. stapje voor stapje je berekening uitleggen (want het lijkt erop dat er veel punten zijn waarin jouw getallen en jouw berekening verschillen van de diverse bankmensen). Zo rustig uitleggen waarom je jouw bedrag aan vergoeding wilt hebben. Dat laatste verzoek zie ik nl. in je mail niet terug.
    Natuurlijk notuleer je deze sessie, of neem je m op. Da’s best verstandig.
    En als dat niet helpt, kun je altijd nog een brief sturen met helder verhaal en een concrete berekening van wat jij denkt dat je van de bank nog tegoed hebt. Eventueel al met cc naar een advocatenkantoor. De stap naar advocaten kantoor is daarna soepel, maar da’s ook voor de bank helder…..
    Ennehh.. Ik heb eventueel het letterlijke mailadres van het hoofd klachtenafdeling van deze bank. Mail even direct als je dat wilt hebben.

    Liked by 1 persoon

  10. greet zegt:

    Ik moest bij deze uitspraak aan je denken. Andere casus, maar toch, schade en misgelopen rente terugbetalen…het kan dus wel.

    “Dat blijkt een uitspraak van de rechtbank in Almelo. Die vindt dat Friesland Bank, inmiddels van de Rabobank, haar zorgplicht heeft geschonden. De bank moet de schade, plus misgelopen rente terugbetalen.”
    http://www.dvhn.nl/drenthe/Bank-moet-verdwenen-miljoenen-uit-erfenis-12-jarige-terugbetalen-21288913.html

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.