Een lobby voor mezelf

Vanmorgen had ik een gesprek met iemand van de Nederlandse Klimbond. Aanleiding was mijn stuk gelopen onderhandelingen met de lokale klimhal, waar ik in de afgelopen 18 jaar als vrijwilliger werkzaam was.

Ik zei “nee” tegen een nieuwe vergoeding en ik sta daar nog steeds volledig achter. Dat je als hoog gekwalificeerde trainer nog steeds tegen onkostenvergoeding zou moeten werken in een bedrijf waarvan personeel met andere taken een hypotheek kan betalen, “omdat je het ook leuk moet vinden” in een sport die binnenkort olympisch lijkt te gaan worden, vind ik niet meer van deze tijd.

Toch lag ik er een nacht wakker van en inmiddels zijn we een maand later en kan ik het nog steeds niet helemaal loslaten…. training geven was immers mijn passie, ik werd er blij van….

Dus ik schreef een email naar de bond en werd ik uitgenodigd om verder te praten.

Tja daar zat ik dan en na tien minuten werd me duidelijk dat de bond niet veel voor me kan betekenen, hoewel mijn verhaal heel invoelbaar was. Daar was ik al bang voor. Een sportbond heeft nu eenmaal niet veel zeggenschap over ondernemers in de sport. De relatie is precair en er worden kleine stapjes genomen die de samenwerking moet verbeteren, maar om begrijpelijke redenen heeft de bond hierin een prioriteitenlijstje waarin de positie van trainers en opleiders van trainers voorlopig niet voorkomt.

Ik heb daar begrip voor en aangezien we elkaar allemaal zo verschrikkelijk goed begrijpen is het me toch gelukt om wat voor elkaar te krijgen. Ze gaan “denken over” een inschaling van het door hen gecertificeerd sportkader in de CAO Sport (die overigens niet bindend is).

Ook komt er aandacht voor het op dit moment ontbreken van eindtermen voor high level trainers zodat ik als opleider beter in staat ben om een opleidingsprogramma te ontwikkelen…

Babysteps… bah….

Eén lichtpuntje: ik heb kunnen regelen dat ik mijn licenties voorlopig niet kwijt raak. De bond stelt namelijk als voorwaarde voor licentieverlenging dat je actief blijft in je vakgebied en bijscholingen volgt, maar aangezien er niets gedaan wordt aan het waarderen van de door hen opgeleide vakmensen zou ik deze investering op persoonlijke titel moeten doen en me niets opleveren.

Dat is natuurlijk zo krom als een hoepel.

Als het stof is gaan liggen, wil ik toch opnieuw in gesprek met de eigenaar van de betreffende klimhal. Graag leg ik hem uit dat 10 euro op factuurbasis voor een zelfstandige een beloning oplevert die ver onder het wettelijk minimum ligt. Ik zou dan dus beter koffie kunnen gaan zetten in zijn bedrijf: mensen die in zijn kantine werken zijn immers gewoon bij hem in dienst….
Mijn logica zegt dat ik meer waard zou mogen zijn in plaats van minder, maar ik sta open voor zijn argumenten.

Wat helpt is dat ik nog wekelijks van mensen (oud leerlingen) hoor dat ze me zo graag terug willen hebben als trainer en opleider. Ze hebben me zelfs onderhands geld aangeboden hiervoor. Ik verwijs deze mensen meteen naar degenen die in staat zijn om dit soort geluiden om te zetten naar een nieuw voorstel aan mij, maar ik besef dat het soms niet makkelijk is om toe te geven dat je fout zat….

Ook de bond ziet met lede ogen aan dat mensen met knowhow niet actief blijven en vervangen worden door onervaren mensen. Dat is niet goed voor de sport.

In feite wacht ik op een cultuuromslag, zei de bondsmeneer. En ja… dat kan wel nog even duren….

Toch balen.

Iemand nog tips?

Over mariimma

Alleenstaande moeder en ZZP-er die stukje bij beetje steeds meer financiële vrijheid ervaart.
Dit bericht werd geplaatst in 7a-trainen, klimmen. Bookmark de permalink .

12 reacties op Een lobby voor mezelf

  1. Dat is nou zó jammer, dat de verhoudingen zo liggen. Hierdoor lopen, heel logisch, mensen met veel kunde en ervaring weg. Juist ook die bedrijven hebben er baat bij dat er ervaren instructeurs en opleiders zijn, lijkt mij. Jouw verhaal lezend, kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat zij voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. En ideeën: als dit op korte termijn er niets structureels veranderd, dan zit er niets anders op om je eigen klimtoko te beginnen (eventueel samen met andere experts die in hetzelfde schuitje zitten). Wel eens over gedacht?

    Liked by 1 persoon

  2. Kreupelgeld zegt:

    Kun je niet de hal afhuren en de les(sen) zelf organiseren? En dan het lesgeld incasseren waarmee je de huur en je eigen fee van kan betalen?

    Liked by 1 persoon

  3. maak het bekender. Je kunt je verhaal goed uitleggen. En laat anderen ook social media & blogs gebruiken om je verhaal (voor jou en andere goede trainers) te doen. Dat helpt de cultuuromslag versnellen.

    Liked by 1 persoon

  4. Janny zegt:

    Is het een idee om eens te kijken hoe de vergoeding voor de opleider van trainers bij andere takken van sport geregeld is? Ik denk bijvoorbeeld aan atletiek, zwemmen, voetbal of hockey. Misschien dat dat je ook een houvast geeft om een redelijke vergoeding te blijven vragen voor jouw vakkundige werk als opleider van klim trainers. Succes!

    Like

    • mariimma zegt:

      Ja heb ik gedaan…. er is een CAO sport. Maar daar is een verenigingsleven, terwijl de klimsport wordt gedicteerd door eigenaren van de faciliteiten (klimhallen) die uiteindelijk gewoon winst willen maken….

      Like

  5. L. zegt:

    Even meedenken, hmm, je hebt echt een punt. Ik snap al je overwegingen. Maar als een klimhal winst wil maken is het een commercieel bedrijf. Toch? Dus concurreren mag. Toch begrijp ik je ‘uit de school klappen enz. Ander idee: Mogelijkheden op Papendal? Dicht bij je in de buurt, Olympisch karakter. Daar kun je eventueel ook les geven, op jouw condities. Nog een ander idee: in Nijmegen zit je dicht bij Duitsland, zijn daar misschien mogelijkheden?
    Groet, L

    Liked by 1 persoon

  6. Martina zegt:

    Ga eens praten bij Kernwasserwunderland.. Ik meen dat die in de koeltoren ook een klimhal hebben! En dan gewoon je “onderhandse” klantjes afsnoepen” uit Nijmegen..

    Liked by 1 persoon

  7. Wat vervelend allemaal. Maar ik vind dat je goed voor jezelf opkomt. Hopelijk komt er wat positiefs uit!

    Like

  8. anna zegt:

    Wat blijkbaar schuurt is dat deze sport door particuliere eigenaren wordt beheerst, terwijl de hele organisatie van sport in Nederland inclusief CAO uitgaat van een verenigingsstructuur. Dwz, eigenlijk zou het voor de hand liggen dat ‘ouderwets’ overal klimverenigingen worden opgericht die vervolgens een faciliteit huren bij een eigenaar, en zelf hun eigen zaakjes regelen, oa het aanstellen en betalen van trainers. Of, nog mooier zoals bij bijvoorbeeld veel andere sporten, langzamerhand faciliteiten in eigendom van de sportverenigingen zelf gerealiseerd worden. Vgl voetbal- en hockeyvelden.

    Liked by 1 persoon

Reacties zijn gesloten.