Zondagmiddagklusjes

De afvoer van de Sunnybus was verstopt en niet zo’n beetje. Ontdekte ik toen we met Pasen in Frankrijk waren. Erg vervelend….
Pas op zo’n moment sta je erbij stil dat je zo’n gootsteen regelmatig gebruikt, ook al denk je zelf van niet omdat die grotere afwasjes toch echt op de afwasplaats op de camping werden gedaan….
Maar nu was zelfs een kopje omspoelen geen optie. Ook even tandenpoetsen was er niet bij: de afvoer leek ondoordringbaar vol te zitten en de megazuignap van de camping bracht geen oplossing….. Annoying!

image

Ik begreep wel hoe dat kwam. Veel koud water, af en toe toch een wat vettige afwas plus koffiedrab: succes verzekerd…..
De oplossing leek ook niet zo heel moeilijk te zijn: omdat de afvoerbuis flexibel is – een soort tuinslang met een spiraal eromheen – zou ik hem na het losschroeven van het putje kunnen loskoppelen, wat kunnen manouvreren en met een bamboestok kunnen losprikken.

Maar ja. Géén klusje waar ik me met enthousiasme op wilde storten. Dus stelde ik het uit en uit totdat ik vandaag toch maar aan de slag ging….

Het was makkelijker dan ik dacht. Die bamboestok paste natuurlijk niet: ook nadat ik het afvoerputje los had geschroef zat er een dinges voor met kleine doorlaatdingeses. Maar wat kokend water en de flexibele buis alle kanten op buigen plus hier en daar wat knijpen en “masseren” bleek genoeg te zijn om de buis te ontstoppen. Ik kon aan de warmte voelen waar de verstopping zat…. Het was wel nog even spannend hoe hittebestendig die afvoerslang zou zijn maar een litertje kokend water leek geen probleem te zijn.

Maar even nagespoeld met nog een litertje…. loopt weer heerlijk door. Zonder chemisch ontstopper gif spul.

Dat kan ik dus, huis- tuin- en keuken-loodgieteren… Was jij daar aan begonnen?

Vervolgens gingen we ook nog maar even havermoetkoekjes bakken. Om te vieren dat ’t gelukt was…
image

Recept havermoutkoekjes:
175 g boter, 50g kristalsuiker, 150g honing ahornstroop of zoiets smelten in een pan. 250g havervlokken erbij. In een bakvorm op een bakpapier storten. 15-20min op 180 graden. Iets laten afkoelen en in rechthoeken snijden. Klaar!

image

Je kunt denk ik beter gebroken havervlokken nemen denk ik achteraf… zodat de koeken wat minder kruimelig worden…

Oh ja die vaatwasser is dus wèl echt stuk. Morgen komt de vaatwasserreparatiemeneer met nieuwe onderdelen. Hopelijk zit ik dan niet meer steeds met een vol aanrecht te klooien…!

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in dagelijksedingen, huishouden, SunnyBus. Bookmark de permalink .

6 reacties op Zondagmiddagklusjes

  1. Floortje zegt:

    Fijn dat je het zelf hebt kunnen oplossen! Ik kan mr voorstellen dat je er geen zin in had, maar dat het je zelf gelukt is, is het toch waard!

    Liked by 1 persoon

  2. Thea zegt:

    Af en toe wat warm water met soda er door, uit voorzorg wil ook wel helpen.
    Laatst nog een verhaaltje over het ontstoppen van een toilet op mijn blog geplaatst. Met behulp van een scheut afwasmiddel. Je moet je toch (zelf) kunnen redden!
    Fijne dag, groetjes, Thea

    Liked by 1 persoon

  3. greet zegt:

    Goed gedaan hoor. Koffieprut is overigens wel goed om verstoppingen te voorkomen.

    Liked by 1 persoon

  4. Bij alle klusjes geldt dat ik ze doe, als ze gedaan moeten worden. Wel op een weekenddagje, bij voorkeur. Maar alle klusjes zijn te leren.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.